Citat:
Ursprungligen postat av
Thax21
Någon dag sent kanske men mina betyg på Sveriges TDS-representanter kommer nedan. Som vanligt någon slags kombination mellan mina egna förväntningar och "objektiva" resultat.
Mycket väl godkänd
Frida Karlsson
Svårt att sätta något annat betyg när man vinner. Bra egentligen varje dag utom den sista (som ju är mycket speciell). Riktigt jävla bra i Oberstdorf. Första riktigt stora segern (Holmenkollen borträknad) av många.
Väl godkänd
Calle Halfvarsson
Hade fått högsta betyg om han överpresterat sista dagen och nått pallen totalt. Ändå en väldigt fin tour, trots att han på sedvanligt Calle-manér har lite "otur" som Blomman skulle sagt. Eller bara inte är tillräckligt bra eller gör dåliga val i loppen. Men nu ska vi vara positiva och det är riktigt skönt att se Calle prestera utan större djupdykningar.
Godkända
William Poromaa
Ja, trots allt. Jag har väldigt höga förväntningar här som William så här långt inte är i närheten av att infria. Framförallt stör det mig att han åker så dåligt i intervallstarterna, och det fortsatte nu under touren. Ser stark ut i masstarterna dock, men måste jobba på att positionera sig och hur han ska bete sig i avslutningarna. Hade väl precis slutat 8:a och slagit Moch i kampen om bästa U23 utan tidsstraffet (och plus de bonussekunder han fått då), men det ingår också att inte åka som en idiot i sprintarna.
Johan Häggström
Ser man Häggas som ren sprinter var det en stark tour, med en semifinal och en final. Det är mer än vad vissa andra svenska sprinters klarar på hela säsongen. Distansåkningen var dock svag rakt igenom, så ingen vidare ansökan för att få åka VM-stafett.
Eric Rosjö
Många anonyma placeringar, 25:a totalt. Det är ändå ett tydligt steg framåt från fjolåret då han kom 48:a totalt och faktiskt inte ens var topp-30 på en enda etapp. Så det går åt rätt håll.
Märta Rosenberg
Hade inte särskilt stora förväntningar här mtp väldigt strulig inledning av säsongen. Överraskade rejält första dagen med att bli trea i sprintkvalet, där visade hon något som jag inte trodde hon hade i sig (än). Topp-30 i ett distanslopp, gott så. Bara början på en karriär.
Ida Dahl
Ger väl godkänt trots allt, för de två första dagarna. Tappade formen/geisten/höghöjden sen och bröt, vilket iofs är förståeligt.
Underkända
Maja Dahlqvist
Tog en pallplats, vilket är bra. Men här ska förväntningarna i sprint vara skyhöga. Riktigt svagt att komma sist i en semifinal i andra sprinten. Usel distansåkning. Måste hitta formen.
Moa Ilar
Finns säkert (bort-)förklaringar, men resultatnivån var bedrövlig hela touren igenom. Det rör sig ändå om en A-landslagsåkare, OS-åkare och framtida VM-åkare.
Anna Dyvik
Inte lika bedrövlig, men fan inte bra heller. Borde väl tagit chansen rejält när de bästa sprintåkarna är borta, men bara mellanmjölk.
Anton Persson
Nej, ingen semi ens i ett startfält som saknar många av de normala sprintåkarna. Bedrövlig distansåkning, förvisso helt förväntat av mig men Anders Byström säger ju att Anton är så bra...
Oskar Svensson
Har inte många rätt denna säsong. Något kan såklart hända, jag ger Oskar större chanser för det än många andra, men denna tour var inget steg i rätt riktning.
Lisa Ingesson
VARFÖR var hon ens med? Det måste landslagsledningen ta på sig. Alla på detta forum var skeptiska på förhand, och det blev inte bättre med facit i hand. Närmast elakt av ledningen faktiskt.
edit: Glömde Leo Johansson. Ungefär samma kommentar som om Ingesson.
Kan ha glömt någon. Då var det säkert ingen viktig (får vi hoppas).
Mkt bra genomgång av åkarna.
uttagningen av Ingesson var galen på förhand det för förbundet ta på sig och ta sig en rejäl funderare hur det kunde bli så. när så många förstod innan att det skulle bli så