2023-04-10, 09:30
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Gimmler är ett bra exempel på en åkare som höjt sig alla kategorier. Finken inte lika självklar, är väl samma nivå (inom felmarginalen) som innan, fast gjorde någon fin stafettsträcka vill jag minnas. Eiduka är stundom stabil och stundom ostabil, svårt att placera henne. Ja, Diggins har jag ett litet minus på. För många dippar jämfört med 2022.

Annars är det väl generellt att många åkare haft perioder av toppar, inte minst svenskorna?
Jag tycker de flesta svenskor presterat bra när de varit friska, med en naturlig svacka efter sjukdom ibland. Undantagen är Ilar med bottenform i mitten av säsongen och Hagström som toppar och tappar formen innan jul.
Citera
2023-04-10, 09:34
Medlem
Pärmen i Oberstdorf och Fiemme var väl bland det bästa hon presterat under sin karriär. Men i övrigt hade hon en riktigt svag säsong
Citera
2023-04-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Calle sa väl efter förra säsongen förutsättningarna är betydligt bättre i långloppsteamen och att det ur ett ekonomiskt perspektiv vore bättre att åka Ski Classics. Nu kanske det är lite annorlunda när han haft sin bästa säsong på nästan 10 år men för de flesta är det nog en sanning.

Exempelvis Alfred Buskqvist lär ju ha betydligt bättre förutsättningar idag jämfört med när han satsade på tradåkning och harvade runt i någon utvecklingsgrupp i landslaget.

Sen öppnar ju exempelvis Ida Dahl för att köra fler lopp i Världscupen framöver:
https://sverigesradio.se/artikel/efter-totalsegern-ida-dahl-siktar-mot-nya-mal-kul-att-kombinera

Calle kräver dubbel lön från landslaget om han skall fortsätta vara en del av det. Hot eller löfte? Han får väl se till att vinna lite lopp så väntar de stora pengarna.
Citera
2023-04-10, 10:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jonna har tappat på sprint.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Att Jonna tappat på sprint är jämfört förra säsongen, jämfört tidigare säsonger är hon bättre än nåsnin, och om det inte vore för Skistad så hade hennes säsong varit sensationell.

Jag tycker inte Jonna har tappat i sprint. Det är snarare så att Skistad har blivit så mycket bättre. I relation till övriga fältet är väl Jonna lika överlägsen som förra säsongen. Hon har en plump i protokollet, möjligtvis är hon marginellt sämre (vilket jag i så fall tycker framgår när man visuellt studerar hur hon åker tekniskt denna säsong jämfört med hur hon åkte förra säsongen).
Citera
2023-04-10, 10:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Calle kräver dubbel lön från landslaget om han skall fortsätta vara en del av det. Hot eller löfte? Han får väl se till att vinna lite lopp så väntar de stora pengarna.

Frågan är om det inte är bättre att att använda förbundets resurser till att höja prissummorna i de nationella loppen än att dubbla Calles lön.
Citera
2023-04-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Frågan är om det inte är bättre att att använda förbundets resurser till att höja prissummorna i de nationella loppen än att dubbla Calles lön.

Helt enig. Som elitskidåkare skall man prestera för att få ta del av kakan. Ett annat sätt kanske är att minska på antalet avlönade vallare och annat "löst folk" runt landslaget.
Citera
2023-04-10, 11:05
Medlem
Citat:
Håller med. Sen undrar man ju vilken planet han bor på, har precis kört in 750 000 kr i prispengar under en säsong, får 200 000 kr av förbundet för att han ska åka skidor på heltid, samt lär han väl ha lite andra sponsorer och gnäller för att han vill ha "en normal Svensson-lön". Vill han ha mer pengar får han väl prestera bättre eller byta jobb som vilken Svensson som helst.

Sen köper jag väl Calles syn också, en småbarnspappa som inte har jättemånga år kvar att köra in pengar samt en del magra år bakom sig vill så klart säkra framtiden. Men det är å andra sidan hans eget val och att han inte har mer pengar beror ju på att han inte presterat bättre.

