2022-07-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Cocci gör en bara lullig, bakterien/viruset finns fortfarande kvar..... Hur är det medicin isåfall?

Tro mig jag vet vad cocci och etylmorfin är.

Ok, men tar jag coccillana enligt ordination så slutar jag hosta. Väl det som är meningen. Läkarna är försiktiga med att skriva ut för att så många tar det i missbrukssyfte.
Citera
2022-07-06, 00:06
Medlem
neuron-drones avatar
Vi hade problem med för många patienter, man kunde ringa kl 7 och då var alla telefontider för att få en tid redan upptagna. Dvs några hade fått alla tider medan man själv försökt ringa precis på slaget. Tog en vecka nästan innan jag fick tag på någon.

Nu är det mer bemötande- och kunskapsprobs. De slätar över allt, de vet inte vad vissa sjukdomar ens är, de har inga svar, man får gå hem utan hjälp alls. Många gånger undrar man om de är riktiga läkare. Vissa är svin som bara vill få en ur systemet.

Vilket problem man har beror på var man bor i landet. Där min farsa bor får man tid dagen efter, min far var arg för att han inte fick tag på sin doktor samma dag fick vänta två dagar. Här får man inte tag på samma, det blir en annan eller också glömmer de bort en. Han fattar förstås inte hur det är här, men det har blivit lite sämre där med. Så de som inte fattar kommer att fatta. För detta har långsamt hänt i många år.

Jag vårdvägrar sedan i januari. Försöker bli frisk på egen hand. Medicinerar mig själv.

Min senaste kontakt med läkare i höstas:

Han: Ser att du var hos miniakuten för ett tag sedan

Jag: Jag hade RS-virus och hade sådan hosta att jag inte kunde sova på två nätter.

(Jag var alltså så febersjuk och groggy att min kompis fick leda mig in och jag la mig någonstans för att vänta, kunde inte sitta, mycket var sömnlösheten men var febrig med. Fick Cocillana.)

Han: Men din CRP var inte så hög! GUD VAD TRAMSIGT ATT DU GICK DIT!!!

Jag var helt paff. Jag ville ju bara sluta hosta så att jag kunde sova, ska gränsen gå att man tror man ska dö? Får man inte gå bara av obehaget? Dessutom såg han inte samband mellan att han hade mig på immunhämmande medel och låg CRP, dvs med dem medsen kan jag inte få hög snabbsänka, och inte fattade han att medicinen gjorde att jag blev extra sjuk för att min kropp inte hade ett vettigt immunförsvar pga hans medicinering. Det var en ren utskällning. De på miniakuten hade inga problem att hjälpa mig, tvärtom ville de jag skulle komma nästa dag till en vanlig läk och kolla att febern gått ner.

Men nej, de som inte har det så fattar inte. De tror man har gjort något att förtjäna det. Trots att jag blir behandlad lika som andra.
Citera
2022-07-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrusek
Ok, men tar jag coccillana enligt ordination så slutar jag hosta. Väl det som är meningen. Läkarna är försiktiga med att skriva ut för att så många tar det i missbrukssyfte.

Ja, för att du ger kroppen etylmorfin som kroppen omvandlar till morfin vilket gör att kroppen kopplar bort smärtan/retan i halsen att du inte hostar.

Dock finns sjukdomen kvar i kroppen, d.v.s. ingen medicin. Det är bara bedövande. Du kan lika gärna skjuta heroin.
Citera
2022-07-06, 00:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Har svårt att tro att det skulle vara svårt att få tider på en vårdcentral. Själv har jag aldrig försökt, lever hälsosamt och vet hur man sköter sig, men det är väl bara att ringa och boka så har man tid inom max 1-3 dagar. Behöver man snabbare vård är det väl bara att åka till akuten så får man antagligen träffa läkare inom någon timme.

Du kommer få en kalldusch.

Det spelar ingen roll om du levt hälsosamt om du råkar ut för en olycka. Inte säkert du får komma in på akuten ändå. Min kompis blev utkastad efter en bilolycka där hon blev rammad och fick ont i nacken. De undersökte inte ens.

Om ingen svarar på VC hur ska du då boka tid?

Akuten är för svårt sjuka, inte för något som VC kan fixa, de kommer bara bli störtförbannade om du går dit med kräkmigrän som inte släpper på en vecka eftersom det inte är akut. Sedan när du ringer så kommer du aldrig fram. Vad gör du då?

