Ursprungligen postat av
FNLS
Mina tankar om landslaggrupperna för nästa år.
På damsidan är Karlsson, Andersson, Sundling, Ribom, Dahlqvist och Svahn givna i a-laget, om nu alla vill. Sen skulle jag även lägga till Hagström, Ilar och Lundgren. Sen är det stängt, tvärstängt. För utöver Dyvik och Dahl kommer inte på någon som varit topp 15 i vinter.
Det bästa jag hittade var Rosenberg (19 i VdF) som är given i b-laget. Till henne lägger jag Lindström, Hansson, Ingesson, Eriksson och Ericsson. Finns det en plats till skulle jag gärna ge den till Hubenette, en förstaårssenior fått ett rejält lyft i år och som aldrig tillhört landslagsverksamheten eller kört JVM vad jag kan minnas. Jag är svag att ge åkare som aldrig fått chansen en första chans.
Bland de jag väljer bort finns en grupp med Henriksson, Rönnlund, Solin och Hallqvist tex. Åkare som är lika gamla som a-laget och lika bra som b-laget. Och då räcker man inte till just nu på damsidan. Med det sagt kan det ändå bli en och annan världscupstart om vi har samma sjukstuga igen. Av 00-gänget väljer jag bort tex Olsson och Lundgren Wikström som körde U23-VM, jag ser ingen riktig potential där. Elin Henriksson som vann JSM och körde JVM är jag för dåligt insatt i, kanske kan hon få en plats.
Om damlaget hade tydliga uppdelningar är herrlaget väldigt mycket mer flytande. Men Poromaa, Halfvarsson och Anger blir åtminstone stommen i a-laget. Dit lägger jag även Burman som var 8 och 11 i VM, jag ser just nu ingen av övriga seniorer som någonsin kommer nå den nivån på distans så han behövs. Häggström blev enligt mig felaktigt petad ifjol, jag hoppas han får komma tillbaka nu. Med finalplats i sprint och stafettduglighet på distans fyller han en roll. Rosjö skulle jag också ge en chans till, inte minst Toblachstafetten var bra och i Touren radade han upp stabila distanslopp. Åttondeplatsen i Lillehammer är såklart bästa placeringen, men det loppet är trots allt bara gångbart just där.
Av sprintarna bör Grate säkrat en plats när han var i final i Tallinn efter en strulig säsong. Persson fick tveksamt en a-lagsplats ifjol och med skadat knä är jag inte speciellt villig att upprepa det. Milen i Bruksvallarna räcker inte heller för att åberopa hybridstatus. Detsamma gäller Svensson som nu inte ens är pålitlig på ett upplopp, och då finns inte mycket kvar som motiverar en landslagsplats. Berglund har haft en svag säsong och ryker även han.
Istället läggs fokus på 01-DEGarna Danielsson Ersson och Gisselmann som får b-lagsplatser i sprint. Gisselmann har även vissa distansframgångar där han får sällskap av Kvarnbrink som också han utmärkte sig på U23VM. Leo Johansson får också en chans till, inte minst eftersom fristilare är en bristvara. Däremot ryker två år äldre Jonas Eriksson efter en svag säsong. Varken Skoglund eller Rune har utmärkt sig som förstaårsseniorer och riskerar att tappa sina b-lagsplatser. Å andra sidan hittar jag inget intressant i 03-gänget, så de kanske klarar sig en säsong till. Därefter väntar ett gäng årgångar som verkar mer lovande.
Så sammanfattningsvis
Dam A: Karlsson, Andersson, Sundling, Ribom, Dahlqvist, Svahn, Hagström, Ilar, Lundgren (9 st)
Dam B: Rosenberg, Lindström, Hansson, Ingesson, Eriksson, Ericsson samt ev Hubenette, Henriksson (6-8)
Herr A: Poromaa, Halfvarsson, Anger, Burman, Grate, Häggström, Rosjö (7)
Herr B: Johansson, Kvarnbrink, Gisselmann, Ersson, Danielsson samt ev Skoglund, Rune (5-7)