2023-05-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Hellre Lundgren än Ilar om jag fick bestämma. Men spelar kanske inte så stor roll. Lundgren har bra träningskompisar.

Undrar om Ebbas pojkvän blev lite besviken efter sin fina säsongsavslutning...

Svårt att bedöma Moa Ilar som hade en berg-och-dalbanesäsong. Ibland katastrofalt dålig som i VM och ibland hyggliga resultat. Moa L var väl också lite upp och ner förra säsongen. Lättare att behålla en åkare som fanns i A-laget än att flytta upp en ny åkare om ekonomin inte tillåter att båda får plats.
Citera
2023-05-11, 16:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
på något sätt fick jag väl rätt för skrev väl innan att hon kommer inte med om alla andra tackar JA och så blev det. men visst vi vet inte hur det blivit om dom 3 tacket nej om hon hade varit med eller inte men troliga är att hon varit

Hade Lundgren kommit med om hon hade haft två topp-5-resultat även med utbrytarna med i laget?
Citera
2023-05-11, 16:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Nej, men det finns en budget som ska täcka kostnaden för A-landslagets åkare. Beloppet A-lagsåkarna får höjdes väl från 200,000 kr till 220,000 kr efter förhandlingar. Man får väl också anta att alla åkare i Team Bauhaus får följa med på alla A-lagets läger såsom tidigare. Det kostar en slant. När de tre avhopparna kommer tillbaks blir detta en rätt kraftig kostnadsökning. Jag trodde kanske också att Moa L skulle få en A-lagsplats när Dyvik slutade. Nu blev det inte så men det är förståligt.

Dock är ju ekonomin inte lika dålig som i Norge eller Frankrike. Och man har ju signalerat att det inte är helt otänkbart att man utökar landslagstrupperna.
Citera
2023-05-11, 17:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Oskar var erbjuden en plats i Team Bauhaus men tackade nej och skall nu göra en egen satsning.

Sedan kan man fundera på vart alla krönikörer och experter som förra året när Maja, Frida och Linn ställde sig utanför laget pratade om att det var dåligt ledarskap, kaos och kris i landslaget håller hus idag. Borde de inte med samma kraft basunera ut att landslaget gör rätt nu och att det är harmoni i landslaget?
Citera
2023-05-11, 17:21
Medlem
bcdefgs avatar
Jag missade tyvärr (?) sändningen från aftonbladet.
Sa man något om vad som är skillnad för åkaren mellan A och B-landslag och gav man nån form av förklaring till varför man valt de åkare man valt till respektive trupp?
Citera
2023-05-11, 17:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag missade tyvärr (?) sändningen från aftonbladet.
Sa man något om vad som är skillnad för åkaren mellan A och B-landslag och gav man nån form av förklaring till varför man valt de åkare man valt till respektive trupp?

Nej, inte på det stora hela. Team Bauhaus presenterades inte alls. Byström kommenterade varför Oskar inte fick vara kvar men inte så mycket mer.

Själv hade jag velat höra lite mera om de olika lägerplanerna och hur det går i rekryteringen av en ny damtränare och ny vallachef.
Citera
2023-05-11, 17:34
Medlem
Jag gillar Oscar, hoppas han kommer igen och får vara frisk. Ganska gammalt herrlag tycker jag, tur vi har Edvin i A-laget iallafall.

Varför kommer inte Alvar Myhlback med i något lag? Han borde få chansen i världscupen i år. Blir spännande att se hur det går för honom i premiären i november. Om han nu inte fortsätter med långlopp.

Hade gärna sett en till Moa i truppen. Nu hoppas jag damerna tävlar mycket i år, vore kul med en trippel på distans. När får vi nån född på 00-talet in i damernas A-lag?
Citera
2023-05-11, 17:38
Avslutad
Bra att avhopparna kom tillbaka. Resultaten på VM talade sitt tydliga språk - bättre va med i landslagsgänget och den gemenskapen.
Även bra att de fick gehör för sina viljor från ledarna. Nu kanske Frida kan börja vinna titlar, och Linn vill man verkligen se komma tillbaka till den hon var tidigare.

Bra utveckling.

Oskar verkar gett upp karriären och slöat till sig. Synd, för kapaciteten fanns.
Citera
2023-05-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hade Lundgren kommit med om hon hade haft två topp-5-resultat även med utbrytarna med i laget?

Nu hade hon ju inte det och var inte så nära heller med då hade hon kommit med istället för Moa I och tänk ännu om dom där två topp 5 varit på distans
Citera
2023-05-11, 18:34
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Varför kommer inte Alvar Myhlback med i något lag? Han borde få chansen i världscupen i år. Blir spännande att se hur det går för honom i premiären i november. Om han nu inte fortsätter med långlopp.

Alvar tillhör fortfarande Lager157 och kommer förmodligen fortsatt träna med dem. Skulle iofs kunna ingår i juniorlaget men tror inte på det.

