2022-07-02, 20:50
Medlem
Musikdator Mac - Vilken begagnad modell ska jag välja 2022 och vad ska man tänka på?

Hej,

Har länge stretat emot men nu får det bli en Mac musikdator trots allt.

Har hittills inhandlat Native instruments Komplete 13 Ultra Collectors Edition Och UA Apollo Twin X med en massa effectpluggar. Tillkommer gör sen ytterligare VST-paket som orkesterljud och så. Vill ta höjd för tunga produktioner. Budgeten för datorn medger kanske 10 000 - 18 000 kr.

Hittills hållit utkik efter iMac och Mac Pro, lite äldre då.

Ett problem är ssd-diskarna är för små. Och att de tydligen är svåra och dyra att byta ut. Vet inte heller vad de har stöd för. Skulle behöva minst ssd 2 TB. Om man kopplar till en extern ssd via Thunderbolt 3, hur stor blir fördröjningen jämfört med en intern disk?

Thunderbolt 3 är nästa problem. Skulle behöva minst 2 utgångar. Som jag förstår det kan man väl med USB 2 och adapter också komma upp i Thunderbolt 3-hastighet.

Vilken modell bör jag välja och vad mer behöver man tänka på?
Citera
2022-07-02, 21:29
Medlem
Knastratts avatar
https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...ocessor-512gb#

Kan du lägga 10 lök till så får du ett monster. Nya Mac Studio

Tänk på att både Vsti och Cubase*projekten trivs bättre på en extern HDD.

* eller vilken DAW du använder
Citera
2022-07-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...ocessor-512gb#

Kan du lägga 10 lök till så får du ett monster. Nya Mac Studio

Tänk på att både Vsti och Cubase*projekten trivs bättre på en extern HDD.

* eller vilken DAW du använder

Det där var intressant. Tänkte köpa Cubase. Hur förklarar man att inspelningsprogrammet vill ha långsammare uppkoppling?
Citera
2022-07-02, 21:57
Medlem
Knastratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Det där var intressant. Tänkte köpa Cubase. Hur förklarar man att inspelningsprogrammet vill ha långsammare uppkoppling?

Hur menar du?
Citera
2022-07-02, 23:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Det är inte programmet som ska ligga på en extern HD, utan projekten (låtarna du gör) och pluggarna.

Logic är bra, det har jag kört på (ett par tusenlappar billigare än Cubase Pro vad det verkar). Du kommer också en bra bit med Garageband (som du får med gratis vid köp av ny dator).
Citera
2022-07-02, 23:29
Medlem
Citat:
Hur menar du?

Jaha, du menar att själva projektet ska ligga på en extern hårddisk medan man arbetar med det? Men varför inte på det interna SSD-minnet? Borde inte det minsta laggning?
Citera
2022-07-03, 00:04
Medlem
Knastratts avatar
Cubase själva skriver att det är bättre att låta datorns processer använda interna hårddisken och att låta projekt och Vsti-bibliotek ligga externt.

Projektet - inte programmet, ska ligga på extern disk.
Senast redigerad av Knastratt 2022-07-03 kl. 00:06.
Citera
2022-07-03, 00:37
Medlem
Citat:
Cubase själva skriver att det är bättre att låta datorns processer använda interna hårddisken och att låta projekt och Vsti-bibliotek ligga externt.

Projektet - inte programmet, ska ligga på extern disk.

Okej. Medan man arbetar med det. Bra att veta. Hade jag inte kunnat klura ut.

Någon som har några tips om Mac?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in