2022-07-03, 18:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag har följt detta debatt i ca 5 månader nu.
Hela tiden så har USA beskyllts för allt krig i världen. Nu vid Ukrainakriget så beskylls väst för att kriga.

Men det som jag finner intressant är hur dessa pro-ryssar öppet glädjer sig när de pratar om att väst bör bombas sönder och miljoner av människor måste bli befriade (dö med andra ord).

Det som är intressant är att alla dessa ord kommer från Rysk TV. Det är alltså exakt samma meningar och information som kommer från Rysk TV, som hamnar här:

Logiken stämmer inte, hatiskt våld, offerkofta och snyggt, prat om att väst är styrda av nazister, England och dess befolkning måste utplånas, Paris ska utplånas, historieförfalskning, politisk korrekthet, Ryssland starkast i världen och har en armé större än NATO och Kina, Putin klarar allt....

Helt uppenbart då misstänker jag att rysk propaganda har tagit sig in på forumet och det är alltså inte vanliga debattörer som är pro-ryssland. Jag misstänker att falska nationalister har gått in och sprider lögner om judar hit och dit och får med dom absolut mest radikala och extrema användare för att kunna sprida vidare informationen.

Se här hur rysk propaganda fungerar. Den är riktigt enkel. Allt handlar bara om att koppla ihop information och tillämpa "skyldig av misstanke". En sovjetisk anklagelse med andra ord. Sprid informationen men i olika nyanser för att nå så många som möjligt. Mycket av propagandan är för att radikalisera människor.

Det jag försöker säga är att rysk propaganda är skapad för att radikalisera även dom som är pro-HBQT, pro-BLM och pro-Biden.

https://youtu.be/cY5Qd7rTC8M
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2022-07-03 kl. 18:19.
Citera
2022-07-03, 18:31
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har följt detta debatt i ca 5 månader nu.
Hela tiden så har USA beskyllts för allt krig i världen. Nu vid Ukrainakriget så beskylls väst för att kriga.

Men det som jag finner intressant är hur dessa pro-ryssar öppet glädjer sig när de pratar om att väst bör bombas sönder och miljoner av människor måste bli befriade (dö med andra ord).

Det som är intressant är att alla dessa ord kommer från Rysk TV. Det är alltså exakt samma meningar och information som kommer från Rysk TV, som hamnar här:

Logiken stämmer inte, hatiskt våld, offerkofta och snyggt, prat om att väst är styrda av nazister, England och dess befolkning måste utplånas, Paris ska utplånas, historieförfalskning, politisk korrekthet, Ryssland starkast i världen och har en armé större än NATO och Kina, Putin klarar allt....

Helt uppenbart då misstänker jag att rysk propaganda har tagit sig in på forumet och det är alltså inte vanliga debattörer som är pro-ryssland. Jag misstänker att falska nationalister har gått in och sprider lögner om judar hit och dit och får med dom absolut mest radikala och extrema användare för att kunna sprida vidare informationen.

Se här hur rysk propaganda fungerar. Den är riktigt enkel. Allt handlar bara om att koppla ihop information och tillämpa "skyldig av misstanke". En sovjetisk anklagelse med andra ord. Sprid informationen men i olika nyanser för att nå så många som möjligt. Mycket av propagandan är för att radikalisera människor.

Det jag försöker säga är att rysk propaganda är skapad för att radikalisera även dom som är pro-HBQT, pro-BLM och pro-Biden.

https://youtu.be/cY5Qd7rTC8M

Först och främst om vi ska vara ärliga så är det Ryssar i Europa som till största har utsätts för hatiskt våld pga kriget.

Resterande har jag inte hört något av varken IRL eller ens läst här på forumet. Men kan vara ärlig och säga att jag heller inte har varit så värst aktiv i diskussionen här heller, då den oftast utmynnar i att stoppas och slutar vara meningsfull efter ofta bara ett inlägg som kommer någon och kväser "Rysstroll".

Något du själv är ytterst skyldig till. Det är ofta jag ser dig kleta epitetet "Rysstroll" på användare trots att man bara försöker lyfta en annan synvinkel eller information som kanske motsäger vad du kan läsa i Aftonbladet.

Du verkar helt snöat in dig på att avfärda alla inlägg som går emot den konsensus som Aftonbladet, CNN försöker etablera. Skulle våga påstå att du är helt rabiat i ditt sätt att kväsa "Rysstroll" stup i kvarten.

Oärlig trådstart dessutom då du kletar "Rysstroll" på långt fler åsikter och funderingar än på de mest extrema som du nämner i TS.

