2022-07-05, 22:06
Medlem
moohs avatar
Någon som har använt Rustas vakuumpåsar för förvaring av kläder?

Man fyller påsen, kopplar på dammsugaren, suger ut all luft och påsen komprimeras och tar betydligt mindre plats än om man la kläderna i en vanlig plastpåse.

Finns massor av olika märken och försäljare, men Rustas var både billiga och fick höga poäng i konsumenttester.

Instruktionerna är väldigt kortfattade och tyvärr utelämnar de info som skulle kunna vara bra att veta.

Punkt 3 i instruktionen avslutas "Ventilen stänger automatiskt när all luft är borta".

Mitt dilemma är: hur vet man det? Låter det "plopp" om ventilen när den stänger? Blinkar en grön lampa? Knackar herr Bengt på dörren och säger "nu är det klart"?

Jag kopplar på dammsugaren och den suger ut luften ur påsen som en porrskådis suger av en annan. Men inte någonsin får man någon slags feedback som indikerar att det är klart. Jag lät dammsugaren suga och suga och suga och suga tills jag trodde motorn skulle överhetta, men nada. Och efter en liten stund så hör man ett tyst "psssssssst" från ventilen. 5 minuter senare är påsen full med luft igen.

Gör jag något fel? Någon som har provat dessa och haft framgång?
Citera
2022-07-05, 22:18
Medlem
fuzzpedals avatar
Köpte Rustas vakuumpåsar inför semestern för kläder, lakan och handdukar. Tycker att de funkade bra. En påse av sex hade släppt under transporten, vilket är gott nog då den inte hade gått sönder utan bara hanterats en aning vårdslöst.

Tog vår sladdlösa dammsugare, plockade av röret och höll bara själva "munstycket" på den handhållna delen mot ventilen och sög tills jag såg att det inte gick att suga ut någon mer luft. Inget "ping" eller "plopp" vad jag märkte.

Använd den där fjantiga medföljande lilla klämprylen för att verkligen försegla påsarna ordentligt, om du inte redan gjorde det.
Citera
2022-07-05, 22:38
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
En påse av sex hade släppt under transporten, vilket är gott nog då den inte hade gått sönder utan bara hanterats en aning vårdslöst.

Viss risk för att den första, och hitintills enda, påsen jag provat med är defekt, med andra ord.
Jag köpte ett par stycken i olika storlekar. Jag ska testa en annan i morgon så får vi se om de fungerar bättre.

Å andra sidan så kanske det också beror på vad som anses vara "vårdslös hantering". Jag fyllde en av deras största med en stor mängd baby-kläder, och bar upp den för trappan. Ställde den lutad mot väggen ett tag, bar sedan in den i sovrummet. Det var där jag upptäckte pys-ljudet. Dom kanske är väldigt känsliga helt enkelt? Pyset hörs inte med en gång, så fort man är klar, utan det tar ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in