Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-21, 21:01
Medlem
Tjohildas avatar
Hohoo! La i dagarna vantarna på "Hemmets kokbok" från 1933. Vad tycker ni jag ska börja med? Chokladsoppa, Drickskallskål, Mandelhönsfrikassé, Tungkroketter, Makaronipudding med njurstuvning, Flottyrkokt gädda eller körsbärssallad?

Boken är f ö helt nerfläckad på sylt-och-saftdelen, så jag kommer att ta en extra titt på den eftersom det ju är säsong...
Citera
2009-08-21, 21:30
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Hohoo! La i dagarna vantarna på "Hemmets kokbok" från 1933. Vad tycker ni jag ska börja med? Chokladsoppa, Drickskallskål, Mandelhönsfrikassé, Tungkroketter, Makaronipudding med njurstuvning, Flottyrkokt gädda eller körsbärssallad?

Boken är f ö helt nerfläckad på sylt-och-saftdelen, så jag kommer att ta en extra titt på den eftersom det ju är säsong...
Öhm, svaret är väl ganska givet? Tungkroketter så klart! Eller skojar du med oss?
Citera
2009-08-21, 21:47
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Öhm, svaret är väl ganska givet? Tungkroketter så klart! Eller skojar du med oss?
Ånä, det här är på riktigt.

Kroketter av tunga (6 pers)
2 stora kalvtungor
3/4 msk salt
vatten
1 morot
1 bit selleri
1 purjolölk
1 1/2 msk smör
3 msk mjöl
2-3 kkp av spadet
1 1/2 msk hackad kapris
salt
vitpeppar

Till panering: 2 ägg, 2 kkp stötta skorpor
Till kokning: 3/4 kg flottyr

Beredning: Tungorna få ligga i kallt vatten 1 timme, därefter skållas de och skrapas väl. De sättas på i kokande vatten och skummas noga, då spadet kokar upp

Salt och rotsaker läggas i och tungorna få sakta koka tillls de äro möra. När de äro färdiga, avdrages skinnet genast och köttet skäres i fina tärningar.

Smör och mjöl sammafräses, spadet i vilket tungorna kokats spädes på, tungan och den finskurna kaprisen läggas i, och stuvningen får koka i 10 minuter varefter den avsmakas.

Massan bredes ut på flata fat att kallna, och små sockertoppformiga korketter formas därav. Dessa rullas i stötta skorpor, varefter de få stå att torka i 1/2 timme.

Flottyren upphettas, kroketterna kokas gubruna däri och läggas upp på gråpapper för att rinna av.

De garneras sedan med persilja och serveras med champinjonsås.

Citera
2009-08-21, 21:59
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ånä, det här är på riktigt.

Kroketter av tunga (6 pers)

Tack! Det låter, helt ärligt, riktigt smarrigt. Vi borde nog äta fler tungor i det här trista landet. Och krokettformen låter outstanding. Mmmmmmmmm.
Citera
2009-08-22, 08:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Tack! Det låter, helt ärligt, riktigt smarrigt. Vi borde nog äta fler tungor i det här trista landet. Och krokettformen låter outstanding. Mmmmmmmmm.
Håller med ett underbart recept. Tack Tjohilda och grattis till en fin bok. Nu blir man lite avis .

Många fler borde tala i tungor .

~Paul~
Citera
2009-08-22, 10:46
Medlem
Tjohildas avatar
Hittade den på loppais igår för 60 spänn Nu tar vi en tungvrickare:

Tungvurst

1/2 kg kalvkött
1/2 fkäskkött
1 kokt salt oxtunga
1/3 liter vatten140 gram potatismjöl
vitpeppar
salt

Beredning:

Köttet tvättas med en duk doppad i kallt vatten och skäres i bitar. Senor och hinnor tagas bort, och köttet drives 4 gånger genom köttkvarn.

Tungan skäres i stora tärningar och blandas med i färsen jämte vattnet, potatismjölet och kryddor efter smak.

Färsen arbetas mycket väl och stoppas i en vit påse sydd iform av ett fjälster .

Denna hopknytes hårt, tungvursten kokas i vatten 2 timma och lägges därefter i press.

Serveras ï tunna skvinor till smörgåsbordetl
Senast redigerad av Tjohilda 2009-08-22 kl. 11:06.
Citera
2009-08-22, 17:55
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Hittade den på loppais igår för 60 spänn Nu tar vi en tungvrickare:

Tungvurst

1/2 kg kalvkött
1/2 fkäskkött
1 kokt salt oxtunga
1/3 liter vatten140 gram potatismjöl
vitpeppar
salt

Tungprodukter verkar vara betydligt smarrigare än lättprodukter...
Senast redigerad av pojoel 2009-08-22 kl. 17:58.
Citera
2009-08-22, 18:02
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejnot
Är det någon som vet var man kan få tag i den här? Mamma har upplagan från 1952, tryckt 1957, men hon vill inte lämna den ifrån sig... *suck*
Jag jagar andra kokböcker också, men just den här har jag vuxit upp med och vill haaaa!

Edit: Bara en liten parentes:
I fredags handlade jag kött på just det sätt som beskrivs i boken. Över disk, direkt hos bonden/slaktaren. Kravmärkt kött slaktat på plats och hängmörat i två veckor. *mums*
Jag har också växt upp med denna boken. Morsans ex var tyvärr söndertrasat, men jag hittade mitt, i nyskick, med skyddskartongen kvar, på Tradera för ett par år sedan.
Citera
2009-08-23, 12:35
Medlem
halihallaj! fick en super fin kokbok från 1949 av en gubbe den heter baka-koka-stek- elektriskt. utgiven av elektriska aktiebolaget helios, recepten är sammanställda av:skolkökslärarinnan eva göthberg.
Citera
2009-08-23, 15:37
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malibusk
halihallaj! fick en super fin kokbok från 1949 av en gubbe den heter baka-koka-stek- elektriskt. utgiven av elektriska aktiebolaget helios, recepten är sammanställda av:skolkökslärarinnan eva göthberg.
Haha, har något liknande från samma period, dock för gasspis. Användbart eftersom jag haft gasspis nästan hela mitt vuxna liv.
Citera
2009-09-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag fick tag i mitt ex. på loppis. Det är nog där, på marknader samt i second hand affärer du får kika.

~Paul~
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Jag har också växt upp med denna boken. Morsans ex var tyvärr söndertrasat, men jag hittade mitt, i nyskick, med skyddskartongen kvar, på Tradera för ett par år sedan.

Jag hittade en Stora Kokboken på ett antikvariat i Malmö - de hade en hemsida med beställningsformulär och levererade via post!
Så nu har jag en från 1943 - 14 år äldre än mammas!
Citera
2009-09-02, 20:57
Medlem
Har den här:

http://www.tradera.com/Pa-en-laga-av...ktion_95067225

Rätt intressant eftersom den enbart avhandlar sånt som ungkarlar kunde förväntas laga på 1930-talet, med en enda gaslåga och ingen kyl/frys. Dock blir det lite enahanda efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in