• 1
  • 2
2022-07-03, 03:56
Medlem
Ibland när jag går in på maps eller ska beställa taxi på en annan app så zoomar den alltid ut från Madrid till den positionen jag befinner mig på, hur kommer det sig? Är min mobil hackad? Händer ibland med min dator också. (Jag är inte i Madrid)
Citera
2022-07-03, 07:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Vpn?
Citera
2022-07-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vpn?

Nej ingen vpn

Dock är min mobil och dator köpt i Spainen. Kan det vara anledningen?
Citera
2022-07-03, 19:29
Medlem
Händer mig emellanåt på jobbdarorn, då börjar den mitt i Åland eller något konstigt.
Citera
2022-07-04, 20:05
Bannlyst
Troligtvis kapad av Spanska maffian som utfört en massa phishing attacker från olika människors datorer och telefoner och din dators mac tillverkare har troligtvis kopplingar till ett företag i Spanien för mac addresser går att spåra till olika länder. Är ju inte lite som händer i Spanien just nu, jag hade köpt nytt.

Läs mer här: https://www.computerweekly.com/news/...-phishing-gang

Jag skulle lätt kunna gissa vilket märke/modell det är på dina prylar men för att du inte skall noja ner dig allt för mycket så låter jag det förbli osagt.
Senast redigerad av iFun 2022-07-04 kl. 20:12.
Citera
2022-07-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iFun
Troligtvis kapad av Spanska maffian som utfört en massa phishing attacker från olika människors datorer och telefoner och din dators mac tillverkare har troligtvis kopplingar till ett företag i Spanien för mac addresser går att spåra till olika länder. Är ju inte lite som händer i Spanien just nu, jag hade köpt nytt.

Jag skulle lätt kunna gissa vilket märke/modell det är på dina prylar men för att du inte skall noja ner dig allt för mycket så låter jag det förbli osagt.

Vad har jag för märke då? Skulle du gissa på Samsung mobil och ASUS dator
Citera
2022-07-04, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-bajen
Vad har jag för märke då? Skulle du gissa på Samsung mobil och ASUS dator

Nej, det skulle jag inte gissa på. Skulle gissa på något annat.

Det kan även vara som så att kriminella avlyssnar din telefon från landet där du utgår ifrån, det är orimligt enkelt förstår du.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.63...t-hitta-numren

Du har väl inte gjort något dumt, det låter nämligen som kriminella är ute efter dig snarare än polisen om du frågar mig.

Citat:
De fem vanligaste tecknen på att någon spionerar i din telefon
1. Att batteriet förbrukas snabbt är det klassiska tecknet på att din telefon är under attack av en tjuvlyssnare, för att avlyssningsprogrammen tömmer batteriet även om du inte använder mobilen.
2. Långsam avstängning av din telefon. Kan du inte stänga av din telefon på ett vanligt sätt, eller behöver telefonen längre tid än vanligt finns det en chans att någon avlyssnar telefonen. Anledningen till detta är att det tar lång tid att få alla avlyssningsprogram släckta. Följ upp ifall din telefon missköter sig för det är också möjligt att den blivit trasig.
3. Konstiga bakgrundsljud. Buller under samtal eller konstigt surrande bakgrundsljud indikerar att det finns en sannolikhet att du har en spion i din mobil. Många tror bara att det kan vara dålig förbindelse men det är rätt så små odds, för dagens telekommunikationsteknik är mycket avancerad och modern så sådana bakgundsljud sker väldigt sällan.
4. Röstdistorsion. Har personen du pratar med en “robot” röst, är det en rätt så stor chans att konversationen avlyssnas eller spelas in.
5. Var uppmärksam. Börjar telefonen på något sätt att bete sig underligt då du inte använder den, är det möjligt att avlyssningsprogram blivit installerat.
6. Att du utgår från en annan stad på diverse kart appar.
Senast redigerad av iFun 2022-07-04 kl. 20:52.
Citera
2022-07-12, 07:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Intressant. Min utgår från Örebro, använder vapen vpn eller proxy. Har inte satt min fot i Örebro annat än ett besök på ett badhus för typ 10 år sedan. När jag googlar säger den också Örebro.
Citera
2022-07-12, 11:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-bajen
Nej ingen vpn

Dock är min mobil och dator köpt i Spainen. Kan det vara anledningen?

borde ju inte vara det då den utgår efter din gps för att fastställa position typ, märkligt problem.
Citera
2022-07-14, 02:00
Bannlyst
Citat:
Nej, det skulle jag inte gissa på. Skulle gissa på något annat.

