• 1
  • 2
2022-07-04, 10:19
Medlem
Enterprises avatar
De senaste dagarna har jag börjat få problem att ansluta till en Raspberry Pi som jag har i hemmanätverket. Den är enbart åtkomlig internt i LAN (alltså - det finns ingen port forwarding från routern). Jag använder denna burk både för att komma åt med SSH samt att den servar vissa interna hemsidor med Apache och Flask m.m. Använder också VNC för att komma åt burken från min laptop.

Det som börjat hända nu är att datorn inte går att komma åt i nätverket. Ping funkar inte (host is down). SSH funkar inte. HTTP-anrop fungerar inte och VNC funkar inte.

Jag kör min Rpi "headless", så jag är beroende av att kunna koppla upp mig utifrån för att se vad som är fel. Om jag drar ut strömsladden till Rpi och sätter in den igen, så funkar det att koppla upp sig. Men sedan går det ner igen, efter ett antal timmar.

Jag kör UFW som brandvägg på Rpi. 192.168.50.0 är den privata IP-adressen. Alla privata IP-adresser som tilldelas av routern är inom spannet 192.168.50.0 - 192.168.50.255

ufw status ger:
*) Jag har ställt om SSH så att den lyssnar på port 2223 (om någon tycker det ser konstigt ut).

ufw.log visar följande:
SRC-adressen nedan 192.168.50.1 är här routerns adress.

Jag har också kört ett Cron-skript på Rpi-burken var femte minut för att kolla så att nätverket är igång:
Kod:
#!/usr/bin/bash
BASEDIR=$(dirname "$0")
now=$(date +"%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z")
if ping -q -c 1 -W 1 google.com >/dev/null; then
  echo "$now : The network is up" >> $BASEDIR/eth.log
else
  ethtool -r eth0
  echo "$now : Network down. Trying to restart eth0" >> $BASEDIR/eth.log
fi
tail eth.log -n 1600  > eth.tmp
mv eth.tmp eth.log

Denna utvisar dock att nätverket är uppe hela tiden, alltså att Rpi kommer åt google.com:
eth.log

Jag misstänker att det är UFW-brandväggen som spökar, men vet inte varför den börjat göra detta plötsligt eftersom det funkat någon månad tidigare utan problem.

apt update och apt upgrade är körda.

Någon som har en idé?
Senast redigerad av Enterprise 2022-07-04 kl. 10:21.
Citera
2022-07-04, 20:21
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
De senaste dagarna har jag börjat få problem att ansluta till en Raspberry Pi som jag har i hemmanätverket. Den är enbart åtkomlig internt i LAN (alltså - det finns ingen port forwarding från routern). Jag använder denna burk både för att komma åt med SSH samt att den servar vissa interna hemsidor med Apache och Flask m.m. Använder också VNC för att komma åt burken från min laptop.

Det som börjat hända nu är att datorn inte går att komma åt i nätverket. Ping funkar inte (host is down). SSH funkar inte. HTTP-anrop fungerar inte och VNC funkar inte.

Jag kör min Rpi "headless", så jag är beroende av att kunna koppla upp mig utifrån för att se vad som är fel. Om jag drar ut strömsladden till Rpi och sätter in den igen, så funkar det att koppla upp sig. Men sedan går det ner igen, efter ett antal timmar.

Jag kör UFW som brandvägg på Rpi. 192.168.50.0 är den privata IP-adressen. Alla privata IP-adresser som tilldelas av routern är inom spannet 192.168.50.0 - 192.168.50.255

[...]

Jag misstänker att det är UFW-brandväggen som spökar, men vet inte varför den börjat göra detta plötsligt eftersom det funkat någon månad tidigare utan problem.

apt update och apt upgrade är körda.

Någon som har en idé?

Skulle du kunna prova att byta IP till något i spannet 1 - 254?
Jag tror att både 0 och 255 är reserverade adresser, som din router eventuellt inte gillar att du använder.

Enligt Stack Overflow
Citat:
An IP address ending in .0 is perfectly legal these days. However, some devices (and firewall policies) believe that it isn't.

In the old "classfull" addressing scheme, IPs from 192.0.0.0 to 223.255.255.255 were considered "class C" space, i.e. they had an implicit subnet mask of 255.255.255.0.

So, back then, you couldn't actually have a .0 host address, because .0 was the "network address". Similarly you couldn't have a .255 address within that range because that was the broadcast address.
Citera
2022-07-04, 20:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Skulle du kunna prova att byta IP till något i spannet 1 - 254?
Jag tror att både 0 och 255 är reserverade adresser, som din router eventuellt inte gillar att du använder.

