• 1
  • 2
2022-07-03, 21:36
Medlem
ormbitens avatar
Transportstyrelsen föreslår straffskala med fängelse för avgasmanipulation...

https://www.dagensinfrastruktur.se/2...qhNOjECQBBWDhw

Kommer detta att hindra människor från att göra delete av EGR, Partikelfilter, Adblue och så vidare?

Eller är det bara ännu fler tandlösa lagar och förbud som inte tillför någonting?

Enda skillnaden blir förmodligen att dom som utför tjänsterna inte längre kan annonsera på Blocket och dylikt.

Känner flera personer som pysslar med att koda bort Adblue med mera på både grävmaskiner och lastbilar med mera. Jag har så oerhört svårt att se hur någon ska kunna bevisa och lagföra en sådan sak.

Det är ju inte ett dugg troligt att polis eller besiktningstekniker vid vägkanten ska kunna kontrollera att Adblue är avstängt eller att partikelfiltret är rensat och tryckgivare är bortkodade och avstängda.

Och mätarställningen...
Finns det pengar att tjäna på bilaffärer så kommer det alltid att finnas ett utbud av tjänsterna.
Dom som vill fuska fuskar oavsett vad lagen säger, jag vet att det är många som hatar mig här för att jag programmerar mätarställning åt kunder som vill ha tjänsten utförd å det skiter jag högaktningsfullt i. Men gör man det snyggt så är det helt omöjligt att upptäcka.

Dessutom blir det allt vanligare att man pluggar in en "device" bakom mätarhuset som enkelt stänger av kilometerräknaren med ett knapptryck på rattknapparna när man så önskar, då behöver man inte hålla på och programmera någon kilometerräknare. Man kan enkelt låta räknaren vara avstängd 9 månader per år.
Fullständigt omöjligt att upptäcka om bilen har körts 3000 mil på ett år eller bara 500 mil.
Citera
2022-07-03, 22:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Kommer detta att hindra människor från att göra delete av EGR, Partikelfilter, Adblue och så vidare?

Eller är det bara ännu fler tandlösa lagar och förbud som inte tillför någonting?

Enda skillnaden blir förmodligen att dom som utför tjänsterna inte längre kan annonsera på Blocket och dylikt.

Känner flera personer som pysslar med att koda bort Adblue med mera på både grävmaskiner och lastbilar med mera. Jag har så oerhört svårt att se hur någon ska kunna bevisa och lagföra en sådan sak.

Det är ju inte ett dugg troligt att polis eller besiktningstekniker vid vägkanten ska kunna kontrollera att Adblue är avstängt eller att partikelfiltret är rensat och tryckgivare är bortkodade och avstängda.

Och mätarställningen...
Finns det pengar att tjäna på bilaffärer så kommer det alltid att finnas ett utbud av tjänsterna.
Dom som vill fuska fuskar oavsett vad lagen säger, jag vet att det är många som hatar mig här för att jag programmerar mätarställning åt kunder som vill ha tjänsten utförd å det skiter jag högaktningsfullt i. Men gör man det snyggt så är det helt omöjligt att upptäcka.

Dessutom blir det allt vanligare att man pluggar in en "device" bakom mätarhuset som enkelt stänger av kilometerräknaren med ett knapptryck på rattknapparna när man så önskar, då behöver man inte hålla på och programmera någon kilometerräknare. Man kan enkelt låta räknaren vara avstängd 9 månader per år.
Fullständigt omöjligt att upptäcka om bilen har körts 3000 mil på ett år eller bara 500 mil.
Det ska bli intressant att se vad som händer med bilar som är chippade.
Även bilar där ägaren bytt hastighetsmätare för den andra är trasig, eller som på några av mina bilar där räkneverket inte har funkat på många år.

I dag kan man enkelt kolla kilometerna på vissa sidor om det är någon ändring bara trycka in regnummret
Citera
2022-07-03, 22:18
Medlem
Citat:

Och mätarställningen...

Blir nog besiktningen som får mer avancerade verktyg för att upptäcka dessa. Men på gamla blir utan läsare blir det svårt.
Sedan som du säger så kommer man inte kunna annonsera om att utföra dessa tjänster på ett lagligt sätt.
Citera
2022-07-03, 22:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Om detta blir av, se då till att få med såna där EPA-traktorer, eller vad de heter nu för tiden. Vissa såna ryker så svart att hela gatan blir full i rök. De ska fan in i fängelse. Jag skiter i om förarna är minderåriga. Det borde klassas som de mördare de är, då folk dör i cancer av alla deras jävla partiklar.

Sedan måste även ljudnivåerna in i systemet. Satans HD-åkare, förare av Volvo-bilar med 5 tums avgarrör, och olika slags moppeslynglar som kör helt utan ljuddämpning, in i buren med dom, om dom inte kan uppföra sig och visa hänsyn i samhället. Gärna isoleringen, så de får det riktigt tyst.

Jag tycker just dessa saker jag räknat upp här ska ge hårdare straff än att mixtra med AdBlue, för att det finns liksom ingen anledning att fordon ska råka kolsvart och låta som ett stridsplan från WW1, annat än att provocera.
Citera
2022-07-03, 23:52
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om detta blir av, se då till att få med såna där EPA-traktorer, eller vad de heter nu för tiden. Vissa såna ryker så svart att hela gatan blir full i rök. De ska fan in i fängelse. Jag skiter i om förarna är minderåriga. Det borde klassas som de mördare de är, då folk dör i cancer av alla deras jävla partiklar.

