Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om koldioxidutsläpp verkligen skulle leda till klimatförändringar och på sikt mänsklighetens undergång så hade du inte fått flyga eller köra bil. Du hade inte kunnat köpa bensin eller en bil. En pansarvagn hade stått på vägen och hindrat dig om du försökte köra bil.
Varför tror du det? Om kärnvapen hade kunnat förstöra vår civilisation hade ingen fått bygga några...
Citera
2022-07-01, 16:49
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Jag cyklar 10 mil på en dag om så behövs. Annars kommunalt vilket är mycket mer skonsamt än bil.
Att inte äta kött och att inte köra bil gör mycket. Men om alla de efterblivna har samma synpunkter och fingerpekande taktiker så funkar det inte. *Tänk om alla skulle göra så* är ett ganska bra utgångspunkt till hur du ska bete dig.

Att tillverka en bil är bara det oerhört mycket klimatpåverkan. Att byta ut däck osv. Avgaserna för ut tusentals giftiga kemikalier i det som är just viktigast för människan. Hur länge kan du överleva utan mat? Hur länge utan vatten? Och hur länge utan luft? Vilket är viktigast? Allt som du gör påverkar, även att du är lite mongoloid och inte bryr dig tyvärr. Men judarna rånar dig på skatt, försäkring och genom att du betalar bensin. Så du får din karma rakt tillbaka.

Sen kan vi snacka andra utsläpp som t.Ex båtfrakter av onödiga saker som kaffe/sprit.

Tror jag räknade ut att det åker mer än tio miljoner ton av kaffe över våra hav varje år. Hade dessa marker kunnat brukas för att stoppa svälten i världen istället?

Underbart att du håller på med påhopp när jag håller med dig, vilket du hade förstått om du faktiskt hade läst mitt inlägg.
Men du är duktig du, det ska du veta.
Citera
2022-07-01, 16:53
Medlem
Fuck Sveriges miljömuppar, de kan ju åka till Kina eller USA för att demonstrera och göra något mot de som faktiskt står för utsläppen, men nä de vill hellre fortsätta straffbeskatta en liten, liten minoritet av jordens befolkning helt utan syfte.

Ni är äckliga drägg som inte gör en enda skillnad på jorden med eran hysteri!

Ni står inte för något annat än att göra rika, rikare, ni är så komiskt jävla tröga att man vill skratta!

"godhet signalera till resten av världen, visa ett gott exempel", vilket urvattnat och idiotiskt argument. Inte en enda jävel bryr sig om vad vi gör förutom andra miljömuppar,

vanligt folk i indien kunde ge blanka fan i att du skiter i och ta bilen eller gråter dig till sömns pga klimatet. De slaktar ju för fan hajar för deras fenor, mördar schimpanser i djungeln, gorillor etc i Afrika eller övriga Asien.

Det största hotet är att djur dör ut, inte att det är lite mer koldioxid. Och de dör pga att de skjuts, jagas och slaktas i mängder för att folk ska få lite hajfenssoppa eller "potensmedel". Att regnskog huggs ner etc.

Finns viktigare saker i livet än att svensken kör bil.
Senast redigerad av Ekronwo 2022-07-01 kl. 17:10.
Citera
2022-07-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Men majoriteten säger ju inte det.

Det är sant, för mer än 99% kan inte ens första huvudsatsen i termodynamik. Inte du heller.

Jo, det kan jag. Jag sällar mig inte bara till dem som försöker förringa hastigheten i klimatförändringarna med termodynamik.

Citat:
Vad spelar anonymitet på nätet för roll i en fråga om fysik?

Om du inte fattar vad anonymitet har med spridning av desinformation så får du fundera ett varv till. Hur du får det till en fråga om fysik är obegripligt.
Citera
2022-07-01, 17:47
Medlem
Jag vägrar att köpa en elbil- för klimatets skull.

Jag kan även låta bli att skräpa ned vår natur.

Jag kan även planera mina rutter med bilen och riva av flera ärenden samtidigt, dvs inte köra bil i onödan.
Citera
2022-07-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kina är världsledande på att plantera skog, och då ny skog inte bara fälla gamla träd och plantera nya. Tog du med det i din kalkyl?

