2022-07-09, 16:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Även om jag håller med om att Sverige har det starkaste laget på damsidan så tycker jag inte att man skall underskatta motståndet från de andra nationerna. Om finskorna är lika starka som på OS så lär det inte spela någon roll att de har ganska hög ålder på sina åkare. Räkna inte bort tyskorna heller även om de kanske hade en vallafördel på OS. Norska laget är ju svårbedömt, å ena sidan flera som kissat flera landslagsläger i rad, dels har de en del yngre åker som fortfarande bör vara i utveckling.

När det gäller de svenska herrarna tycker jag nog att man bör hoppas på Anger också.
Instämmer verkligen, jag tror många underskattar konkurrensen på damsidan, även om tuffaste konkurrenten på distans och sprint slutat.
Finland har ju inte bara Kerttu och Krista, Matinatalo är en pallkandidat i klassiskt och Jasmi Joensuu har hög kapacitet som hon inte fått resultat som matchar.
Norge har fler kapabla åkare: Heidi Weng lär fortsatt hålla hög nivå och Fossesholm är i alla fall i skejt en av de absolut bästa. Tvillingarna Weng bör kunna ta ett steg till och det finns gott om åkare som med ett steg i rätt riktning är topp tio.
Tyskland har Hennig, Carl och Sauerbrey samt en uppsjö kapabla åkare som dock sällan lär bli topp tio.
Claudel, Fähndrich och Stadlober är också kapabla åkare.
Slutligen lär väl Diggins vinna världscupen och Rosie Brennan fortsätta prestera bra.
Så distanslopp kan mycket väl sluta med noll svenskor topp sex, i sprint bör vi dock vinna alla lopp där våra bästa är med.
Citera
2022-07-10, 02:44
Medlem
Kul att ni är positiva till att det blir stark konkurrens jag hoppas på detta också. Dock tror jag den svaga konkurrensen kommer bli ännu svagare.
Citera
2022-07-10, 08:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Sedan beror det väl lite på vad man menar med konkurrens. När en dominant som Johaug slutar innebär det att konkurrensen minskar? Ger inte det fler chansen att vinna distanslopp? Eller innebär det att Frida kommer vinna alla distanslopp och bli lika dominant som Johaug var?
Citera
2022-07-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sedan beror det väl lite på vad man menar med konkurrens. När en dominant som Johaug slutar innebär det att konkurrensen minskar? Ger inte det fler chansen att vinna distanslopp? Eller innebär det att Frida kommer vinna alla distanslopp och bli lika dominant som Johaug var?
Vi såg en stark antydan till fullkomlig Johaug dominans redan säsongen 2015-2016, har Frida visat något liknande den här säsongen som var? Visst Frida har en hög högsta nivå men hon är långt ifrån att bli en ny Johaug som var stabiliteten själv, motsatsen till Frida.
Citera
2022-07-11, 00:46
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Instämmer verkligen, jag tror många underskattar konkurrensen på damsidan, även om tuffaste konkurrenten på distans och sprint slutat.
Finland har ju inte bara Kerttu och Krista, Matinatalo är en pallkandidat i klassiskt och Jasmi Joensuu har hög kapacitet som hon inte fått resultat som matchar.
Norge har fler kapabla åkare: Heidi Weng lär fortsatt hålla hög nivå och Fossesholm är i alla fall i skejt en av de absolut bästa. Tvillingarna Weng bör kunna ta ett steg till och det finns gott om åkare som med ett steg i rätt riktning är topp tio.
Tyskland har Hennig, Carl och Sauerbrey samt en uppsjö kapabla åkare som dock sällan lär bli topp tio.
Claudel, Fähndrich och Stadlober är också kapabla åkare.
Slutligen lär väl Diggins vinna världscupen och Rosie Brennan fortsätta prestera bra.
Så distanslopp kan mycket väl sluta med noll svenskor topp sex, i sprint bör vi dock vinna alla lopp där våra bästa är med.