Sedan måste även ljudnivåerna in i systemet. Satans HD-åkare, förare av Volvo-bilar med 5 tums avgarrör, och olika slags moppeslynglar som kör helt utan ljuddämpning, in i buren med dom, om dom inte kan uppföra sig och visa hänsyn i samhället. Gärna isoleringen, så de får det riktigt tyst.

Jag tycker just dessa saker jag räknat upp här ska ge hårdare straff än att mixtra med AdBlue, för att det finns liksom ingen anledning att fordon ska råka kolsvart och låta som ett stridsplan från WW1, annat än att provocera.

Oj oj oj då, så tråkit ditt liv har varit. Inga trimmade moppar, inga gamla bilar som du mekat sönder.
Inget rallyåkande runt gathörnen, ingen ragg på stan..... gå å lägg dig.

Motorfordon skall låta som de ser ut att kunna låta.
Citera
2022-07-03, 23:57
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Oj oj oj då, så tråkit ditt liv har varit. Inga trimmade moppar, inga gamla bilar som du mekat sönder.
Inget rallyåkande runt gathörnen, ingen ragg på stan..... gå å lägg dig.

Finns inget motsatsförhållande mellan att köra fort eller ragga och att ha ett adekvat avgassystem.

Och det är väl just det där med att gå och lägga mig som är problemet när något as är ute och åker fyrhjuling utan ljuddämpare till 03:00.
Citera
2022-07-04, 00:02
Medlem
franges avatar
Så länge regimen tvingar på oss världens högsta drivmedelspriset tack vare skatter, skatter, skatter, åter skatter, moms och reduktionsplikten så får de helt enkelt skylla sig själva. Folk gör vad de kan, dessa modifieringar ger ökad effekt och minskad bränsleförbrukning i första hand.

Se det som civil olydnad i protest mot MP-vansinnet och sosseriets perversa begär efter skattepengar från den hårt arbetande minoriteten som försörjer en majoritet icke arbetande.
Citera
2022-07-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Håller med.
Det kallas för coal rolling och kommer från rednecksen i USA.
Dom hävdar på fullaste allvar att röken är helt ofarlig
Vet inte om svenskar som håller på med detta är lika efterblivna eller vad det är frågan om. Idioter är dom oavsett och det dom pysslar med är givetvis vållande till annans (långsamma) död.
Fängelse är det enda rätta.
Citera
2022-07-04, 00:15
Medlem
supremanics avatar
Så kommer detta med andra ord leda till att i praktiken en massa gamla veteranbilar måste skrotas för att t.ex. ett original avgassystem inte längre finns och man måste tillverka custom och därmed manipulerat?
Citera
2022-07-04, 00:43
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så länge regimen tvingar på oss världens högsta drivmedelspriset tack vare skatter, skatter, skatter, åter skatter, moms och reduktionsplikten så får de helt enkelt skylla sig själva. Folk gör vad de kan, dessa modifieringar ger ökad effekt och minskad bränsleförbrukning i första hand.

Se det som civil olydnad i protest mot MP-vansinnet och sosseriets perversa begär efter skattepengar från den hårt arbetande minoriteten som försörjer en majoritet icke arbetande.

Så sant!

Folk gör vad dom kan för att skydda sin plånbok.

En självklarhet egentligen om verkstaden säger att det kostar en månadslön att laga bilens avgasrening men bara en tusenlapp att "stänga av" eller "koda bort" problemet.
Dom flesta är sin plånbok närmast och ju dyrare det blir för folk att leva desto fler blir beredda att ta ett sånt här kliv och fuska.
Citera
2022-07-04, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Så kommer detta med andra ord leda till att i praktiken en massa gamla veteranbilar måste skrotas för att t.ex. ett original avgassystem inte längre finns och man måste tillverka custom och därmed manipulerat?

Det behöver inte ens vara en veteranbil för att det inte skall gå att köpa originaldelar längre, firmor som Speedy skulle få lägga ner, ett eftermarknadsystem är ju knappast med i helbilsgodkännandet.
Frågan är om man ens kan byta tändstift eller luftfilter till annat än original med sådan lagstiftning.

Förmynderiet ökar och ökar, orsak politiska agendor som inte får ifrågasättas och som inte tål kritisk granskning.
Citera
2022-07-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Håller med.
Det kallas för coal rolling och kommer från rednecksen i USA.
Dom hävdar på fullaste allvar att röken är helt ofarlig
Vet inte om svenskar som håller på med detta är lika efterblivna eller vad det är frågan om. Idioter är dom oavsett och det dom pysslar med är givetvis vållande till annans (långsamma) död.
Fängelse är det enda rätta.

Apor och gorillor har samma beteende; man skriker och väsnas, slår med påkar och bråkar för att visa honorna vilken alfa man är.
Tyvärr är idioti och själviskhet en stark drivkraft i människan. I USA har detta numera spårat ur helt, man uppfinner bara sin egen verklighet när den äkta verkligheten inte passar ens preferenser. Ansvar för något annat än sig själv existerar inte.
Det samhälle som byggts upp av generationer blir malt i grus på nolltid. Sedan seglar kineserna in och tar över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in