Citat:
Hade gärna sett en till Moa i truppen. Nu hoppas jag damerna tävlar mycket i år, vore kul med en trippel på distans.

Räcker det inte med tre Moa i landslaget? Får nog vänta ett par år innan Moa Lindgren kommer in.

Citat:
När får vi nån född på 00-talet in i damernas A-lag?

Gissar på att någon (eller flera) av 00-talisterna i b-laget är med innan 2026.
Citera
2023-05-11, 18:50
Medlem
FNLSs avatar
Att Persson blev kvar och Kvarnbrink saknas är det som avviker mest från mitt tips.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Mina tankar om landslaggrupperna för nästa år.

På damsidan är Karlsson, Andersson, Sundling, Ribom, Dahlqvist och Svahn givna i a-laget, om nu alla vill. Sen skulle jag även lägga till Hagström, Ilar och Lundgren. Sen är det stängt, tvärstängt. För utöver Dyvik och Dahl kommer inte på någon som varit topp 15 i vinter.

Det bästa jag hittade var Rosenberg (19 i VdF) som är given i b-laget. Till henne lägger jag Lindström, Hansson, Ingesson, Eriksson och Ericsson. Finns det en plats till skulle jag gärna ge den till Hubenette, en förstaårssenior fått ett rejält lyft i år och som aldrig tillhört landslagsverksamheten eller kört JVM vad jag kan minnas. Jag är svag att ge åkare som aldrig fått chansen en första chans.

Bland de jag väljer bort finns en grupp med Henriksson, Rönnlund, Solin och Hallqvist tex. Åkare som är lika gamla som a-laget och lika bra som b-laget. Och då räcker man inte till just nu på damsidan. Med det sagt kan det ändå bli en och annan världscupstart om vi har samma sjukstuga igen. Av 00-gänget väljer jag bort tex Olsson och Lundgren Wikström som körde U23-VM, jag ser ingen riktig potential där. Elin Henriksson som vann JSM och körde JVM är jag för dåligt insatt i, kanske kan hon få en plats.

Om damlaget hade tydliga uppdelningar är herrlaget väldigt mycket mer flytande. Men Poromaa, Halfvarsson och Anger blir åtminstone stommen i a-laget. Dit lägger jag även Burman som var 8 och 11 i VM, jag ser just nu ingen av övriga seniorer som någonsin kommer nå den nivån på distans så han behövs. Häggström blev enligt mig felaktigt petad ifjol, jag hoppas han får komma tillbaka nu. Med finalplats i sprint och stafettduglighet på distans fyller han en roll. Rosjö skulle jag också ge en chans till, inte minst Toblachstafetten var bra och i Touren radade han upp stabila distanslopp. Åttondeplatsen i Lillehammer är såklart bästa placeringen, men det loppet är trots allt bara gångbart just där.

Av sprintarna bör Grate säkrat en plats när han var i final i Tallinn efter en strulig säsong. Persson fick tveksamt en a-lagsplats ifjol och med skadat knä är jag inte speciellt villig att upprepa det. Milen i Bruksvallarna räcker inte heller för att åberopa hybridstatus. Detsamma gäller Svensson som nu inte ens är pålitlig på ett upplopp, och då finns inte mycket kvar som motiverar en landslagsplats. Berglund har haft en svag säsong och ryker även han.

Istället läggs fokus på 01-DEGarna Danielsson Ersson och Gisselmann som får b-lagsplatser i sprint. Gisselmann har även vissa distansframgångar där han får sällskap av Kvarnbrink som också han utmärkte sig på U23VM. Leo Johansson får också en chans till, inte minst eftersom fristilare är en bristvara. Däremot ryker två år äldre Jonas Eriksson efter en svag säsong. Varken Skoglund eller Rune har utmärkt sig som förstaårsseniorer och riskerar att tappa sina b-lagsplatser. Å andra sidan hittar jag inget intressant i 03-gänget, så de kanske klarar sig en säsong till. Därefter väntar ett gäng årgångar som verkar mer lovande.

Så sammanfattningsvis

Dam A: Karlsson, Andersson, Sundling, Ribom, Dahlqvist, Svahn, Hagström, Ilar, Lundgren (9 st)

Dam B: Rosenberg, Lindström, Hansson, Ingesson, Eriksson, Ericsson samt ev Hubenette, Henriksson (6-8)

Herr A: Poromaa, Halfvarsson, Anger, Burman, Grate, Häggström, Rosjö (7)

Herr B: Johansson, Kvarnbrink, Gisselmann, Ersson, Danielsson samt ev Skoglund, Rune (5-7)
Citera
2023-05-11, 19:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Nu hade hon ju inte det och var inte så nära heller med då hade hon kommit med istället för Moa I och tänk ännu om dom där två topp 5 varit på distans

Fast du utgår ju hela tiden från att man inte skulle kunna utöka laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in