2022-07-07, 05:48
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tråden handlar om varför det saknas vetenskapliga förklaringar till paranormala fenomen. Och jag har svarat att din kaffekopp troligen bara leviterar i din fantasi, och att det är troligt att den inte finns någon Gud.

Tråden ber om vetenskap för paranormalt, det är en vaneföreställning och psykiskt åkomma alternativ ingen kunskap eller erfarenhet överhuvudtaget om ämnet.

Det TS ber om är fullständigt omöjligt..
Det finns inga vetenskapliga förklaringar eller vetenskap någonting för paranormalt, alla dom dödas och slängs på havet utav eld.

Vad min kaffekopp gör spelar ingen roll, vad du tror om att Gud finns eller inte spelar ingen roll..

Verkligheten är likadan fastän du förstör immersionen med vetenskapliga synsätt på den.
Citera
2022-07-07, 05:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Tråden ber om vetenskap för paranormalt, det är en vaneföreställning och psykiskt åkomma alternativ ingen kunskap eller erfarenhet överhuvudtaget om ämnet.

Det TS ber om är fullständigt omöjligt..
Det finns inga vetenskapliga förklaringar eller vetenskap någonting för paranormalt, alla dom dödas och slängs på havet utav eld.

Vad min kaffekopp gör spelar ingen roll, vad du tror om att Gud finns eller inte spelar ingen roll..

Verkligheten är likadan fastän du förstör immersionen med vetenskapliga synsätt på den.
Det finns vetenskapliga förklaringar till varför vissa upplever att deras kaffekopp leviterar.

Och det finns vetenskapliga förklaringar till varför vissa inte kan ta in den kunskapen.

Inte för att jag tror att du skulle förstå, men om du nu är så öppen som du tror, så föreslår jag att du läser på lite om psykiska åkommor, och kanske lite om drogutlösta fenomen.

Sedan har vi trådstarten, som undrar varför det saknas vetenskapliga förklaringar till paranormala fenomen. Tänker mig att det beror på att något som kan förklaras inte längre är paranormalt.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-07-07 kl. 05:56.
Citera
2022-07-07, 05:54
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Det finns vetenskapliga förklaringar till varför vissa upplever att deras kaffekopp leviterar.

Och det finns vetenskapliga förklaringar till varför vissa inte kan ta in den kunskapen.

Inte för att jag tror att du skulle förstå, men om du nu är så öppen som du tror, så föreslår jag att du läser på lite om psykiska åkommor, och kanske lite om drogutlösta fenomen.

Sedan har vi trådstarten, som undrar varför det saknas vetenskapliga förklaringar till paranormala fenomen. Tänker mig att det beror på att något som kan förklaras inte längre är paranormalt.

Ja men det finns även religiösa/paranormala förklaringar på denna idoldyrkan och tidiga varningar som sträcker sig tillbaka flera tusen år om vetenskapens hjärntvätt och indoktrinering.

Visa har inte studerat någonting alls utan förlitar sig på känslor och sitt eget ego när försvarar det.

Det är skällsord och fördomar som det kommer ifrån, lättare att avfärda på detta sättet för samvetets bristande kapacitet så är det lättare på så sätt.

Det skulle vara religiöst och taget för verkligheten ifall inte vetenskapen satt handbojor och kedjor på sättet för dom vetenskapliga att tänka och deras tankeprocess.
Senast redigerad av TwoThousand 2022-07-07 kl. 05:59.
Citera
2022-07-07, 05:57
Medlem
boqpods avatar
Den här frågan blir omöjlig att leda i bevis för
Någon som själv aldrig sett eller upplevt någonting som absolut inte kan förklaras, logiskt.

Jag är född skeptiker
Men en dag, klarvaken, nykter, drogfri och vid mina sinnens fulla bruk går jag upp till övervåningen där köket ligger. Stiger in och ser då hur knivblocket i trä dras rätt ut över bänkskivan och knivarna brakar rätt ner i golvet.
Inga öppna fönster, inga snubbeltrådar eller husdjur, Blocket vägde väl 3 kilo och stod hur stadigt som helst, längst in mot väggen. Det ramlade inte omkull, det drogs rakt horisontellt ut, mitt framför ögonen när jag var två meter ifrån.
Har gått igenom ALLA tänkbara scenarion till varför detta hände och slutsatsen är att det inte finns en logisk förklaring.

Jag vet förutsättningarna och jag vet vad jag såg.
Kommer aldrig pådyvla någon annan att de ska tro på det. Ingen uppenbarelse, inga ord som sades till mig, ingen känsla eller ljus som svepte över mig. Jag såg vad jag såg, jag fick plocka upp knivarna på golvet och ställa tillbaka allt, var glad att jag inte fick nån i foten.

Jag spenderade fan 6 månader av att söka en logisk förklaring, kände på blocket, försökte tippa, ha alla knivar på samma sida osv. Stod lika stadigt som en 100-årig ek.

En människa som vill se saker kan göra det.

Jag trodde inte på nått ”oförklarligt” innan det här hände. Sökte inte efter nåt. Det bara hände!
Det är nog det enda som kan övertyga en skeptiker.
Ord är bara en predikan.
Citera
2022-07-07, 05:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja men det finns även religiösa/paranormala förklaringar på denna idoldyrkan och tidiga varningar som sträcker sig tillbaka flera tusen år om vetenskapens hjärntvätt och indoktrinering.

