2022-07-04, 13:24
Medlem
Impertinents avatar
Bulgariens regering anklagar Ryssland för att månatligen muta kända mediapersoner med 2000 euro, för att dessa ska sprida Kremls världsbild.

https://censor.net/en/news/3351941/b...lknown_figures

Med tanke på att Sverige har en historia av att härbärgera mängder av medlöpare som sålt sig till DDR och Sovjetunionen, och då inte sällan journalister och annat mediafolk, kan man inte låta bli att ställa sig frågan: Finns det journalister, mediafolk och influencers i Sverige, vilka regelbundet betalas av Kreml för att sprida ryska narrativ? I så fall, vilka är de?
Citera
2022-07-04, 13:28
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Bulgariens regering anklagar Ryssland för att månatligen muta kända mediapersoner med 2000 euro, för att dessa ska sprida Kremls världsbild.

Med tanke på att Sverige har en historia av att härbärgera mängder av medlöpare som sålt sig till DDR och Sovjetunionen, och då inte sällan journalister och annat mediafolk, kan man inte låta bli att ställa sig frågan: Finns det journalister, mediafolk och influencers i Sverige, vilka regelbundet betalas av Kreml för att sprida ryska narrativ? I så fall, vilka är de?
Expressen (oktober 2009): Jan Guillou hemlig agent åt Sovjet
Citera
2022-07-04, 14:57
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:

Hur kan Ryssland betala 2000 Euro när de är under sanktioner och inte får handla med Euro? Det blir nog svårt för dig att bevisa detta misstänker jag.
Citera
2022-07-04, 15:21
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Hur kan Ryssland betala 2000 Euro när de är under sanktioner och inte får handla med Euro? Det blir nog svårt för dig att bevisa detta misstänker jag.
Dessa siffror är gamla och bulgariska, så det är inte säkert att samma gäller för Sverige. För Jan Guillou räckte det med några lådor alkoholhaltiga drycker. Även sex kan vara en gångbar valuta. Jag har hört att det finns många rysshoror bland agenterna. Många svenska journalister är fattiga, sorgliga nedaupna existensen, så nog finns det lera potentiella ingångar för olika sorters påverkan.
Citera
2022-07-04, 15:36
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Dessa siffror är gamla och bulgariska, så det är inte säkert att samma gäller för Sverige. För Jan Guillou räckte det med några lådor alkoholhaltiga drycker. Även sex kan vara en gångbar valuta. Jag har hört att det finns många rysshoror bland agenterna. Många svenska journalister är fattiga, sorgliga nedaupna existensen, så nog finns det lera potentiella ingångar för olika sorters påverkan.

Jag tror ryssen gömmer sig under din säng och den dag du glömmer att titta efter innan du lägger dig kommer han hoppa fram!
Citera
2022-07-04, 15:53
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Jag tror ryssen gömmer sig under din säng och den dag du glömmer att titta efter innan du lägger dig kommer han hoppa fram!

Bäste kamrat, jag har tittat efter. Du finns inte ännu där.

Hursomhelst verkar det vara lite känsligt att påtala rysspåverkan på medierna, för annars hade inte trollen i Piter vaknat.
Citera
2022-07-04, 16:08
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Om det är sant så skulle jag misstänka att det finns ca 50 st här på flashback.
Citera
2022-07-04, 21:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hur många i svensk media verkar ryssvänliga?

Dom får nog sina pengar från annat håll.
Citera
2022-07-04, 21:07
Medlem
TheJackets avatar
Alla MP-sympatiserande journalister går Rysslands ärenden, medvetet eller ej.
Citera
2022-07-05, 09:58
Medlem
Impertinents avatar
Uppenbarligen är Kremls försök till påverkansköp av svenska journalister inte en helt ny företeelse. Redan 2016 diskuterades frågan.

https://cornucopia.se/2016/08/hur-ma...ster-ar-kopta/
Senast redigerad av Impertinent 2022-07-05 kl. 10:25. Anledning: korrektur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in