2022-07-06, 06:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Ja, vem hade kunnat ana det när Reinfeldt & co. sålde ut hela välfärdsapparaten 2006.
Vi som varnade för detta då var ju alarmister och kommunister.
Redan 2009 kom notan när Carema Care, Attendo m.fl. som hade tagits över av amerikanska riskkapitalister visade sig vanvårda sina patienter.

Ditt andra otroligt vettiga inlägg på Flashback!
Detta är så sant som det kan bli. Finns en sak som är bra dock, vänder man sig till doktor.se eller liknande går det väldigt fort och man får bra hjälp.
Citera
2022-07-06, 07:26
Medlem
Region Gävleborg. Samma skit här, nu har jag tur att jobba här så lite förtur har man, men annars är det lika illa, "finns inga tider, semester, sjukdomar" verkar bara vara massa undanflykter.
Citera
2022-07-06, 07:28
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ditt andra otroligt vettiga inlägg på Flashback!
Detta är så sant som det kan bli. Finns en sak som är bra dock, vänder man sig till doktor.se eller liknande går det väldigt fort och man får bra hjälp.

Det finns nog lite fler parametrar att ta hänsyn till dock.

Ett problem är ju också att det har kommit hit omkring två miljoner nya människor på kort tid, som också ska ha "fri" vård. Här har inte vårdapparaten hängt med riktigt utan ligger kvar på en dimension om ca 8 miljoner människor trots landets över 10 miljoner människor.

Jag kan starkt rekommendera folk att ta en titt på de här avsnitten från Uppdrag granskning som avhandlar ämnet.

https://www.svtplay.se/video/3492901...anda?info=visa

https://www.svtplay.se/video/3485209...riet?info=visa

https://www.svtplay.se/video/3560830...rden?info=visa

https://www.svtplay.se/video/3476640...rare?info=visa

Pengar verkar det finnas hur mycket som helst av och regionerna har en möjlighet att ta ut högre skatter från skattebetalarna samtidigt som staten också titt som tätt skjuter till lite extra pengar.

Det är dags att verkligen se över hela vårdapparaten för att ta itu med det här.

Från 2007.

https://lakartidningen.se/aktuellt/2...tser-i-europa/

Från 2022. Same shit different year.

https://wp.kristdemokraterna.se/alve...l-vardplatser/

Den här är ju lite lustig. Varför görs det besparingar inom vården?

https://slf.se/var-politik/vardplatser/

Citat:
Vårdplatser
Antalet vårdplatser i Sverige har minskat under lång tid, och vi har nu minst antal per tusen invånare bland alla OECD-länder. Medicinska framsteg ligger bakom en del av detta, liksom en positiv utveckling av arbetssätt och vårdformer. Men minskningen är också följdverkningar av besparingar och brist på personal.

Vi har ju tusentals miljarder att lägga på klimatet, migranter från tredje världen, genusvetenskap, till länder i södra Europa som misskött sina ekonomier, bistånd genom Sida plus mycket, mycket mer.

Vården är ju kärnverksamhet för oss här i Sverige. I Sverige ser vi vård i princip som en mänsklig rättighet till skillnad från exempelvis Usa där det är en business som allt annat på den privata marknaden.
Citera
2022-07-06, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Tror jag inte en sekund på, varför ringa VC när du enkelt kan boka en tid via nätet eller besöka kliniken under besökstimmar?

Jag var hos tandläkaren, folktandvården är och fanns tid samma dag som jag boka förra veckan.
Det där med folktandvården kan jag bekräfta, min fru skulle lista sig på folktandvården här i stan, de sa det var flera års kötid och hänvisade till en privat mottagning en våning upp i samma byggnad. Vår vårdcentral har inga besökstimmar utan det är bokade besök som gäller. Bara för att det är så i ditt fall att du enkelt får en tid betyder det inte att det är så för alla?
Citera
2022-07-06, 07:57
Medlem
Swe1227s avatar
De blir väl så när folk söker för skitgrejer och ska trängas med alla nyhitkomna. Jag har inte besökt vårdcentralen på 20 år.
Citera
2022-07-06, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Är du outbildad? Jag trodde alla visste att hostmedicin bara är humbug...
Jag har nog fler högskolepoäng än dig, med tanke på din tråkiga attityd så sitter du väl och stämplar a-kassa och är överviktig av alla hamburgare du äter.

