2023-04-06, 13:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Man hade nog inte bättre alternativ efter man tappade rättigheterna att sända Världscupen i antal år framöver. Sen kan man nog tänka sig att man försöker behålla Vinterstudions tittare så gott det går.

Jo, så är det säkert. För egen del så tittar jaga bara på Vinterstudion för att man sänder skidskytte samt om de säger något om den traditionella skidåkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tycker det märks i sändningarna hur framförallt Blomqvist försöker måla upp det hela som bättre än vad det är, sen är ju naturvyerna ibland svårslagna, men nu är det ju sport och inte naturprogram

Ja, det stör mig hur Blomqvist försöker framställa SkiClassisc som så mycket bättre än vad det är.
Citera
2023-04-06, 16:04
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tycker det märks i sändningarna hur framförallt Blomqvist försöker måla upp det hela som bättre än vad det är, sen är ju naturvyerna ibland svårslagna, men nu är det ju sport och inte naturprogram
Men om de nu hadde lagt om litt. Birken og Vasaloppet måtte man jo ha beholdt. De har jo historie langt tilbake i tid, og spesielt Vasaloppet har jo så mange x-faktorer, og fungerer nesten nationsbyggende blandt alle skiinteresserte i Sverige. Om man nu tenker seg at alla andre løp hadde vært stentuffa kuperte løp i klassisk stil i bergsterreng med vakker natur og teknikksoner, så att man hadde fått se skidåkning, og ikke bare denne h... stakningen, ville vel totalproduktet blitt mye mer interessant.
Man skal ikke så langt nord i Sverige for å finne sträckor med "mind-blowing" natur.

Uken før påske for noen år tilbake gikk jeg med en kompis inn fra Trøndelag ved Sylene, og videre inn til Gåsenstugorna og området rundt. Er bare helt utrolig vakkert der. Kommer ikke til å¨glemme den turen med det første. Men da blir vel produktet så attraktivt verden rundt, at det kommer en eller annen jævla obskur kanal som overbyr SVT og NRK, så att det kun blir innebandy i vinterstudion framover
Citera
2023-04-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, så är det säkert. För egen del så tittar jaga bara på Vinterstudion för att man sänder skidskytte samt om de säger något om den traditionella skidåkningen.

Ja, det stör mig hur Blomqvist försöker framställa SkiClassisc som så mycket bättre än vad det är.

Jag kan väl tillägga att för egen del är jag helt ointresserad av långlopp. Såg några minuter av ett långlopp för något år sedan men aldrig mer. Har inte tittat på SVTs Vinterstudio sedan de slutade sända värdscupen i "riktig" längdskidåkning. Tittar inte generellt på skidskytte heller. Såg några VM-lopp i efterhand bara.

Kan inte tänka mig att årets Vinterstudio har varit någon publikframgång. Jag har sett världscupen i 6:an men är evigt trött på all rekam och vägrar betala ViaPlays ockerpris. Är i dagsläget osäker om jag ens kommer att titta på 6an nästa säsong eller struntar i längsskidåkning helt och hållet.
Citera
2023-04-06, 18:01
Medlem
rainbowias avatar
Hehe.. Ser nu att Maja D rasar över presentkortet på 250:- på välkänd byggkedja. Kan bli en dörrkarm månne? Oas så minns jag för väldigt länge sedan när efter ett skidlopp (ovisst vilket) Wassberg sneglade avundsjukt på segraren (antagligen en ryss) som fick en transistorradio i förstapris. Tiderna förändras, nu får Messi en aktningsvärd summa (plus kittel i armhålorna) varje gång han hoppar över en grästuva.
Citera
2023-04-06, 18:15
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Hehe.. Ser nu att Maja D rasar över presentkortet på 250:- på välkänd byggkedja. Kan bli en dörrkarm månne? Oas så minns jag för väldigt länge sedan när efter ett skidlopp (ovisst vilket) Wassberg sneglade avundsjukt på segraren (antagligen en ryss) som fick en transistorradio i förstapris. Tiderna förändras, nu får Messi en aktningsvärd summa (plus kittel i armhålorna) varje gång han hoppar över en grästuva.
Hi-hi Ja, så har det blivit. PS. Ikke lett for meg å låta bli å si hva jeg egentlig tycker om at frivillige helt uten en øre i betalning jobber livskiten av seg for at storstjärnerna skal få perfekte løyper og fine forhold i SM, og sän får en sånn käftsmell som belønning. Skal holde min vreda innomhus nå også, da det er en svensk ensak. ( Men fy f... va svårt det er )
Citera
2023-04-06, 20:16
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Majas ’rasande’ hade väl inte blivit någon nyhet överhuvudtaget om inte den försumbara vinstsumman på 250:- hade blåsts upp på en badlakansstor check att stoltsera med inför åskådare och press. Löjets skimmer…
Citera
2023-04-06, 22:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Men om de nu hadde lagt om litt. Birken og Vasaloppet måtte man jo ha beholdt. De har jo historie langt tilbake i tid, og spesielt Vasaloppet har jo så mange x-faktorer, og fungerer nesten nationsbyggende blandt alle skiinteresserte i Sverige. Om man nu tenker seg at alla andre løp hadde vært stentuffa kuperte løp i klassisk stil i bergsterreng med vakker natur og teknikksoner, så att man hadde fått se skidåkning, og ikke bare denne h... stakningen, ville vel totalproduktet blitt mye mer interessant.
Man skal ikke så langt nord i Sverige for å finne sträckor med "mind-blowing" natur.

