Citat:
Ursprungligen postat av
Youngling
Hallucination skulle väl kunna förklara vad som helst, men alla historier skulle kanske kräva orealistiskt många som hallucinerar. Kan någon ge exempel med naturliga förklaringar? Gärna personliga erfarenheter.
Jag, liksom alla människor har väl varit med om att jag har sett saker som sett ut på ett sätt och sedan när man gått närmare visat sig vara något annat. En buske framför något som på håll sett ut som människa. Jag har sett saker som jag inte kan förklara. Men att utgå från att det man inte kan förklara, är någonting paranormalt är den stora dumheten. Att jag ser något på himmeln som jag inte kan förklara, betyder inte att det per automatik blir ett ufo eller en ängel beroende på vilken tid och uppfattning som gäller.
Om vi tar saker som andar och annat liknande, så ljuger faktiskt de flesta människor om det. En del för att de tjänar pengar på det, andra för att de blir uppmärksammade av andra som tror på deras lögner. Hur ska de kunna erkänna sina lögner sedan. En del kan även tro på de sett saker. En vit skjorta i ett mörk rum och röster från en radio i en annan lägenhet. Vips har du en ande. Men bevisbördan ligger på de som säger sig sett saker. Det går oftast inte motbevisa det de säger sig ha sett, lika lite som man kan motbevisa Guds existens.
Många som druckit hårt har varit med om delirium tremens och sett roliga saker. Andra droger kan säker ge upphov till liknande. Psykedeliska droger kan skapa förnimmelser som biter sig fast i hjärnan så de som varit med om det kan bli helt övertygade om att det är något verkligt, bara hjärnspöken. Likadant psykotiska människor.
Det finns många förklaringar, men ingen som kunnat visa vad det sett är verkligt. Det är där problemet finns.