2022-07-01, 01:20
Medlem
kromosomxyzs avatar
Som rubriken lyder. Det kostar äckligt mycket per automatisk överföring 1 gg/månad om man har traditionella banker och skeppa pengar mellan dessa.

Hur kommer man runt det?

Öppna konto (med ett tillhörande kort som man kan handla överallt med förstås) på nån mindre bank/online-bank eller?
I såna fall vilken då? En som gör att man som privat dödlig slipper avgiften som uppstår när man varje månad för över X kSEK för att hushållet ska gå runt. Är det Swish som gäller eller? Till en helt annan bank (ingen av våra nuvarande banker alltså)?

Jag orkar/vill inte byta till den bank som min sambo har. Det måste finnas en billigare lösning, eller?

Jag famlar i mörkret här ...
Citera
2022-07-01, 01:25
Bannlyst
Ett gemensamt kontokort låter i mina öron som den sämsta tänkbara idén någonsin. Är du säker på att du vill gå ner den vägen?
Citera
2022-07-01, 01:27
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Ett gemensamt kontokort låter i mina öron som den sämsta tänkbara idén någonsin. Är du säker på att du vill gå ner den vägen?

Betalkort, ingen kredit, alltså. Vad är det som är fel om man sätter över lika summa varje månad som går till hushållet och det finns två kort kopplade till det kontot?
Citera
2022-07-01, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Betalkort, ingen kredit, alltså. Vad är det som är fel om man sätter över lika summa varje månad som går till hushållet och det finns två kort kopplade till det kontot?
Funkar väl. Kreditkort uppdelat på en hel familj däremot, då kan vad som helst hända.
Citera
2022-07-01, 01:38
Bannlyst
Tänker du på tjänster som Revolut och Lunar?
Citera
2022-07-01, 01:59
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Det kostar äckligt mycket per automatisk överföring 1 gg/månad om man har traditionella banker och skeppa pengar mellan dessa.

Menar du att du betalar för att överföra pengar till andra konton?
Citera
2022-07-01, 13:16
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Kan rekommendera Revolut.

Där kan du även sätta upp ett vault dit du kan bjuda in vem som helst. Du kan ställa in så vissa kan ta ut och sätta in eller bara sätta in osv.

Revolut erbjuder också familje-kort till barn b.la. Vet ej hur detta fungerar dock då jag inte har testat.

Men jag använder Revolut till vardags och har så gjort en längre period. Väldigt nöjd.

Gratis valutaväxling under vardagar också, fria uttag upp till 8000, perfekt när man reser.

Det enda negativ är väl att man inte kan koppla swish till kontot.
Citera
2022-07-01, 13:23
Medlem
mikaelss avatar
Jag har/har haft konton i de flesta större och några mindre banker i Sverige. Ingen har tagit betalt för överföringar. Vad är ditt problem egentligen?
Citera
2022-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag har/har haft konton i de flesta större och några mindre banker i Sverige. Ingen har tagit betalt för överföringar. Vad är ditt problem egentligen?
Handelsbanken har av någon outgrundlig anledning avgift på 15kr/överföring om man lägger upp en stående överföring själv till annan bank. Enkelt löst genom att kontakta sin bankman, som då skäms och tar bort avgiften!
Citera
2022-07-01, 14:34
Medlem
Citat:

Hur kommer man runt det?

Öppna konto (med ett tillhörande kort som man kan handla överallt med förstås) på nån mindre bank/online-bank eller?
I såna fall vilken då? En som gör att man som privat dödlig slipper avgiften som uppstår när man varje månad för över X kSEK för att hushållet ska gå runt. Är det Swish som gäller eller? Till en helt annan bank (ingen av våra nuvarande banker alltså)?

Jag orkar/vill inte byta till den bank som min sambo har. Det måste finnas en billigare lösning, eller?

Jag famlar i mörkret här ...
Varför inte bara skaffa ett gratis, gemensamt kreditkort med cashback? Köp alla gemensamma grejer på det, splitta sedan räkningen när den kommer. Enkelt löst, utan kostnad och med cashback får ni en liten slant tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in