Uken før påske for noen år tilbake gikk jeg med en kompis inn fra Trøndelag ved Sylene, og videre inn til Gåsenstugorna og området rundt. Er bare helt utrolig vakkert der. Kommer ikke til å¨glemme den turen med det første. Men da blir vel produktet så attraktivt verden rundt, at det kommer en eller annen jævla obskur kanal som overbyr SVT og NRK, så att det kun blir innebandy i vinterstudion framover
Varför måste man behålla världens tråkigaste skidtävling (vasaloppet)? (När jag tänker efter så är stadsprintar typ Dresden eller Stockholm än värre)
Det är påtagligt att i ski classics gäller regeln - ju mindre klassiskt desto intressantare!
Teknikzoner är annars mest ett bevis på att banan inte är tillräckligt utmanande, så förbud mot teknikzoner är något jag stödjer
Citera
2023-04-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Det håper jeg virkelig ikke. Klarer rett og slett ikke å få opp noen fascination av å se 100 stakmaskiner forflytte seg 7-8 mil i platt skogsterreng. Blir kun slutresultatet som har noen interesse.
Nei takke meg til vanlig distans, og aller helst med individuell start, hvor det er spenningsmomenter hele tiden va gjelder löpsopplegg, åkstil og alle andre variasjoner. Her får vi også den estetiske njutningen av å se åkare som har koplet ihop elegans og effektivitet i en skjønn forening i begge stilarter.
( er ingen supernasjonalist va gjelder skisport, men Kalvå må nevnes her )

Sedan er det klart, at om banene endres, og vi får flere løp lignende summit Senja hvor man får flere opplevelser i tillegg til åkningen, så ville det være et skritt. Men etter min smak, burde det i tillegg til sånne tøffe baner også blitt innført teknikksoner. Med alt det på plass, ville det blitt mer sevärd.

Jag tänkte att åkarna skulle testa Ski Classics för att bli bättre traditionella åkare snarare än att de skulle göra en permanent övergång.

Annars håller jag med om att det är tråkigt att titta på stakåkningen.
Citera
2023-04-07, 00:16
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Majas ’rasande’ hade väl inte blivit någon nyhet överhuvudtaget om inte den försumbara vinstsumman på 250:- hade blåsts upp på en badlakansstor check att stoltsera med inför åskådare och press. Löjets skimmer…

Haha! Vad får man för 250 kr idag?
En chipspåse?
Citera
2023-04-07, 09:54
Medlem
Apropå diskussionen satsa trad kontra långlopp är det ganska enkelt att förstå logiken för åkarna. 6 åkare från Sverige får köra varje världscup och ha chansen att köra in några prispengar. Resten är hänvisade till Sverigecupen med låga prispengar och det sänds av Expressen. Klart att långloppsvärlden lockar då.

Att SVT valt att satsa så hårt på det förstår jag däremot inte, Blomman var ju ute tidigare under säsongen och bölade över att förbundet sänker skidsporten när de låter Viaplay sända. Har dock inte hört motsvarande kritik från honom gällande att de låter Expressen sända SM-avslutningen och Sverigecupen, där hade ju SVT verkligen kunnat göra skillnad om de velat. Att lyftas in i Vinterstudion hade varit ett rejält lyft de nationella tävlingarna.
Citera
2023-04-07, 10:24
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Har dock inte hört motsvarande kritik från honom gällande att de låter Expressen sända SM-avslutningen och Sverigecupen, där hade ju SVT verkligen kunnat göra skillnad om de velat. Att lyftas in i Vinterstudion hade varit ett rejält lyft de nationella tävlingarna.

Låter som en No Brainer. Koll på morgondagens Fridor och Jonnor för en större allmänhet, nu när sändningen av Världscupen är förlorad. Närodlat, nationellt, och att bräcka Expressens sändningstillstånd borde ju vara en munsbit för 9 miljarders stora jätten Glufs-Glufs, ’Public Service’.
It’s free money on the table…
Citera
2023-04-07, 11:01
Medlem
FNLSs avatar
Ska SVT sända inhemska lopp får de betala för produktion också. Så det är knappast gratis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in