Det kan även vara som så att kriminella avlyssnar din telefon från landet där du utgår ifrån, det är orimligt enkelt förstår du.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.63...t-hitta-numren

Du har väl inte gjort något dumt, det låter nämligen som kriminella är ute efter dig snarare än polisen om du frågar mig.

Hahah, fyfan vilket svin du är. Bara för bajen gubben skrivit om avlyssning av kriminella tidigare ser jag så satt den mitt i prick! Fan vilken nivå på dagis men kul var det i alla fall för jag tror det funkade. Haha, varför fråga du så, det är klart att han säger nej för du testade honom bajen

Om du använder en mobil enhet med ett GPS-chip (och påslaget), använder den GPS-data.

Om du använder en enhet utan GPS-chip, men som använder WiFi, använder den den uppskattade platsen för din WiFi-ändpunkt, baserat på en kombination av data som slurpas av Googles bilar och IP-adressdata.

Om du använder en enhet som är ansluten till mobiltelefonnätverket, visar den dig ofta på platsen för det närmaste mobiltelefontorn du är ansluten till. Det är därför, när GPS misslyckas, visar den dig 1/2 mil bort på ett fält.

Om du är på ett fast nätverk använder det IP-adressen, som kan uppskattas till en plats. Detta är baserat på information från internetleverantörer, och sedan kommer det att lägga till information den känner till om dig, så om du är inloggad har den platsdata från din mobila enhet inloggad med samma konto, för att göra detta så korrekt som möjligt. Vissa internetleverantörer rapporterar att alla IP-adresser finns på sin huvudanslutning, vilket är anledningen till att icke-mobila enheter tror att du är i en annan stad.

Har du ställt in att du bor eller född i Spanien så kommer den visa Spanien om allt är avstängt och du är offline.

Nåväl, här har du en historia om en som hade flyttat men google maps utgick från hans gamla hus även om det var i en annan stad 30 miles bort: https://healy.econ.ohio-state.edu/he...emapswifi.html

Fix: http://www.trefor.net/2014/02/24/13648/

Din telefon är inte avlyssnad av varken kriminella eller polis för du utgår från en annan stad/land det kan jag lova dig. Sen om du är det andra orsaker är ju omöjligt att veta, men inte pga av detta i alla fall.

https://support.google.com/maps/answer/1725632?hl=en
Senast redigerad av wuseman 2022-07-14 kl. 02:06.
Citera
2022-07-15, 23:07
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:

Går inte att spåra en MAC addressen till en viss plats. MAC addressen används för att veta vem som är vem på en lokalt nätverk. Låter som att TS använder sig av en VPN, men tydligen inte. Så en möjlighet är att DNS configsen har spanska DNS serverar (som är mest troligt) eller att TS fick färdigt en bios flashad rat på luren när han köpte den (mindre troligt). Beroende såklart om du köpte den i en vanlig butik i Spanien i typ ett nytt köpcenter eller i ett, ja ska vi säga vanlig men inte trovärdig elektronik butik som har typ 100 kopierade elektronik apparater per kvadrat meter som kostar 1000kr styck och butiken brevid antingen är en till likadan elektronik butik eller något "märkes" klädes butik eller liknande. Sen har maffian och cyber kriminella som utför APTs inte så mycket gemensamt.
Citera
2022-07-15, 23:13
Medlem
0xgh64s avatar
Vad har du för lur? Vilken av ovan nämnda butiker har du köpt den ifrån? Har du en kopia har du förmodligen en rat i den då dom oftast kör sina egna OS som är väldigt identiska till riktiga iOS eller Android, kopierat OS = 0 säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in