Therese Johaug har "stått i veien" for Heidi Weng gjennom flere sesonger rett og slett fordi hun har vært sterkt nok til å sprenge feltet. Nå som hun er borte så ser jeg ikke for meg at andre kan ta over den rollen. Dessverre kan en løper som Ebba Andersson faktisk tape på det
Heidi har en veldig sterk spurt på fellesstarter i distanserenn. Tror hun kan tjene veldig på Johaugs avgang.
Frida Karlsson? På sitt beste helt outstanding og vil antagelig vinne flere renn. Spørsmålet er som flere er inne på ... stabiliteten. Flere løpere kan vinne renn i WC og VM, Jessie selvsagt og finner m.fl. , nei jeg tror vi går mot den meste spennende sesongen siden 2009.
Citera
2022-07-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Therese Johaug har "stått i veien" for Heidi Weng gjennom flere sesonger rett og slett fordi hun har vært sterkt nok til å sprenge feltet. Nå som hun er borte så ser jeg ikke for meg at andre kan ta over den rollen. Dessverre kan en løper som Ebba Andersson faktisk tape på det
Heidi har en veldig sterk spurt på fellesstarter i distanserenn. Tror hun kan tjene veldig på Johaugs avgang.
Frida Karlsson? På sitt beste helt outstanding og vil antagelig vinne flere renn. Spørsmålet er som flere er inne på ... stabiliteten. Flere løpere kan vinne renn i WC og VM, Jessie selvsagt og finner m.fl. , nei jeg tror vi går mot den meste spennende sesongen siden 2009.
Jag instämmer, jag tror också att det blir spännande och att väldigt många åkare från olika länder har förutsättningar att vinna en tävling denna säsong.
Citera
2022-07-11, 16:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Det blir spännande att se vilken taktik olika åkare väljer i masstarterna nu när Johaug inte är med. Om alla är tillgängliga lär ju Sverige köra med Ebba, Frida, Linn, Jonna, Moa O och Emma Ribom. Ebba lär gå upp och segdra, men om hon inte lyft sig kommer hon ju ha med sig rätt många åkare rätt länge så frågan är om övriga låter Ebba dra eller om de kommer hjälpa till med småryck eller om några kommer gå upp och bromsa eller vad som händer. Min gissning är att i klassiskt kommer finskorna och Hennig hjälpa till med farthållningen, i skejt kommer Diggins och Fossesholm och kanske Claudel bidra. Frida känns som en ständig joker. Linn och Jonna kommer nog lita på sina spurter även om de kan spräcka fältet innan.
Citera
2022-07-11, 19:51
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nej, de var fantastiska - det bästa kommentatorspar vi haft och kommer att vara grymt saknade av många. Lika saknade som riktiga femmilar. Men du gillar dem inte, och det är väl okej. Att tala om "rättvisa" är rätt dödsdömt när det kommer till sport i största allmänhet, och jag tänker inte ge mig in i den diskussionen. Intervall vs masstart har diskuterats förr. Men ett grundproblem är att femmilens karaktär har förändrats och inte ens du kan nog hävda att det alltid har varit den starkaste och mest uthålliga som har vunnit, snarare den som varit bäst på att slå på en spurtrökare efter 49,8 km åkning. Då har en viktig dimension försvunnit, menar jag. För övrigt så gör alla seriösa tv-tittare egna anteckningar under en femmil och behöver inte förlita sig på vad nån kommentator säger.
Kan bara hålla med broder!
En femmil med intervallstart, nån gång då och då, vore underbart att få uppleva igen. Tänk Falun-93, Sarajevo -84 osv,osv.
Citera
2022-07-11, 23:10
Moderator
Hjv9s avatar
Edvin Anger och Lisa Eriksson tilldelas årets Mora-Nisse stipendiet.
Citera
2022-07-12, 12:17
Medlem
bcdefgs avatar
Hanna Lundberg verkar ha en efterhängsen skada då hon tvingats lämna återbud till såväl senior som junior VM i orientering.
Citera
2022-07-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hanna Lundberg verkar ha en efterhängsen skada då hon tvingats lämna återbud till såväl senior som junior VM i orientering.
Det sägs att det inte ska vara en stressfraktur men jag börjar undra. Vi får väl se om hon är med i truppen till EM som är i början av augusti.
Citera
2022-07-12, 17:33
Medlem
Frida og Maja velger å delta i Toppidrettsveka i Trondheim istedet for å kjøre i Trollhättan.

https://www.nordicmag.info/rollerski-les-suedoises-frida-karlsson-et-maja-dahlqvist-participeront-a-la-toppidrettsveka-0712/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in