2023-03-27, 12:32
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Nåt mer om Myhlback? Alltså vallachefen

Han är så förbannad så han ska få Alvar att börja tävla för Norge.
Citera
2023-03-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Värt att påpeka är ju att C-laget inte är ett lag i meningen träningsgrupp heller. Förbundet har fått sponsorpengar för att finansiera elitmiljöer och sponsor får i sin tur några åkare att marknadsföra som ”sina”. Finns många åkare som inte nämns på hemsidan som är med och tränar med resten av gänget. Även elitåkarna i a-laget kan ju vara med i sin vardag.
Så är det, även om dom åkare som är med och tränar fast att dom inte är med i laget, får bara ”hänga med” på passen då och då. Dom har ingen stöttning ifrån tränarhåll och får naturligtvis inte följa med på läger osv. Jag hävdar ändå att det är ett ”lag”. Dom har ju stöttning i form av tester och att få hjälp genom landslagsläkaren mm.
Citera
2023-03-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Så är det, även om dom åkare som är med och tränar fast att dom inte är med i laget, får bara ”hänga med” på passen då och då. Dom har ingen stöttning ifrån tränarhåll och får naturligtvis inte följa med på läger osv. Jag hävdar ändå att det är ett ”lag”. Dom har ju stöttning i form av tester och att få hjälp genom landslagsläkaren mm.
Ok. Åker de på läger alltså, det verkar ganska onödigt faktiskt. Trodde även tränarna hjälpte åkare som inte är med i laget.
Citera
2023-03-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ok. Åker de på läger alltså, det verkar ganska onödigt faktiskt. Trodde även tränarna hjälpte åkare som inte är med i laget.
Varför är det onödigt?
Citera
2023-03-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Varför är det onödigt?
De bor ju redan på samma ställe och tränar med varandra. A-landslaget bor på olika ställen och åker väl främst på läger för att träna med varandra och träffa tränarna alter regonsicera inför mästerskap eller testa höghöjdsupplägg. Jag tycker det är tveksamt att lägga dessa resurser på ett C-lag då är det bättre att möjliggöra att fler kan vara med.

Vill åkarna få omväxling i sin träning så kan det ordna det själva eller via klubbarna.
Citera
2023-03-27, 15:50
Medlem
Ett problem som jag ser med C-lagsverksamheten, och satsning på längdskidåkning överlag, är att det inte går att kombinera med studier på de bästa universiteten i landet utan man hänvisas till Falun och Östersund vars lärosäten mest är ett resultat av byapolitik och nivån är därefter.

Umeå håller visserligen okej nivå men tror ändå en hel del med ambitioner söker sig längre söderut där inte möjligheten till en vettig elitsatsning finns. Det hade varit intressant att få statistik på var alla de som går ur skidgymnasierna tar vägen sen, det finns nog mycket talang som man tappar på vägen.
Citera
2023-03-27, 16:57
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ett problem som jag ser med C-lagsverksamheten, och satsning på längdskidåkning överlag, är att det inte går att kombinera med studier på de bästa universiteten i landet utan man hänvisas till Falun och Östersund vars lärosäten mest är ett resultat av byapolitik och nivån är därefter.

Umeå håller visserligen okej nivå men tror ändå en hel del med ambitioner söker sig längre söderut där inte möjligheten till en vettig elitsatsning finns. Det hade varit intressant att få statistik på var alla de som går ur skidgymnasierna tar vägen sen, det finns nog mycket talang som man tappar på vägen.
Träningsmiljöerna bör vara på platser med både snötillgång, konstsnötillgång, moderna banor, proffspreppade spår och rullskidbana. Svårt att kompromissa så långt med det.

De 19-24-åringar som satsar stort tror jag inte heller vill bo söderut på bekostnad av snöträning.

Hanna Falk, hon bodde väl kvar i Torsby efter gymnasiet, och flyttade sedan till Falun?
Citera
2023-03-27, 18:03
Medlem
welcometorealitys avatar
Ebba Andersson är gäst snart hos Efter fem tv 4.
Citera
2023-03-27, 18:14
Medlem
Tyskarna i Bundeswehr, däribland Hennig och Carl, ska tydligen till Boden och tävla i militär-VM. Hade ju vart kul att se de göra ett gästspel på tremilen i SM men den dörren kanske är stängd.
Citera
2023-03-27, 18:16
Medlem
Kul.i.Knutsbos avatar
Åh 8 månader till nästa säsong, hur ska man stå ut
Citera
2023-03-27, 18:19
Medlem
Xons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kul.i.Knutsbo
Åh 8 månader till nästa säsong, hur ska man stå ut

Men till H-tråden når man på drygt 1h. Lycka till nu och håll i hatten, för nu blir det åka av!

Edit: inväntar nästa säsong, förhoppningsvis färre kommunister i kappor.

OnT: Kan vi inte få tillbaka Gunde Svan? Gröt och dalmas, vad mer kan man begära?

Humor och satir.
Citera
2023-03-27, 19:29
Moderator
Hjv9s avatar
Bra synpunkter FNLS. Mina lag ser ut så här.

A

Ebba Andersson
Frida Karlsson
Jonna Sundling
Maja Dahlqvist
Emma Ribom
Linn Svahn
Johanna Hagström
Moa Ilar
Moa Lundgren

William Poromaa
Calle Halfvarsson
Edvin Anger
Marcus Grate
Jens Burman
Eric Rosjö

B

Moa Hansson
Louise Lindström
Märta Rosenberg
Lisa Ingesson
Lisa Eriksson
Tove Ericsson

Emil Danielsson
Truls Gisselman
George Ersson
Leo Johansson

TSS

Ingrid Hallqvist
Elina Rönnlund
Sigrid Hübenette
Gustaf Berglund
Gustav Kvarnbrink

Tror det är större chans att Frida + Maja kommer tillbaka än Linn. Men oavsett tycker jag Lundgren förtjänar en plats. Tove och Lisa kommer som förstaårsseniorer direkt in i B-laget efter fina framgångar som juniorer. Hübenette ny i TSS efter en imponerande säsong nationellt.

På herrsidan åker Svensson och Persson ut. Samtidigt som Rosjö och Anger tar ett steg upp. Både B och C laget bantas på åkare. Bättre att lägga resurserna på de fåtal som visat verklig potential.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in