2022-07-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Min UC. Ser du allt.

Inte skulder hos inkassobolag väl?
Citera
2022-07-02, 15:52
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Fick nyss reda på en skuld från någon Alektum Group som låg på 8k som jag inte ens hade någon aning om, tack vare Kivra. Hur får jag reda på absolut allt jag är skyldig, så att jag inte lär mig det via ett brev från Kivra? Finns det någon service eller något där man kan logga in med bankid och se absolut all information kring skulder och fakturor?

Googla "creditsafe kreditvärdighet". Gå in på creditsafes hemsida. Tryck på "min kreditupplysning online". Så får du logga in med bankid och en utförlig rapport. Uppdatera med svar här tack.
Citera
2022-07-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Googla "creditsafe kreditvärdighet". Gå in på creditsafes hemsida. Tryck på "min kreditupplysning online". Så får du logga in med bankid och en utförlig rapport. Uppdatera med svar här tack.

Har varit inne där förut. Plus att jag beställde från UC nu. Jag ser inget där. Det verkar inte vara för grejer som gått till inkasso och så. Mer för grejer som gått till Kronofogden.
Citera
2022-07-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Min UC. Ser du allt.

Gjorde nyss. Ser knappt något. Typ exakt samma information som creditsafe.
Citera
2022-07-02, 15:55
Medlem
Citat:
Fick nyss reda på en skuld från någon Alektum Group som låg på 8k som jag inte ens hade någon aning om, tack vare Kivra. Hur får jag reda på absolut allt jag är skyldig, så att jag inte lär mig det via ett brev från Kivra? Finns det någon service eller något där man kan logga in med bankid och se absolut all information kring skulder och fakturor?

Vet inte vilka som hamnar utanför Kivra men tex Intrum och Svea ligger utanför, + några andra.

Det enklaste är väl att googla fram Inkassobolag och gå in och kolla respektive bolag.

Som du säger så kan det ligga skulder vilande några år om de tror att du inte kunnat betala, och när intäkterna börjar trilla in igen så vaknar dom...
Citera
2022-07-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Vet inte vilka som hamnar utanför Kivra men tex Intrum och Svea ligger utanför, + några andra.

Det enklaste är väl att googla fram Inkassobolag och gå in och kolla respektive bolag.

Som du säger så kan det ligga skulder vilande några år om de tror att du inte kunnat betala, och när intäkterna börjar trilla in igen så vaknar dom...

Sitter och googlar. Problemet är att det känns som att jag kan ha skulder på vilket inkassobolag som helst nu utan att veta.
Citera
2022-07-02, 16:07
Medlem
Citat:
En kredit och en skuld är ju två olika saker.

Såg att jag skrev lite fel, men både skulder och krediter är uppspaltade vad jag vet, med kredit menar jag att man kan ha en godkänd kredit på 100kkr men som står oanvänd med 0 kr just för tillfället.

Andra skriver dock ungefär samma, att göra en kreditkoll på sig själv är en bra början för att få en sammanställning.
Citera
2022-07-02, 16:18
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Enligt EU-lag så har man rätt att kräva ut information från bolag om en själv. Så du kan begära ut "registerutdrag" från firmorna som sysslar med kreditupplysningar. (Finns ofta blankett eller formulär på hemsidan.)

Vissa inkassobolag kan man logga in hos med bankid, och då kan man se att man inte har något ärende där.

Andra inkassobolag kan du kontakta och begära registerutdrag med stöd av artikel 15 i dataskyddsförordningen. (...min rätt att få tillgång till mina personuppgifter och kompletterande information (registerutdrag) med stöd av artikel 15 i dataskyddsförordningen.) Men går väl att ringa och fråga också om man har något ärende där...

Men det avslöjar såklart inte skulder hos någon fordringsägare som inte tagit skulden till inkasso.

Välkommen att beställa ditt registerutdrag

Registerutdraget kommer att skickas till den adress som vi har i vårt register, vilket är din folkbokföringsadress eller annan postadress som du anmält till Skatteverket.

Du får ditt registerutdrag inom 30 dagar efter att vi har mottagit din beställning.
https://www.minuc.se/kontaktformular
Få ditt registerutdrag hemskickat till din folkbokföringsadress. Fyll i och signera dokumentet.

Få ett digitalt utdrag som visar vad vi har registrerat om dig i vår kreditupplysning. Logga in med BankID. Snabbt, enkelt och gratis!
https://www.creditsafe.com/se/sv/kon...ga-fragor.html

Rätten till tillgång, det vill säga att ta del av dina personuppgifter, innebär att du har rätt att vända dig till företag, myndigheter eller andra verksamheter för att få veta ifall de hanterar dina personuppgifter. I så fall ska du få tillgång till dem och information om hur de används.
https://www.imy.se/privatperson/data...rsonuppgifter/
Citera
2022-07-02, 16:48
Medlem
Hur kan man inte veta att man har en skuld,?
Men för att svara på frågan så tror jag inte det finns ett sammkört register över ens skulder så länge dom ej gått till kronis men har ingen egen erfarenhet utav detta så kan ha fel.
Citera
2022-07-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Hur kan man inte veta att man har en skuld,?
Men för att svara på frågan så tror jag inte det finns ett sammkört register över ens skulder så länge dom ej gått till kronis men har ingen egen erfarenhet utav detta så kan ha fel.

Läs #8
Citera
2022-07-02, 17:00
Medlem
Citat:
Sitter och googlar. Problemet är att det känns som att jag kan ha skulder på vilket inkassobolag som helst nu utan att veta.

Ja, men det finns väl kanske 20 olika? (tror jag överdrev nu) varav minst 10 redan är listade här.
Citera
2022-07-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ja, men det finns väl kanske 20 olika? (tror jag överdrev nu) varav minst 10 redan är listade här.

Ja. Problemet är dock att bara för en liten stund sedan så hittade jag ännu något på 1.000 kronor från 2016. Från något som heter PRA Group. Det är liksom sånt här jag menar. Sånt som inte kommer upp från dom populäraste ställen eller något. Sånt som man bara verkar hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in