• 1
  • 2
2022-06-30, 11:17
Medlem
Från polisens webbplats:
30 juni 10:50, Mord/dråp, försök, Skellefteå
En 12-årig pojke misstänks ha utsatts för ett mordförsök i Skellefteå.

Brottet kom till polisens kännedom i samband med att han sökte vård för sina skador. En anmälan om mordförsök har upprättats.

En 16-årig pojke har gripits och anhållits. Han kommer nu att förhöras och en försvarare kommer att förordnas. Tillhygget som misstänks ha använts är en kniv.

De båda pojkarna känner till varandra sedan tidigare.

Nu pågår ett antal utredningsåtgärder, bland annat förhör och teknisk undersökning. Då utredningen är i ett tidigt skede kan ytterligare information inte lämnas i nuläget, utan kommer att uppdateras när så är möjligt. Förundersökningen leds av åklagare Andreas Nyberg.
Källa: https://polisen.se/aktuellt/handelse...ok-skelleftea/

Är det någon som vet mer om händelsen?
Citera
2022-06-30, 11:41
Medlem
Ingen som vet mer om händelsen? Jag har ju mina spekulationer, men håller de för mig själv.
Citera
2022-06-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Ingen som vet mer om händelsen? Jag har ju mina spekulationer, men håller de för mig själv.

Norrans beskrivning gör mig lite fundersam. Jag ser inte riktigt framför mig att en 12-åring och 16-åring bor i centrala Skellefteå men det beror helt på vad som menas med centrala. De verkar i vart fall inte vara syskon.

"Mordförsöket ska ha skett inomhus på en adress i centrala Skellefteå.
– Det jag kan säga är att pojkarna har känt till varandra sedan tidigare, säger Andr*as Nyberg, åklagaren som leder utredningen."

https://norran.se/nyheter/skelleftea...ripen/r0g1k99l
Citera
2022-06-30, 12:26
Medlem
I en låst artikel står det:
- Det jag kan säga är att pojkarna har känt till varandra sedan tidigare, säger Andreas Nyberg, åklagaren som leder utredningen.

16-åringen kommer transporteras till Umeå där han ska få en försvarare.

- Nu under anhållandetiden har vi tid att arbeta med utredningen. Senast på söndag ska jag antingen begära honom häktad eller sätta honom på fri fot. Eftersom han är så pass ung har socialtjänsten också kontaktats. De har en skyldighet att utreda om det finns alternativ till häktning, alltså att omhänderta honom och placera honom. Det krävs särskilda skäl för att häkta minderåriga, säger Andreas Nyberg.
Citera
2022-06-30, 13:09
Medlem
Läste nyss i en tweet att polisen misstänker att mordförsöket begicks dagar innan pojken sökte vård.
Citera
2022-06-30, 13:09
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Törs man släppa ut ungarna på gården numera?
Vet man nåt mer om gärningspersonen mer än att han utförde brottet med kniv?
Citera
2022-06-30, 13:12
Medlem
Någon som vet mer? Vart var det? Det ska tydligen vara avspärrat.
Citera
2022-06-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Läste nyss i en tweet att polisen misstänker att mordförsöket begicks dagar innan pojken sökte vård.

Du skulle inte kunna länka till den tweeten?

Om det stämmer i kombination med att händelsen ägt rum inomhus lutar det åt att 16-åringen är anhörig till 12-åringen och att föräldrarna inledningsvis försökt dölja det hela, men att det inte varit möjligt i längden.
Citera
2022-06-30, 13:39
Medlem
mogulen70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Om det stämmer i kombination med att händelsen ägt rum inomhus lutar det åt att 16-åringen är anhörig till 12-åringen och att föräldrarna inledningsvis försökt dölja det hela, men att det inte varit möjligt i längden.

Står i SVTs artikel.
Citera
2022-06-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Det nämns i den här tråden.
https://twitter.com/BjuhrEva/status/...erLcxtN8pCFQDA
Citera
2022-06-30, 13:43
Medlem
Sannolikt en oskyldig händelse typ killen skulle flexa med sin kaststjärna och råkat träffa polaren i fingret. Minns ju själv hur det var när man sett Enter the Dragon. Skulle förvåna mig om det var ett hugg i syfte att skada.
Citera
2022-06-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagunitasMaximus
Sannolikt en oskyldig händelse typ killen skulle flexa med sin kaststjärna och råkat träffa polaren i fingret. Minns ju själv hur det var när man sett Enter the Dragon. Skulle förvåna mig om det var ett hugg i syfte att skada.

Pojken har knivhuggits flera gånger, så det låter inte som någon särskilt trovärdig förklaring.
– Vi misstänker att han knivhuggit pojken upprepade gånger, säger åklagaren Andreas Nyberg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in