2022-07-03, 22:33
Moderator
Semesters avatar
Jag undrar vilken pensionsättning ett extrajobb ger när ens ordinarie jobb slår i taket (7,5 Prisbasbelopp) för statlig pension. För den ordinarie lönen så går ju tjänstepensionsinsättningen från 4,5%->30% så snart man slår i taket för den statliga pensionsinsättningen. Men om man därtill har ett extrajobb (som inte är samma arbetsgivare) så gissar jag att man får vanlig låg tjänstepensionsinsättning på 4,5% men ingen insättning till statliga pensionen?

Så att om man har en ordinarie lön på 50.000kr och en extra inkomst på 5.000kr. Då blir pensionsättningen för extrainkomsten 0kr för statlig pension och 225kr för tjänstepension?
Citera
2022-07-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag undrar vilken pensionsättning ett extrajobb ger när ens ordinarie jobb slår i taket (7,5 Prisbasbelopp) för statlig pension. För den ordinarie lönen så går ju tjänstepensionsinsättningen från 4,5%->30% så snart man slår i taket för den statliga pensionsinsättningen. Men om man därtill har ett extrajobb (som inte är samma arbetsgivare) så gissar jag att man får vanlig låg tjänstepensionsinsättning på 4,5% men ingen insättning till statliga pensionen?

Så att om man har en ordinarie lön på 50.000kr och en extra inkomst på 5.000kr. Då blir pensionsättningen för extrainkomsten 0kr för statlig pension och 225kr för tjänstepension?

Du kan löneväxla med extra insättning i stället för del av lön
Citera
2022-07-04, 00:01
Medlem
2020 gäller en maximal månadslön på 47 748 för allmän pension,allt över detta är ej pensionsgrundande.

Du kan aldrig jobba i kapp allmän pension d.vs. jobba mindre ett år eller mer nästa, typiskt sossesystem...
Citera
2022-07-04, 08:49
Medlem
Sonny00s avatar
Är TS säker på att extrajobbet har tjänstepension?
Citera
2022-07-04, 10:32
Medlem
Det bör bara bli de där 4.5% från sidoinkomsten
Citera
2022-07-04, 11:12
Medlem
Jag jobbar inom IT, men funderar på att ta ett skitjobb som extrajobb. Kanske några timmar här och där.
Jag är 40 år och jobbade hos McDonalds för typ 22 år sedan.

Ja jag vet, det låter som ett skitjobb, men det kan kanske vara ett bra extrajobb om man bara vill jobba några timmar här och där. Dålig lön förstås, men huvudpoängen här är att få ett jobb snabbt och enkelt och kunna börja tjäna lite extra ett par timmar här och där.

Eftersom jag har erfarenhet sedan jag var ung från stället och även om det ändrats mycket på 20 år så har jag ju grundpelaren över hur det är att jobba där.

Kommer nog snabbt komma in i rutinerna.

Då undrar någon, varför skulle du vilja jobba på ett jävla skitställe som McD? Jo därför jag har erfarenhet av det även om det var länge sen och tror att jag snabbt kan komma in i det igen.
Vill bara få lite extra pengar att dryga ut lönen med.

Bara ett par tusen extra per månad skulle vara tillräckligt. Med andra ord ganska få timmar per månad. Men jag känner mig själv och det blir nog lätt att man jobbar mer än man tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in