Sen finns det en fara med att räkna med skog. Antag att stormar eller skadeinsekter i ett ändrat klimat slår ut stora delar av vår "skog" som till stor del är en monokultur av gran och känslig för sådant. Det skulle kunna ge enorma utsläpp av CO2. Tycker du vi i sådana fall skall räkna in dem också, och hur får du den ekvationen att gå ihop? Vi talar om utsläpp som kan vara större än vår totala användning av fossilbränslen.

Varför skulle inte just Sverige vara ett av problemen? Bara för att vi är ett litet land?

Och det är där det hamnar. Du vägrar acceptera verkligheten för att du inte vill vara med och betala något. På kort sikt är det bekvämare att stoppa huvudet i sanden. Hoppas du inte har barn som får leva med dina beslut.

När i världshistorien har vi blivit av med all skog, det är ju så osannolikt att ska vi utgå från att det ska hända så kan vi ju inte göra någonting.
Som att ha världens säkraste bil men man kör den aldrig för man kan ju krocka eventuellt någon gång i framtiden.
Så jag kommer räkna in skogen som kolsänka då den är det idag.
Skulle klimatet ändras så till den grad att skogen försvinner så är vi körda oavsett.

Varför vi inte är ett problem dels för att vi anstränger oss att vara miljövänliga jämfört me resten av världen. Vi har bland den mest sofistikerade återvinningen i världen samt sophantering.
Åk till Italien och Spanien de har inte mycket att
komma med på den fronten.
Men framförallt är vi så få i Sverige att det inte finns någon marginalnytta att sänka våra utsläpp i någon större omfattning, det är knappt mätbart på en global nivå.
Däremot så finns det en marginalnytta i att Kina som släpper ut mer än 30% av de globala utsläppen av koldioxid minskar sina utsläpp med ny teknik.
Sen så har vi större problem nu i form av en kraftig lågkonjunktur direkt efter pandemin, ett mycket större problem än eventuella klimatförändringar och dess effekter.

Ja du det sas år 2000 att vi får en höjning av havsnivån på över 1 meter till 2020 men det visade sig vara skitsnack. När kommer dessa domedagsprofetior att slå in för ni flyttar ju bara fram årtalet hela tiden.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2022-07-01 kl. 18:21.
Citera
2022-07-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det enskilt största problemet inte bara i Sverige utan på en global skala är alla idioter som hävdar att klimatet inte är något man kan eller bör försöka påverka, att läget "är som det är" och att alla som tror något annat är dumma i huvudet, indoktrinerade, vänsterpack, trädkramare och fan vet vad. Klimatkrisen är till stor del ett bildningsproblem och eftersom vi lever i en värld där konspirationsteorier får fri spridning på nolltid så är det dödfött.

Stäng ner Internet, bygg om det så att det inte går att vara fullständigt anonym och öppna sedan upp det igen. Det är en början för att stävja den otyglade spridningen av informationsdynga och kanske en början på något bättre.

Klimatet är knappast något mänskligheten kan påverka i någon större omfattning när det väl är i rullning. Försöker vi att gå all in så kommer vi att lida så stor ekonomisk skada att eventuell framgång om några årtionden inte spelar någon roll längre.
Ett långsamt arbete samtidigt som vi räddar ekonomin är det enda möjliga, ska vi offra de närmaste 20-30 åren bara för att några har klimatångest.
Klimatfrågan har blivit politiserad och är också ett sätt att dra in pengar för somliga.

Haha ska du applicera någon form
av kommunism på internet också, vad röker ni egentligen för att lindra eran klimatångest.
Citera
2022-07-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumokock
Jag vägrar att köpa en elbil- för klimatets skull.

Jag kan även låta bli att skräpa ned vår natur.

Jag kan även planera mina rutter med bilen och riva av flera ärenden samtidigt, dvs inte köra bil i onödan.