Visa har inte studerat någonting alls utan förlitar sig på känslor och sitt eget ego när försvarar det.
Att förlita sig på sina känslor är inte vidare vetenskapligt.

Jag tror att du dels inte vet vad vetenskap är, dels att du är livrädd för att inse att dina fantasier om leviterande kaffekoppar ska visa sig bero på ditt psyke.

Förlorad sjukdomsinsikt är extremt vanligt bland de som ser saker som inte händer.
Citera
2022-07-07, 06:01
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Att förlita sig på sina känslor är inte vidare vetenskapligt.

Jag tror att du dels inte vet vad vetenskap är, dels att du är livrädd för att inse att dina fantasier om leviterande kaffekoppar ska visa sig bero på ditt psyke.

Förlorad sjukdomsinsikt är extremt vanligt bland de som ser saker som inte händer.

Det är vetenskapligt av er, kan inte hantera verkligheten så söker förklaringar för verkligheten som låter rimligt istället.

Det är väl inte ovanligt att folk förlorar sitt psykiska välmående när gått hela livet och varit sektmedlem av vetenskapen innan får se häpnadsväckande saker, det är en fullständigt naturlig process.
Citera
2022-07-07, 06:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det är vetenskapligt av er, kan inte hantera verkligheten så söker förklaringar för verkligheten som låter rimligt istället.
Det är inom religionen man hittar på förklaringar på saker man inte kan förklara.

Inom vetenskapen så ska det finnas belägg på förklaringar.

Som jag skrev, du har antagligen inte en aning om vad vetenskap är.

Och vad hände med ditt påstående om att människan skapades av en sten? Och ditt påstående om att våra naturlagar inte skulle stämma?
Citera
2022-07-07, 06:09
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Det är inom religionen man hittar på förklaringar på saker man inte kan förklara.

Inom vetenskapen så ska det finnas belägg på förklaringar.

Som jag skrev, du har antagligen inte en aning om vad vetenskap är.

Och vad hände med ditt påstående om att människan skapades av en sten? Och ditt påstående om att våra naturlagar inte skulle stämma?

Inom vetenskapen finns det ramar för vad som du kan tänka och inte tänka att vore möjligt.
Befria dig själv från dessa kedjor och konvertera så ska du få se Gud omedelbart.
Citera
2022-07-07, 06:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Inom vetenskapen finns det ramar för vad som du kan tänka och inte tänka att vore möjligt.
Va? Vilka tankar skulle det vara? Berätta.
Citat:
Befria dig själv från dessa kedjor och konvertera så ska du få se Gud omedelbart.
Blandar du kanske ihop religion och vetenskap?

Att vetenskapen inte kan förklara allt på samma sätt som bibeln beror inte på att vetenskap är fel.

För varje inlägg du skriver visar du allt mer om hur okunnig du är om vad vetenskap är.
Citera
2022-07-07, 22:08
Medlem
Citat:
Va? Vilka tankar skulle det vara? Berätta.
Blandar du kanske ihop religion och vetenskap?

Att vetenskapen inte kan förklara allt på samma sätt som bibeln beror inte på att vetenskap är fel.

För varje inlägg du skriver visar du allt mer om hur okunnig du är om vad vetenskap är.
Kan du förklara boqpods inlägg? På denna sida i tråden. Kan inte kopiera från min mobil.
Citera
2022-07-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Alla paranormala fenomen går att förklara i det mänsklig psyket. Hallucination är en men det vanligaste är nog att man bara vill vara lite speciell. Människor vill framhäva sig och har ofta svårt med sanningen. Man förskönar och lägger till och hittar på saker.

Förklara med den vetenskap vi tror att vi har.
Men hur ska saker förklaras med vetenskap när vi inte vet och vet att vi inte inte vet.

Det finns mycket vi inte vet.
Citera
2022-07-07, 22:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Helt klart. Allt som är mätbart är verkligt. Så om man på något sätt kunde göra en mätning av ett fenomen och visa att det är verkligt och existerar skull jag tro på det. Sen säger jag inte att det inte kan finns sådant som kan existera utan att man kan bevisa det. Men om man ska tro på allt som inte går att bevisa, måste man tro på att Kalle Anka är en Gud som bor på baksidan av månen, bara för att jag säger det. Det kan du inte motbevisa, .

Du resonerar rätt det är bättre med mätbara data och statistik.
Det finns några universitet i världen där det genomförs parapsykologisk forskning med forskningsmetodig som ofta är mer stringent än inom medicin, psykologi och ekonomi.
Men när de gång på gång får signifikanta resultat säger övriga ateistiska forskare att det är dåligt genomfört, men de kan sällan i förväg berätta hur ett bra experiment ska genomföras för de ska vara nöjda.

Det är ok att blint tro på Kalle Anka om man är medveten om att det är tro och myter/berättelser som inte är bevisade. Det går att lära sig klok sensmoral från Kalle Anka.
Långben är bra på mindfulness och att ta saker som de kommer, vishet.
I långa loppet kommer Björnligan inte ta över världen för i de profetiska Kalle tidningarna åker de fast.
Men det är min tro, inte vetenskapligt bevisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in