2022-12-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är nog möjligt att formen börjat dala redan om hon inte hade något problem med materialet senast (missat om det blev nån intervju).

Det var en oimponerande imponerande seger hon tog i Beito iaf, det är inte lika brant som i Ruka, men släpper hon uppför i VC finns ingen återvändo bara för att det blir lite nedför in till upploppet. När hon åker i Norge är det som att hon åker mot ungdomar, hon får heaten precis som hon vill när övriga saknar den pondus som utmärker en bra sprinter. TUW är bättre i VC för att hon har åkstyrkan rätt och slätt, inga probem att följa med högt tempo när hon får gå i rygg men desto svårare att dra upp det själv.

Jo, precis så. Sedan är det ju inte bara att ha kontakt för att hon "är så god i lätterräng". Dahlqvist och Ribom är hyggliga på det med.

Och TUW, ja. Jag har fortfarande svårt att förstå utveckling från sista bortre lång till upploppet mot Frida. Nu hade visserligen Frida mer kräm kvar till upploppet, men Tirils målmedvetenhet och hur hon tog sig ikapp inför svängen trodde jag skulle sörja för en norsk seger.
Citera
2022-12-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jo, precis så. Sedan är det ju inte bara att ha kontakt för att hon "är så god i lätterräng". Dahlqvist och Ribom är hyggliga på det med.

Och TUW, ja. Jag har fortfarande svårt att förstå utveckling från sista bortre lång till upploppet mot Frida. Nu hade visserligen Frida mer kräm kvar till upploppet, men Tirils målmedvetenhet och hur hon tog sig ikapp inför svängen trodde jag skulle sörja för en norsk seger.

Om TUW varit en mer naturlig vinnare tror jag att hon hade försökt gå förbi Frida före upploppet, jag är inte säker på att hon tagit det ändå men det är lätt hänt att den bakom spänner sig lite eller gör ett dåligt spårbyte.

Nu får vi se med Svahns återkomst om det var sista chansen för övriga sprinters att vinna i masstart på ett tag. Annars tror jag segerchansen är större där än i sprint för TUW.
Citera
2022-12-06, 13:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady

TUW sa till norska medier att hon var helt slut efter en lång helg.
Citera
2022-12-06, 13:45
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF (sprint, distans)

Blir ett svagt mixstafettlag om Frida ska stå över ett lopp i helgen.
Citera
2022-12-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Jo, jag vet, och på själva upploppet var det ingen tvekan om att Frida var starkare och att ett spårbyte inte hade gjort någon nytta. Det var mer det att det faktumet rimmade illa med de faktiska intrycken på bortre lång. Jag tror som frankkk att det hade varit att föredra att försöka gå förbi och stressa redan där när hon hade flyt, fart och momentum. Start och stopp sådär är inte helt lätt att hantera.

Men oavsett så var ju Frida stark och att TUW såg bättre ut i rygg där berodde säkerligen delvis på att Frida sparade några procent medan TUW ju verkligen matat för att komma ikapp och hade högre fart in i ryggen. Frida naturligtvis den rättmätige vinnaren alldeles oavsett, men jag är nyfiken på scenariot där TUW byter spår innan.
Senast redigerad av MacReady 2022-12-06 kl. 13:51.
Citera
2022-12-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nu får vi se med Svahns återkomst om det var sista chansen för övriga sprinters att vinna i masstart på ett tag. Annars tror jag segerchansen är större där än i sprint för TUW.

Du er veldig optimist om du tror Svahn skal komme tilbake etter nesten to år ute og ikke bare gjøre det bra i sprint (som hun må for i det hele tatt å komme med på det svenske laget), men også dominere i felles-starter. Vil vel nesten tippe at hun bare går sprint denne sesongem.
Citera
2022-12-06, 14:01
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Du er veldig optimist om du tror Svahn skal komme tilbake etter nesten to år ute og ikke bare gjøre det bra i sprint (som hun må for i det hele tatt å komme med på det svenske laget), men også dominere i felles-starter. Vil vel nesten tippe at hun bare går sprint denne sesongem.

Linn Svahn is just built different
Citera
2022-12-06, 14:09
Medlem
Citat:
Frågan är om Ribom och Dahlqvist vill köra tre race. Om ja så är det fortfarande ett konkurrenskraftigt lag som till och med kan vinna om inte Kläbo är med. Om nej kan man lika gärna köra U23 herrar.
Citera
2022-12-06, 14:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Gör inget, mixstafett är bara trams ändå.
Citera
2022-12-06, 15:07
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Jo Fridas beslut att avstå sprinten var nog en avgörande faktor till att hon såpass enkelt kunde tugga ner TUW på upploppet på söndagen.
Citera
2022-12-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Gör inget, mixstafett är bara trams ändå.

Där håller jag med dig.

Allt FIS hittar på är bara trams. Mixstafetter, samma längd på lopen för herrar och damer, ett vansinnigt poängsystem m.m.
Citera
2022-12-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Linn Svahn is just built different
Kommer inte att vara ett dugg förvånad om Linn kommer att göra RIKTIGT bra lopp när hon kommer tillbaka till VC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in