Tror faktiskt dom flesta som köper en elbil gör det för att det blir billiga mil, inte för klimatet.
Sen är det bekvämt att kunna vara fulladdad varje morgon.

Sverige har sån liten påverkan på klimatet, vi borde ha fokuserat på att ha så billig elkraft som möjligt och bygga ut våra befintliga kärnkraftverk och satsa mer på vattenkraften.

Sverige hade kunnat vara helt självförsörjande på miljövänlig el om vi hade haft politiker som fattat något, men nej dom vill sälja ut Sverige och svenskarna till multinationella bolag som vill tjäna pengar.

Energipolitiken är så urbota korkad att man inte begriper hur politikerna tänkte.
Citera
2022-07-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jo, det kan jag. Jag sällar mig inte bara till dem som försöker förringa hastigheten i klimatförändringarna med termodynamik.

Om du inte fattar vad anonymitet har med spridning av desinformation så får du fundera ett varv till. Hur du får det till en fråga om fysik är obegripligt.

Frågan är hur omfattande klimatförändringar får vi och när kommer allvarligare följder att märkas tydligt. Alltså när träffar skiten fläkten på riktigt.
Sen den ekonomiska aspekten har vi möjlighet att gå all in ekonomiskt för att förebygga och är det försvarbart i relation till klimatförändringarna eller är det bättre att vi anpassar oss till ett klimat i förändring.
Till sist så är jorden överbefolkad vilket är det grundläggande problemet.
Att plocka folket på mer skatt och avgifter löser inga klimatförändringar. Dock ett bra sätt att spela på människors samvete, men tänk på baaarnen.
Citera
2022-07-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
När i världshistorien har vi blivit av med all skog, det är ju så osannolikt att ska vi utgå från att det ska hända så kan vi ju inte göra någonting.
Jag talade om granskog i Sverige, inte all världens skogar. Så fruktansvärt mycket krävs inte för att den skall dö i stor skala. Det är nackdelen med monokulturer.
Citat:
Varför vi inte är ett problem dels för att vi anstränger oss att vara miljövänliga jämfört me resten av världen.
Ser man direkt till CO2-utsläpp ligger vi ungefär i mitten, men räknar man in utsläpp från konsumtion av varor producerade utomlands ligger vi långt över medel.
Citat:
Men framförallt är vi så få i Sverige att det inte finns någon marginalnytta att sänka våra utsläpp i någon större omfattning, det är knappt mätbart på en global nivå.
Om vi bröt isär Kina i 140 olika stater med 10 miljoner innevånare var, skulle då utsläppen från dessa bli mindre av ett problem än idag där de är förenade i ett och samma land? Skulle var och en av dem kunna säga att deras bidrag var försumbart?

Utsläpp per person är rimliga sättet att räkna, inte gå på att vissa länder är stora och andra små.

Sen har ju USA totalt sett släppt ut dubbelt så mycket CO2 som Kina.
Citat:
Sen så har vi större problem nu i form av en kraftig lågkonjunktur direkt efter pandemin, ett mycket större problem än eventuella klimatförändringar och dess effekter.
Det är faran. Ju mer klimatförändringarna slår mot ekonomin desto mer kommer folk som du säga att vi har viktigare, kortsiktiga ekonomiska problem att ta itu med så klimatet får vänta.
Citat:
Ja du det sas år 2000 att vi får en höjning av havsnivån på över 1 meter till 2020 men det visade sig vara skitsnack. När kommer dessa domedagsprofetior att slå in för ni flyttar ju bara fram årtalet hela tiden.
"Det sas"? Vem var det som sa det? Inte IPCC i alla fall.
Citera
2022-07-01, 18:54
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Tänk dig en bil från 70 talet.
Titta nu på en bil från 2022 och all den teknologisk utveckling som skett, eller vad som helst mellan dessa tider.

Jag är inte emot kärnkraft. Däremot försöker jag förklara för dig att ett nytt kärnkraftverk inte kan byggas till december 2023.
Citera
2022-07-01, 18:55
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Min argument är att Sverige kan upphöra att existera och det skulle inte få någon betydande effekt på det globala klimatet.

Bra argument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in