Men som seriöst svar, det spelar ingen roll om hostmedicin skulle vara humbug eller inte (de receptfria är det, det är ju som saft), problemet är att man inte får en läkarkontakt för att ens diskutera det, istället för att sitta och få svar av tomtar på Flashback forum som tror de vet allt om allt och har 2 cm kuk.
Citera
2022-07-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
den främsta anledningen till att det är köer till allt inom sjukvården är för att folk som du terroriserar den med åkommor som går över efter någon vecka. Låt bli att ränna till läkare när du har maginfluensa, vanlig influensa och förkylningar så lovar jag att ditt liv blir enklare.
Vad härligt att du vet allt om mig och min familjs eventuella sjukdomar, hur vi mår nu och om vi har andra underliggande sjukdomar. Som sagt gratulerar jag dig till doktorsexamen. Tog du den i Syrien, för du kan väl knappast ha intelligens nog till att ha tagit den i Lettland? Som sagt, bifoga gärna dina kontaktuppgifter till din privatklinik för det är ju just det som det verkar finnas ett stort behov av
Citera
2022-07-06, 08:08
Medlem
Mullrets avatar
Får hoppas KD kan göra något åt eländet efter valet. Blir en röst till dem i landstingsvalet iaf.

Sjukvården är ett skämt.
Citera
2022-07-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Om du läser tråden är det ju ganska uppenbart att alla inte har haft det lika lätt som du gällande tidsbokning, och det är väl dessutom syftet med tråden just att se om andra varit med om samma?

Ska jag träffa min husläkare är det minsta jag fått vänta 9v.

Finns varken drop-in eller ”tidsbokning online” till min vc. Drop-in testade dom i nån månad för en 4-5 år sedan, men det kom på tok för mycket folk så det var inte hållbart.

Har stora problem med min rygg tex, dom ggr jag åkt till akuten, inte kunnat gå själv, blir jag bara hänvisad till min vc.
När jag sedan kontaktar min vc, hänvisar dom tillbaka till akuten.

Senaste gången detta hände är januari - mars 2021, efter att ha blivit bollad mellan akuten - vc 6(!!!) ggr under den perioden och jag till slut fick hjälp (nån helt annanstans), visar det sig att tack vare att det tog så lång tid så hjälpte inte ens den operation jag akut genomgick.
Jag kommer aldrig bli helt återställd.

Läkaren som till slut hjälpte mig trodde först att jag skämtade när jag berättade hur jag kämpat för att få komma till en läkare.
Skrattet fastnade dock i halsen när han ögnade genom min journal som bekräftade vad jag sa.

Har nu helt slutat åka in akut.

Till vc går det inte heller att gå med akuta åkommor pga den otroligt långa väntetiden.

Förra sommaren behövde jag akut ett läkarintyg, ringde runt till ca 15-20 vc runtomkring.
Kortaste väntetid till läkare då var 6v, det vanligaste svaret jag fick dock var ”våra tider är slut så långt jag kan se här i bokningssystemet, tyvärr”.
Det där med att ringa runt till olika vårdcentraler, hänvisar de inte alltid till "du är inte listad hos oss"? Det är det de gör där jag bor, man måste vara listad på vårdcentralen för att få vård där säger de alltid, fastän man ska få söka vård på andra vårdcentraler...
Citera
2022-07-06, 08:21
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Det där med att ringa runt till olika vårdcentraler, hänvisar de inte alltid till "du är inte listad hos oss"? Det är det de gör där jag bor, man måste vara listad på vårdcentralen för att få vård där säger de alltid, fastän man ska få söka vård på andra vårdcentraler...

Är bara att lista om sig på 1177, tar 30sek. Sen lista tillbaka sig till sin vanliga.

Dock har man rätt att söka vård utan att vara listad.
Finns info om det också på 1177.se
Citera
2022-07-06, 08:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är bara att lista om sig på 1177, tar 30sek. Sen lista tillbaka sig till sin vanliga.

Dock har man rätt att söka vård utan att vara listad.
Finns info om det också på 1177.se

Söka men ej finna.

Detta land kallas Idiotsverige av en anledning.

Sjukvården är en.
Citera
2022-07-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
4 månader har jag väntat nu på att få läkartid. Funderar starkt på att bara söka privat istället och få pynta själv. Känns underbart att betala skatt.:D

Jag betalar gärna fullt pris för att slippa den offentliga vården. Hur får man tillgång till detta alternativ och vad kan ett läkarbesök på 20 minuter som resulterar i ett par olika recept tänkas kosta?
Senast redigerad av SWAG99 2022-07-06 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in