2022-10-01, 11:54
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns det belägg för det?

Ja, det har väl gåtts igenom i trådarna ett antal ggr att den kortare vilan för semi 2 är en nackdel.

För att eliminera den nackdelen så skulle man kunna köra semi dagen innan finalen.

Edit. Gillar dock det nya alternativet mer.
Citera
2022-10-01, 11:58
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Oberstdorf 2021 var ett tydligt exempel, inte minst på herrsidan
Citera
2022-10-01, 12:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, det har väl gåtts igenom i trådarna ett antal ggr att den kortare vilan för semi 2 är en nackdel.

För att eliminera den nackdelen så skulle man kunna köra semi dagen innan finalen.

Edit. Gillar dock det nya alternativet mer.

Att vissa har fört fram åsikten att det är så betyder inte att det finns belägg för det. Själv tycker jag att man behöver hantera de förutsättningar som finns. Ett annat alternativ är att man ökar tiden mellan semifinalerna och finalen.
Citera
2022-10-01, 12:31
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Att vissa har fört fram åsikten att det är så betyder inte att det finns belägg för det. Själv tycker jag att man behöver hantera de förutsättningar som finns. Ett annat alternativ är att man ökar tiden mellan semifinalerna och finalen.

Det är väl mer faktabaserat än åsikter som förts fram. Eller rättare sagt åsikter baserat på fakta.

Förutom rättvisa/orättvisa angående semis, vilket förvisso kan ha en charm med ovissheten vilken semi man kommer i, så gillas det nya förslaget då lagen ej kan spela på en segelbåt som Manificat som nämndes tidigare. Alltså sprinters blir "mer" angelägna att vara aktuella för laguttagningen vilket får ses som en seger i upplägget.
Citera
2022-10-01, 14:48
Medlem
ändrade regler för semifinal i teamsprint... Det kommer kanske gynna en åkstark åkare, som inte är så taktisk skicklig, positionssäker eller spurtstark. Jag tycker att det kan bli intressant, det blir ännu en del de måste behärska, att ta ut sig individuellt innan finalen, och alla gör det väl i princip samtidigt, inom ett par minuter.
Citera
2022-10-01, 16:37
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
ändrade regler för semifinal i teamsprint... Det kommer kanske gynna en åkstark åkare, som inte är så taktisk skicklig, positionssäker eller spurtstark. Jag tycker att det kan bli intressant, det blir ännu en del de måste behärska, att ta ut sig individuellt innan finalen, och alla gör det väl i princip samtidigt, inom ett par minuter.
Jag tror det blir tvärtom, det kommer gynna lag som har snabba kvalare som normalt inte lär hålla hela distansen, tänk Urvec, Stenseth och Hagström.
Citera
2022-10-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Jag tror det blir tvärtom, det kommer gynna lag som har snabba kvalare som normalt inte lär hålla hela distansen, tänk Urvec, Stenseth och Hagström.
jag håller med i det du skriver, jag tänkte också på Hagström. Med åkstark tänkte jag snabb kvaltid.
Citera
2022-10-01, 22:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Stenseth och Hagström lär ändå inte bli aktuella för team sprint i VM, framförallt inte när VM avgörs i fri stil. Visst hjälper det dem i en världscupsprint.
Om Lampic inte kör så har ju inte Urevc nån tillräckligt stark lagkompis - så ingen av de namnen kommer vara med och slåss om VM-medaljer hursomhelst.
Citera
2022-10-02, 00:14
Moderator
Hjv9s avatar
Man skulle kunna gjort en sprinthelg med individuell sprint torsdag eftermiddag/kväll, teamsprint semifinaler lördag och sen finaler söndag. Eventuellt kompletterat eller utbytt med en mixvariant ibland. Om längdskidsporten hade varit mer populär hade det nog funkat men lär inte som det är nu.
Citera
2022-10-02, 07:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Att kalla det bevis är väl att tai, men i VM 2021 var Sveriges damer enda laget som åkte semi 2 och ändå tog medalj. Jag skulle även tro att det var det som avgjorde till Tysklands fördel mot Sverige i OS.
Citera
2022-10-02, 07:04
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Sundling kan stå över teamsprint. Guldet är Svahnenmärkt. Jonna kan bli farlig på 10 km fritt istället.

Torsdag 23 februari - Sprint klassiskt - Sundling - Dahlqvist - Hagström - Ribom - Svahn

Lördag 25 februari - Skiathlon 15 km - Karlsson - Andersson - Ribom - Sundling
Söndag 26 februari - Teamsprint fri stil - Dahlqvist - Svahn

Tisdag 28 februari - 10 km fri stil - Karlsson - Andersson - Sundling - Svahn

Torsdag 2 mars - Stafett 4×5 km - Svahn - Karlsson - Andersson - Sundling

Lördag 4 mars - 30 km masstart klassiskt - Karlsson - Andersson - Sundling - Ribom

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Sundling vill köra alla lopp på VM. Helt rätt enligt mig, med fjolårets form är det guldchanser överallt. Undrar om Linn också tänker samma. Då är det inte många platser kvar att slåss om.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/sundling-avslojar-galna--planen-da-gor-jag-det/
svahn har väl aldrig gjort något vettigt på tio fritt intervall
Citera
2022-10-02, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
svahn har väl aldrig gjort något vettigt på tio fritt intervall
Nej, men nu har hon ju lagt om träningen och kört långa intervaller benskejt jag så har lite förhoppningar att hon bättrat sig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in