Men lite verklighetsfrånvänt när en åkare som fått in närmare 1 000 000 kr på ett år vill ha det lika bra som en vanlig anställd.
Citera
2023-04-10, 12:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Jag tycker inte Jonna har tappat i sprint. Det är snarare så att Skistad har blivit så mycket bättre. I relation till övriga fältet är väl Jonna lika överlägsen som förra säsongen. Hon har en plump i protokollet, möjligtvis är hon marginellt sämre (vilket jag i så fall tycker framgår när man visuellt studerar hur hon åker tekniskt denna säsong jämfört med hur hon åkte förra säsongen).

Inte tappat om man ser henne isolerad. Fast uppenbarligen så har en åkare "kommit ikapp".

Håller med om tekniken.
Citera
2023-04-10, 12:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Tillägg: sen har väl Diggins varit ojämn på Fridanivå?

Citat:
Jag tycker de flesta svenskor presterat bra när de varit friska, med en naturlig svacka efter sjukdom ibland.

Här säger du väl emot dig själv lite grand (om du inkluderar Frida i "de flesta svenskor")

Från säsongsstarten fram till näst sista etappen av Touren visade Frida upp en jämnhet som hon inte haft tidigare. Sedan kom en sjukdomsperiod där, precis som du nämner, en svacka infinner sig efteråt. Dock presterar hon på en mycket hög nivå under VM (stafetten undantaget).

Det jag vill ha sagt är att hon höjt sin jämnhetsnivå, det är bara det att Ebba har tagit ett ytterligare steg i sin utveckling och höjt sin högstanivå (jämnbra har hon ju alltid varit)
Senast redigerad av katw 2023-04-10 kl. 13:02.
Citera
2023-04-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Håller med. Sen undrar man ju vilken planet han bor på, har precis kört in 750 000 kr i prispengar under en säsong, får 200 000 kr av förbundet för att han ska åka skidor på heltid, samt lär han väl ha lite andra sponsorer och gnäller för att han vill ha "en normal Svensson-lön". Vill han ha mer pengar får han väl prestera bättre eller byta jobb som vilken Svensson som helst.

Sen köper jag väl Calles syn också, en småbarnspappa som inte har jättemånga år kvar att köra in pengar samt en del magra år bakom sig vill så klart säkra framtiden. Men det är å andra sidan hans eget val och att han inte har mer pengar beror ju på att han inte presterat bättre.

Men lite verklighetsfrånvänt när en åkare som fått in närmare 1 000 000 kr på ett år vill ha det lika bra som en vanlig anställd.
Det är väl de 200 000 från landslaget han syftar på när han pratar om lön. Bauhausåkarna har tydligen haft 25 000 i bidrag i år och Svenska spelåkarna zero kronor så nog tycker jag att han har rätt i det han säger.
Citera
2023-04-10, 17:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Det är väl de 200 000 från landslaget han syftar på när han pratar om lön. Bauhausåkarna har tydligen haft 25 000 i bidrag i år och Svenska spelåkarna zero kronor så nog tycker jag att han har rätt i det han säger.

Nu är ju Calle med i A-landslaget och inte i team Bauhaus eller Team Svenska Spel. Visst kan man tänka sig att man höjer träningsbidraget för A-landslagsåkarna men en fördubbling på ett bräde är jag tveksam till. Jag skulle hellre lägga de pengarna på att höja träningsbidraget för Team Bauhaus eller införa ett träningsbidrag för Svenska Spel eller som jag skrev tidigare att höja prissummorna i de nationella loppen.

För övrigt, finns väl inga svenska idrottare i någon individuell idrott som har det så väl förspänt som A-landslagsåkarna i längdåkning (om man avser någon form av grundlön).
Citera
2023-04-10, 18:58
Medlem
ackefoleys avatar
Sport & Affärer kom ju med en rapport nyligen om hur sponsringsläget ser ut i de olika förbunden och skidförbundet har tydligen tappat 15 miljoner senaste året. Nu har väl förbundet en del andra intäkter men tror inte Calle och de övriga kan räkna med en stor ökning av träningsbidrag om inte förbundet lägger om sina prioriteringar.

https://www.e-magin.se/paper/5h54kxrc/paper/1#/paper/5h54kxrc/2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in