• 7
  • 8
2025-08-10, 16:22
Medlem
Kanastras avatar
En fråga:

Fastighet 1, jordbruksfastighet på ca 60 ha.
Fastighet 2, vanligt hus som vill köpa loss ca 10-15 ha av fastighet 1.
Dessa fastigheter är grannar.

Går det eller finns det nåt som hindrar det, och i så fall finns det nåt sätt att komma runt det?
Citera
2025-08-17, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
En fråga:

Fastighet 1, jordbruksfastighet på ca 60 ha.
Fastighet 2, vanligt hus som vill köpa loss ca 10-15 ha av fastighet 1.
Dessa fastigheter är grannar.

Går det eller finns det nåt som hindrar det, och i så fall finns det nåt sätt att komma runt det?

Hej, bra fråga. Tyvärr behöver jag mer information för att kunna ge ett bra svar. Generellt måste båda fastigheterna bli lämpliga för sina respektive ändamål efter ombildning. För jordbruksmark kan detta variera mycket beroende på vilken typ av jordbruk som drivs och vart i landet man befinner sig. 10-15 ha skog anses i normalfallet inte uppfylla detta krav på grund av den låga avkastningen vilket då medför en så kallad skadlig delning av skog som är ett riksintresse.

Om det istället rör sig om 10-15 ha åkermark kan det iofs vara möjligt, förutsatt att avstående fastighet fortsatt är en lämplig jordbruksfastighet.

Det kan finnas alternativa lösningar men de blir bara spekulationer eftersom jag inte känner till förutsättningarna.

Du får gärna återkomma och redogöra förutsättningarna mer i ett privat meddelande.
Citera
2025-08-18, 03:35
Medlem
Tre fråga:
Får medlemmar i en samfällighetsförening på föreningsstämma rösta om och besluta att förvärva, alltså köpa ny tomtmark till samfälligheten om det inte finns definierat i anläggningsbeslutet eller i föreningens stadgar?

Vad händer om det sker och kan en lantmätare underkända detta när det registreras hos er på Lantmäteriet?

Måste förvärvet av tomtmarken ingå i samfällighetsföreningens gemensamhetsanläggningarna (GA) eller får nya tomtmarken ligga utanför GA? Hur blir det isåfall om det tillåts ligga utanför GA med förrättningen (ekonomiska fördelningskostnaderna) för tomtmarken till de inkluderade fastigheterna i samfälligheten?

Krångliga frågor med bör var glasklara svar för en lantmätare!
Citera
2025-08-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Tre fråga:
Får medlemmar i en samfällighetsförening på föreningsstämma rösta om och besluta att förvärva, alltså köpa ny tomtmark till samfälligheten om det inte finns definierat i anläggningsbeslutet eller i föreningens stadgar?

Vad händer om det sker och kan en lantmätare underkända detta när det registreras hos er på Lantmäteriet?

Måste förvärvet av tomtmarken ingå i samfällighetsföreningens gemensamhetsanläggningarna (GA) eller får nya tomtmarken ligga utanför GA? Hur blir det isåfall om det tillåts ligga utanför GA med förrättningen (ekonomiska fördelningskostnaderna) för tomtmarken till de inkluderade fastigheterna i samfälligheten?

Krångliga frågor med bör var glasklara svar för en lantmätare!

1. Nej. En samfällighetsförening får inte driva verksamhet som är främmande för dess ändamål. Se 18§ Lag om förvaltning av samfälligheter.

2. Osäker, jag jobbar inte med lagfartsärenden. Min gissning är att lagfarten inte kommer beviljas.

3. Jag är osäker på om du kanske blandar ihop begreppen. En samfällighetsförening är till för att förvalta gemensam mark eller en anläggning. Om ni redan har en befintlig GA kan ni ta beslut på årsstämma att ansöka om att utöka denna. Detta görs genom en omprövning hos Lantmäteriet
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in