2022-07-06, 15:01
Medlem
Hej!

Just nu sitter jag på en fond på ca 95k hos Nordea. Tanken är att bland annat dessa pengar ska inom 3-5 år gå till ett hus tillsammans med min sambo. Har funderat på om jag ska föra över dessa pengar till ett ISK-konto på t.ex. Nordnet istället? Egentligen endast för att slippa dra av 30% skatt vid uttag. Vad tycker ni? Eller ska jag bara låta pengarna ligga kvar på fonden och ordna en månadsöverföring?
Citera
2022-07-06, 15:44
Medlem
Ska du använda pengarna så snart som kanske inom 3 år bör du inte ha dom på ett ISK, varken fonder eller aktier. De bör istället ligga på ett sparkonto med ränta.
Citera
2022-07-06, 15:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankochdoris
Hej!

Just nu sitter jag på en fond på ca 95k hos Nordea. Tanken är att bland annat dessa pengar ska inom 3-5 år gå till ett hus tillsammans med min sambo. Har funderat på om jag ska föra över dessa pengar till ett ISK-konto på t.ex. Nordnet istället? Egentligen endast för att slippa dra av 30% skatt vid uttag. Vad tycker ni? Eller ska jag bara låta pengarna ligga kvar på fonden och ordna en månadsöverföring?
Väldigt svårt att sia om ISK är lönsamt eller inte nu när räntorna går upp, ISK-räntan är kopplad till ränteläget. Fram till i år mycket lönsamt förutsatt att man gick med vinst, men förlustår en katastrof.

Jag hade nog väntat ett halvår och sett vad som händer. Notera att det kostar pengar/skatt att byta till ISK-konto.

Jag rekommenderar f.ö. inte fonder, avgiften tar nästan alla pengar, bättre du väljer ut 5 stora svenska aktier så får du deras utdelning som årlig avkastning, utan avgifter.
Citera
2022-07-06, 16:09
Medlem
Citat:
Hej!

Du kan inte flytta fonden till isk och komma undan skatt. I samband med flytten räknas det som en försäljning och du får skatta på vinsten. Däremot kan du flytta ditt kommande sparande till isk, och avsluta månadssparandet till fondkontot.

Standard är att inte ha pengar du behöver inom såpass kort tidshorisont på börsen, men beror givetvis på din riskvilja.
Citera
2022-07-07, 02:22
Medlem
Citat:
Hej!

Det första du skall fundera på är hur du i grunden vill placera dessa 95k? Hur pass vill du riskera pengarna?

Rent spontant så verkar frågan sakna väldigt viktiga fakta. Med 95k och realistisk avkastning snackar vi kanske 150k om 3-5år - var får du ett hus dår 150k räcker till kontantinsatsen? Dvs ett hus under en mille? Har du orimliga förväntningar på avkastning så skall du nog slå dem ur din skalle å det snaraste. Eller bygger din kalkyl på att ert sparkapital stärks upp av kommande besparingar som ni inte berättar för oss? Hur skall vi då kunna ge en bra rekommendation om ni undanhåller oss sådana fakta?
Citera
2022-07-07, 22:44
Medlem
Kan bara instämma med alls som svarat dig hittills.
Man bör undvika speciellt om man ej är en trader och man verkligen behöver pengarna inom så kort tid som 3 år så ska man nog ej ha pengar i aktier utan ett sparkonto räcker nog gott o väll välj den med bäst sparränta dock i en bank med insättningsgaranti du kan ju också låsa dom på 1 år etc om du vet med säkerhet att dom ej ska användas inom en viss tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in