Skäms på dig.
Citera
2022-07-03, 18:45
Medlem
Jag håller med ts, det är mycket Rysk propaganda som sprids. Så fort man kritiserar Rysslands invasion av Ukraina så är det typ samma svar man får "men USA då". Som att USA krig skulle rättfärdiga Rysslands många krig. Det är irrelevant och känns inövat. Som att de följer en mall av vad man ska svara och hur diskussionen ska förledas till att handla om USA och på så sätt ta bort fokus från den krigshetsande, destruktiva ryska imperialismen.
Citera
2022-07-03, 19:07
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Alltid samma sak med er skabbiga rysstroll, ert ständiga offernarrativ där är stackars Ryssar är offer i elaka Europa. Inte Ukrainare som får sina hem sönderbombade och befolkning slaktade. Men era lögner har förstås ett syfte. Snart måste väl Putin invadera hela Europa eftersom Ryssar är så förtryckta i Europa. Precis som "befriar" Ryssar i Ukraina. Samma ursäkt hade Hitler när han invaderade Polen tillsammans med Ryssland (Sovjet), ännu ett krig som Ryssland startat.

Jag lade bara fram en observation av verkligheten och du drar ut det till sin spets och smetar sedan slutsatser på mig som att det är mina faktiska åsikter och fakta att jag tycker si och så.

Ytterst oärligt. Och påminner om exakt de taktiker MSM (både Rysk och västlig faktiskt) använder för att smutskasta eller försvara.

Som sagt i mitt inlägg; ofta tar det bara ett inlägg innan ni dyker upp och förstör
Citera
2022-07-03, 19:10
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Jag håller med ts, det är mycket Rysk propaganda som sprids. Så fort man kritiserar Rysslands invasion av Ukraina så är det typ samma svar man får "men USA då". Som att USA krig skulle rättfärdiga Rysslands många krig. Det är irrelevant och känns inövat. Som att de följer en mall av vad man ska svara och hur diskussionen ska förledas till att handla om USA och på så sätt ta bort fokus från den krigshetsande, destruktiva ryska imperialismen.

Ja, whataboutism är en viktig del av manuset. Sen kryddar man med mest kärnvapen i världen, satan 2, flest mobila webergrillar, osv, osv...
Citera
2022-07-03, 19:23
Medlem
Slackoffs avatar
Det finns nog flera sorters rysstroll både här och på twitter.
Dels de som använder översättningsprogram och sitter på någon av Putins trollfabriker i Ryssland dels rena nationalbolsjevikiska överlöpare och landsförrädare som har sina egna sociala media farmer.
Förmodligen är de associerade mad fria tider, Putilov, Mira Aksoy. Daniel Friberg och dylika personer.

Naturligtvis har vi även påverkansagenter som verkar inom yttersta vänstern miljö och klimat rörelsen.
Citera
2022-07-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ja, whataboutism är en viktig del av manuset. Sen kryddar man med mest kärnvapen i världen, satan 2, flest mobila webergrillar, osv, osv...

Så sant, en uppenbar del av propagandan. Det gäller att inte falla för den och hålla sig till ämnet.
Citera
2022-07-03, 19:42
Bannlyst
Citat:
Stackars lilla ryska imperialist, alltid ett offer för elak kritik. Du får flytta till Ryssland där alla som inte tycker som dig fängslas. Men då kan du ju inte gnälla över hur förtryckta ni är i Europa så Putte kan hitta en anledning att invadera. Så svårt det måste vara för dig, förstår att du tycker så synd om dig själv.

Sverige är förstås alldeles för mesigt för att göra något sådant, men det vore faktiskt djävligt skönt om dessa as spårades upp, blev med sina svenska medborgarskap och utvisades till Ryssland.
Citera
2022-07-03, 19:44
Medlem
stilichos avatar
Jag har alltid varit skeptisk till prat om påverkansoperationer och betalda troll. Men de senaste månaderna har nästan överdrivet tydligt visat att det finns någon som organiserar användare för att sprida ett visst narrativ. Tänker man efter så är det kanske inte helt ologiskt heller. Sverige är, eller var åtminstone, ett viktigt mål för en påverkansoperation eftersom Sverige var potentiellt neutralt. Vi kunde ha ställt oss passiva på ett sätt som antagligen aldrig var möjligt för Nato-länder. Och vill man sprida propaganda i Sverige torde Flashback vara ett av de absolut bästa ställena. Anonymiteten ger plausible deniability i mängd och kvantitet, modereringen är lätt och användarna utgörs till stor del av självständiga och myndighetskritiska individer som kan förväntas vara mottagliga för konträra budskap.

