• 2
  • 3
2022-07-01, 21:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Jo det är sant. Men ibland kan de vara krångliga villkor etc. Vet ju att man måste servar bilen på verkstad enligt schemat.

Vore intressant att höra hur de gått till i praktiken, vart man vänder sig, till handlaren eller tillverkaren och processen som sen sker
Nej, det är inte krångliga villkor, serva bilen enligt schema på vilken auktoriserad verkstad som helst så gäller garantin, inga självrisker.
Går bilen sönder vänder du dig till en märkesverkstad, vilken som och de ska hjälpa dig med reparation av allt förutom rena slitdelar.
Citera
2022-07-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Den gick sönder när jag var på resande fot tre mån efter köpet så jag svängde in på Rejmes men inte ens samma anläggning jag köpt bilen. Det tog dem en vecka så var bilen fixad.
Garantin står tillverkaren för så om du inte köper bilen av en riktigt sur handlare så kan du köpa bil i Kalix och reparera i Ystad.
Ps. Min andra bil köptes just i Kalix och kom på lastbil.

Åter till ämnet.
Bilen måste servas för att garantin ska gälla men enl en prejudicerande dom så räcker det med att Hassans Cykel & Kebab gör servicen så länge de följer servicepunkterna.
Fördelen med serviceavtalet är att man betalar månadsvis. Vi löste för tre år och då jag behåller mina bilar om jag trivs med dem så slog vi till med tre år till vilket gjorde att kamremsbytet räknades in i priset. Nu har det förfallit och nästa rembyte är vi 36 000mil. Då kan jag låta just Hassan göra jobbet vilket gör att månadskostnaden sjönk rejält.
Fråga bara inte vad det kostar då sambon är ekonomiHitler samtidigt som vi har både avtalet, bränsle samt försäkringen på Volvo Finans.
Jag har samma upplägg på båda bilarna och är mer än nöjd.

Okej tack. Då verkar de funka som jag tänkte.

Tror nog jag kommer ta ett serviceavtal på 3 år så slipper man huvudvärk, väntar på förslag på kostnaden så om de är ok så kör jag
Citera
2022-07-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det är inte krångliga villkor, serva bilen enligt schema på vilken auktoriserad verkstad som helst så gäller garantin, inga självrisker.
Går bilen sönder vänder du dig till en märkesverkstad, vilken som och de ska hjälpa dig med reparation av allt förutom rena slitdelar.

Okej kanon det låter som en bra trygghet som jag hade tänkt med nya köpet av bil.

Ville just komma ifrån osäkerheten när man har en äldre bil med okända kostnader
Citera
2022-07-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Är det liknande serviceavtal som de har på leasingbilar så är det bara en smaksak och varken fördel eller nackdel.
När vi leasade skoda så erbjöd skoda/Vw serviceavtal för 100:-/månad i de 36 månader vi leasade. Servade vi enligt serviceplanen så skulle där göras en liten service under den perioden a’ 3600:-. Så det var helt enkelt en avbetalning på den första servicen. Någon annan anledning finns inte att ha serviceavtal. Dyker det upp nåt oväntat så ska det gå på garantin. Det är ju ända en ny bil

Detta stämmer, avtalet är endast en avbetalning på ett pris som sätts i samband med tecknandet, och en ”försäkran” mot att eventuellt betala högre priser under de år som avtalet löper. Det är precis lika dyrt att betala en klumpsumma varje gång du servar den.

Maskinskadeförsäkringen (upp till 10 år eller 15000 mil) slutar gälla om bilen inte servas på auktoriserad verkstad (iaf enligt Folksam som är mitt bolag). Så ganska smart att göra detta enligt mig.
Citera
2022-07-02, 14:18
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Det sägar min bil ingenting om. Den visar en nyckel på instrumentpanelen.

Bilen visar alltså en nyckel på instrumentpanelen när det är dags för service? Låter logiskt.
Citera
2022-07-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Bilen visar alltså en nyckel på instrumentpanelen när det är dags för service? Låter logiskt.

En blocknyckel antagligen. Ganska logiskt men otydligt beskrivet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in