Citat:
Ursprungligen postat av
AnkaAnka13
Det är ju ändå lite märkligt hur hon som ”höginkomsttagare” får Ellen Key Stipendie. Försökte få fram vem stipendiet riktar till sig till, för tycker inte att Clara stämmer in på den sortens ”arbetande kvinnor” som jag tror Ellen Key främst hade i åtanke. Kanske får de inte tillräckligt många sökande, men tycker det är lika märkligt väl av kvinna från EK Stiftelse att välja Clara. Hoppas inte att städerska eller undersköterska fick ge plats för Clar istället när hon väl har råda att betala för semester.
Det var från början ett stipendium för kvinnor från arbetarklassen, men reglerna har ändrats. Från början var det mer som ett pensionat med att man fick lagad mat och slapp städa efter sig, nu är det självhushåll.
” Allt sedan Ellen Key öppnade sitt Strand i juni 1911 har gäster tagits emot i hennes hem. Key ville se hur huset skulle fungera för dem som skulle bo där när hon inte längre fanns kvar. Redan 1927, året efter Key gick bort, påbörjade Stiftelsen sitt arbete med gästhemmet – fyra kvinnor togs emot per gång, en månad i taget, precis som Ellen Key förespråkat.
En hushållerska och en kokerska tog hand om kvinnorna. Gästerna valdes ut från föreningen Tolfterna, som Key själv startat (se mer under BAKGRUND). Kvinnorna skulle vara befriade från allts slags hushållsarbete – man fick brodera och påta i trädgården, det var allt – för att kunna ägna sig helt åt sig själv, och sin förkovran. Därför var tre kategorier helt förbjudna att vistas på Strand: män, barn och husdjur. Samma regler gäller än idag. Flera brukar uttrycka det så: att få tänka tanken klart, utan avbrott.
Efter att Tolfterna upphört i början på 1960-talet breddades möjligheten att söka, och alla kvinnor med stort intresse för Ellen Keys områden, t ex lärare, kunde söka stipendium för att få fördjupa sig i böckerna och omgivningen. Visserligen är det numera självhushåll, men fortfarande är det viktigaste att ta hand om sig själv. Att “sträcka ut sig andligen och lekamlingen” som Ellen Key uttryckte det.”
(Från underrubriken ”Historik”)
https://ellenkey.se/stipendium/
Obs att detta bara är vad jag läst mig till, jag har inte varit där osv.
Läste också nånstans att det är många sökande. Kan kanske bland annat bero på att det är ett tillfälle att utan så mkt tjafs komma från familjen två veckor för egen ego-tid. Man har ju fått ett fiiint stipendium och tyvärrrr så är barn och makar inte tillåtna. Så man blir TVUNGEN att åka dit själv.
Dock är det väl kanske mest ”kulturkvinnor” utan fast anställning som detta lockar, vill andra använda sina få semesterdagar till nåt dylikt?
Hur stipendienämnden förhåller sig till män som identifierar sig som kvinnor vore förstås kul att veta.
Men tråkigt om det inte finns nåt motsvarande dåtida stipendier att söka för t ex dagens undersköterskor. Alltså helpension då, eller hotell där alla måltider ingår.