Använder en app och hoppas på det bästa?
Citera
2022-07-06, 00:21
Medlem
Citat:
Tror jag inte en sekund på, varför ringa VC när du enkelt kan boka en tid via nätet eller besöka kliniken under besökstimmar?

Jag var hos tandläkaren, folktandvården är och fanns tid samma dag som jag boka förra veckan.

Då behövs antingen: drop in-tider eller onlinebokning.

Klurigt när inget av alternativen finns
Citera
2022-07-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter

Vad är det för efterbliven region som inte har det?

Isåfall bör du åka till akuten och då är det bara att bre på med stora smörkniven.

Telefontiderna brukar belastas av ensamma pensionärer när det gäller kvarten till ens husläkare men aldrig någonsin har jag haft problem med sjukvården.
Citera
2022-07-06, 00:29
Medlem
Citat:

Isåfall bör du åka till akuten och då är det bara att bre på med stora smörkniven.

Flytt landet nu, så ingen fara på taket!,
Citera
2022-07-06, 00:31
Medlem
Citat:
Flytt landet nu, så ingen fara på taket!,

Grattis, men det hjälper ju inte TS
Citera
2022-07-06, 00:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Det är väl ingen som har onlinebokning till vårdcentralen? Det skulle inte funka. Massa simulanter skulle komma och ta tiderna. Man blir ju uppringd för att de ska bedöma om man får komma.
Citera
2022-07-06, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är väl ingen som har onlinebokning till vårdcentralen? Det skulle inte funka. Massa simulanter skulle komma och ta tiderna. Man blir ju uppringd för att de ska bedöma om man får komma.

Jag är inte VC. Hade önskat att det fanns, men nej. Finns inte på slla ttvärr.
Citera
2022-07-06, 05:37
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Telefontiderna brukar belastas av ensamma pensionärer när det gäller kvarten till ens husläkare men aldrig någonsin har jag haft problem med sjukvården.

Om du läser tråden är det ju ganska uppenbart att alla inte har haft det lika lätt som du gällande tidsbokning, och det är väl dessutom syftet med tråden just att se om andra varit med om samma?

Ska jag träffa min husläkare är det minsta jag fått vänta 9v.

Finns varken drop-in eller ”tidsbokning online” till min vc. Drop-in testade dom i nån månad för en 4-5 år sedan, men det kom på tok för mycket folk så det var inte hållbart.

Har stora problem med min rygg tex, dom ggr jag åkt till akuten, inte kunnat gå själv, blir jag bara hänvisad till min vc.
När jag sedan kontaktar min vc, hänvisar dom tillbaka till akuten.

Senaste gången detta hände är januari - mars 2021, efter att ha blivit bollad mellan akuten - vc 6(!!!) ggr under den perioden och jag till slut fick hjälp (nån helt annanstans), visar det sig att tack vare att det tog så lång tid så hjälpte inte ens den operation jag akut genomgick.
Jag kommer aldrig bli helt återställd.

Läkaren som till slut hjälpte mig trodde först att jag skämtade när jag berättade hur jag kämpat för att få komma till en läkare.
Skrattet fastnade dock i halsen när han ögnade genom min journal som bekräftade vad jag sa.

Har nu helt slutat åka in akut.

Till vc går det inte heller att gå med akuta åkommor pga den otroligt långa väntetiden.

Förra sommaren behövde jag akut ett läkarintyg, ringde runt till ca 15-20 vc runtomkring.
Kortaste väntetid till läkare då var 6v, det vanligaste svaret jag fick dock var ”våra tider är slut så långt jag kan se här i bokningssystemet, tyvärr”.
Citera
2022-07-06, 06:00
Medlem
Har sällan haft svårt att få tid.

Däremot är det nästan standard att jag känner mig helt vilsen när jag går därifrån.

Hej, jag har kört omkull med motorcykel och känner mig yr och illamående nu dagen efter. Det står att man ska kontakta er om man misstänker hjärnskakning.

Det hela slutar med remiss till röntgen för att röntga ett knä jag själv inte är orolig över.

Det är lättare att läsa på och köpa illegala mediciner på nätet än att få vettig vård av allmänläkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in