Personligen störs jag inte särskilt av all propaganda. Det är intressant att få ett annat perspektiv och ensidigheten är inte värre än mången annan ensidighet. En väldigt stor andel av inläggen på Flashback är helt enkelt brus, och den ryska propagandan går för det mesta in under den kategorin.
Citera
2022-07-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det finns nog flera sorters rysstroll både här och på twitter.
Dels de som använder översättningsprogram och sitter på någon av Putins trollfabriker i Ryssland dels rena nationalbolsjevikiska överlöpare och landsförrädare som har sina egna sociala media farmer.
Förmodligen är de associerade mad fria tider, Putilov, Mira Aksoy. Daniel Friberg och dylika personer.

Naturligtvis har vi även påverkansagenter som verkar inom yttersta vänstern miljö och klimat rörelsen.
Sån tur att sossarna alltid är på rätt sida av historien om jag ska tolka dig. Lite konstigt bara att de gillar att liera sig med utländska terrorister. Tur att Morgan Johansson ser till att yttrandefriheten bevaras och att han har sådana medhjälpare som du som ser till att stoppa desinformation 😉
Jag har läst att regeringen ser till att avlöna åsiktspoliser via olika upplägg. Det har pågått länge. Först jakt på rasister, nazister och nu ryska agenter.
Citera
2022-07-03, 19:54
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har alltid varit skeptisk till prat om påverkansoperationer och betalda troll. Men de senaste månaderna har nästan överdrivet tydligt visat att det finns någon som organiserar användare för att sprida ett visst narrativ. Tänker man efter så är det kanske inte helt ologiskt heller. Sverige är, eller var åtminstone, ett viktigt mål för en påverkansoperation eftersom Sverige var potentiellt neutralt. Vi kunde ha ställt oss passiva på ett sätt som antagligen aldrig var möjligt för Nato-länder. Och vill man sprida propaganda i Sverige torde Flashback vara ett av de absolut bästa ställena. Anonymiteten ger plausible deniability i mängd och kvantitet, modereringen är lätt och användarna utgörs till stor del av självständiga och myndighetskritiska individer som kan förväntas vara mottagliga för konträra budskap.

Personligen störs jag inte särskilt av all propaganda. Det är intressant att få ett annat perspektiv och ensidigheten är inte värre än mången annan ensidighet. En väldigt stor andel av inläggen på Flashback är helt enkelt brus, och den ryska propagandan går för det mesta in under den kategorin.

Och vad skulle Ryska påverkanskampanjer ha för nytta på Flashback?

Fick du gå och rösta om du ville gå med i NATO?

Fick någon göra det?

Det beslutet (som alla andra viktiga) togs över allas våra huvuden, så vad skulle Ryska regeringen tjäna på att försöka påverka opinionen bland vanliga medborgare?

Tänk till lite, för oss alla.

Det skulle vara betydligt billigare, effektivare och med mer garanter för Ryssen att gå direkt till de som har makt, dvs politiker. Och mig veterligen är hela politikerpacket i samma båt när det gäller Ryssland.
Senast redigerad av Daniel501 2022-07-03 kl. 19:57.
Citera
2022-07-03, 20:12
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Och vad skulle Ryska påverkanskampanjer ha för nytta på Flashback?

Fick du gå och rösta om du ville gå med i NATO?

Fick någon göra det?

Det beslutet (som alla andra viktiga) togs över allas våra huvuden, så vad skulle Ryska regeringen tjäna på att försöka påverka opinionen bland vanliga medborgare?

Tänk till lite, för oss alla.

Det skulle vara betydligt billigare, effektivare och med mer garanter för Ryssen att gå direkt till de som har makt, dvs politiker. Och mig veterligen är hela politiker i samma båt när det gäller Ryssland.

Det hade givetvis varit mycket enklare för Ryssland om de bara hade kunnat influera politikerna direkt. Antagligen har de försökt det också. Men eftersom det är svårt till omöjligt, åtminstone för en osofistikerad aktör som Ryssland, så fanns det aldrig någon realistisk chans till framgång.

Istället påverkar man den allmänna opinionen. Något som politiker i en demokrati som Sverige är tvungna att lyssna ganska aktivt till. Hade det funnits en stor folklig opinion mot Nato-medlemskap så hade politikerna givetvis inte gått vidare med Nato. Det är så en demokrati fungerar. Politikerna vill behålla sina jobb och försöker därför följa väljarnas önskemål så långt det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in