Enligt Stack Overflow
Du menar på routern (tillika default gateway)?
Den är redan automatiskt tilldelad 192.168.50.1 (se spoilern med utdrag från logg-fil)
Citat:

Själva RPi har en annan privat IP-adress inom spannet (1-255).
Senast redigerad av Enterprise 2022-07-04 kl. 20:27.
Citera
2022-07-04, 20:35
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Du menar på routern (tillika default gateway)?
Den är redan automatiskt tilldelad 192.168.50.1 (se spoilern med utdrag från logg-fil)

Själva RPi har en annan privat IP-adress inom spannet (1-255).

Jag menade på din RPi, men jag missförstod nog.
Jag trodde du satt 192.168.50.0 som IP på din RPi (vilket annars nog hade förklarat problemet).
Citat:
Citera
2022-07-04, 20:54
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
ufw.log visar följande:

Enligt ufw.log verkar det dock som att destination är 224.0.0.1, vilket jag tror är en multicast-adress som jag tror ignoreras som standard.

Enligt Server Fault
Citat:
[...] To avoid misunderstandings, the address 224.0.0.1 is not routable, so there is no danger from the outside. But it still addresses all hosts of the subnet. [...]

Vad har din RPi för IP?
Citera
2022-07-04, 21:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg

Vad har din RPi för IP?
192.168.50.220

Edit, verkar som man kan ignorera UFW-loggen helt, den loggar ”UFW BLOCK” var 20:e sekund även när anslutningen är uppe och jag SSH:ar in.

Måste vara routern som skickar ett paket, var 20:e sekund.
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1315918

Verkar också vara helt i sin ordning
https://superuser.com/questions/1234...ticast-address
Senast redigerad av Enterprise 2022-07-04 kl. 22:02.
Citera
2022-07-04, 22:12
Medlem
hashs avatar
Citat:

Vad har du för router-ip i ovan subnät?
Känns vanskligt att du delar ut ip-adresser över hela ditt subnät, något bör ju vara reserverat för router och broadcast tänker jag.
Citera
2022-07-04, 22:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Jag har också kört ett Cron-skript på Rpi-burken var femte minut för att kolla så att nätverket är igång:
Kod:
#!/usr/bin/bash
BASEDIR=$(dirname "$0")
now=$(date +"%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z")
if ping -q -c 1 -W 1 google.com >/dev/null; then
  echo "$now : The network is up" >> $BASEDIR/eth.log
else
  ethtool -r eth0
  echo "$now : Network down. Trying to restart eth0" >> $BASEDIR/eth.log
fi
tail eth.log -n 1600  > eth.tmp
mv eth.tmp eth.log

Denna utvisar dock att nätverket är uppe hela tiden, alltså att Rpi kommer åt google.com:
eth.log

Ditt script säger i else-satsen att den försöker starta om eth0.
Kan inte se någon kod om detta?

PS. sorry ser nu vad du gör med ethtool.
Senast redigerad av hash 2022-07-04 kl. 22:20.
Citera
2022-07-04, 23:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vad har du för router-ip i ovan subnät?
Känns vanskligt att du delar ut ip-adresser över hela ditt subnät, något bör ju vara reserverat för router och broadcast tänker jag.
Router=192.168.50.1
Det är en default-inställning att routern delar ut privata IP i spannet 2-255 (1 är ju upptagen av routern själv). Borde inte vara något problem med det?
Eftersom jag inte alltid i förväg vet vilken enhet (jag har många) som har vilken privat IP-adress så tillåter UFW inkommande trafik från hela subnätet, vilket bör vara OK eftersom det är enbart privata adresser.

RPi är reserverad en fast adress, eftersom jag behöver kunna logga in på den från de andra enheterna så måste jag veta dess IP-nummer.
Senast redigerad av Enterprise 2022-07-04 kl. 23:07.
Citera
2022-07-05, 07:18
Moderator
vhes avatar
Kolla upp om Energy Efficient Ethernet är påslaget:

Kod:
ethtool --show-eee eth0

Om ja, pröva att slå av det:

Kod:
ethtool --set-eee eth0 eee off

Har haft problem med liknande symtom när det är påslaget.
Citera
2022-07-05, 08:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Kolla upp om Energy Efficient Ethernet är påslaget:

Kod:
ethtool --show-eee eth0

Om ja, pröva att slå av det:

Kod:
ethtool --set-eee eth0 eee off

Har haft problem med liknande symtom när det är påslaget.
Tack! Det var påslaget, jag har nu stängt av det och vi får se om det hjälper!

Hittade fler som haft problem med detta:
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=305820
Senast redigerad av Enterprise 2022-07-05 kl. 08:41.
Citera
2022-07-06, 07:24
Moderator
vhes avatar
Citat:
Tack! Det var påslaget, jag har nu stängt av det och vi får se om det hjälper!

Hittade fler som haft problem med detta:
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=305820

Notera att det är en transient setting, och det kommer gå tillbaka till utgångsläget vid boot. Vill du ha det permanent får du hitta på ett sätt som gör att det kommandot körs varje boot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in