2022-06-30, 12:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Bra. Då kan vi alltså förvänta oss att inlåningsräntan stiger flera % redan i morgon då? Uppenbarligen kan utlåningsräntan vara lägre än inflationen. Annars hade väl bankerna höjt räntorna till minst inflationsnivån redan?

Försök skriva begriplig svenska.
Det finns koppling mellan styrränta och inflation. Man kan inte ha negativ realränta. OM du inte begriper varför, får du försöka skaffa dig den informationen.

styrräntan är inte detsamma som bankernas räntor. Bankerna kan i princip sätta vilka räntor de vill då de är privata företag.

Styrräntan som sätts av RB måste dock vara högre än inflationen, annars har du ett Ebberöds bank scenario som eldar på inflation tills den är bortom all kontroll.

Du verkar inte ha koll på rent grundläggande ekonomi
Citera
2022-06-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det enda sättet att lösa den här klusterfucken utan att på samma gång få Sverige gå in i en djup recession och i värsta fall stagflation är att höja räntan rejält över inflationen, och offra de som överbelånat sig.

Detta är dock inte optimalt för politiker, så jag tror detta kalas kommer sluta med hög inflation och ännu högre räntor samt en mycket låg produktion, dvs stagflation.
Det finns inget verktyg att ta sig ut ur en stagflation, vilket Japan insett efter drygt 30 år av stagflation.

Det ligger mycket i det du säger.

Politikerna vill helst inte offra några potentiella väljare ett valår. Det kommer inte vara pragmatiskt för ekonomin.
Citera
2022-06-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Eller så kan man binda räntan. Vet flera som har gjort det nu.

Själv sitter jag i hyresrätt så jag slipper bekymra mig och några blancolån har jag inte heller.

Läste att många barnfamiljer inte klarar en förändring på 1000 Kr som bor i hus.

Hur tänkte folk där?

Eller det är snarare ett lån vi bog när vi skulle bygga ut huset och vi har kvar strax över 200’ kvar på det med en 3-månaders ränta på 2,3 %
Citera
2022-06-30, 12:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Det ligger mycket i det du säger.

Politikerna vill helst inte offra några potentiella väljare ett valår. Det kommer inte vara pragmatiskt för ekonomin.

Precis…
Skulle gissa att storsläggan dyker upp vid jultid eller början på nästa år.
Jag har förhoppningsvis lämnat landet för gott då, så jag kan bara önska er alla: Lycka till!
Citera
2022-06-30, 12:28
Medlem
Citat:
Det finns koppling mellan styrränta och inflation. Man kan inte ha negativ realränta. OM du inte begriper varför, får du försöka skaffa dig den informationen.

styrräntan är inte detsamma som bankernas räntor. Bankerna kan i princip sätta vilka räntor de vill då de är privata företag.

Styrräntan som sätts av RB måste dock vara högre än inflationen, annars har du ett Ebberöds bank scenario som eldar på inflation tills den är bortom all kontroll.

Men brukar inte styrräntan rent praktiskt påverka till exempel bolåneräntan hos en bank?
Är det ett dumt antagande?
Citera
2022-06-30, 12:32
Medlem
Hur lång tid tar det innan kravet på insats och/eller amortering slopas tror ni?
Citera
2022-06-30, 12:32
Medlem
Citat:

Mitt inlägg är bara slutsatser av dina tidigare påståenden. Det kanske är du som borde förkovra dig i läsförståelse.
Citera
2022-06-30, 12:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Kanske försöka kvitta pengarna mot kraftigt stigande priser..
Vi har knappt börjat se resultatet av den höga inflationen än. Vi som jobbar i branscher där folk
använder sina sparpengar (den extra månadslönen som bör finnas på kontot i slutet av året) är inte lika lugna som du.
Får hoppas att centralbankerna har lite is i magen nu och väntar på att effekten av den senaste höjningen biter innan de höjer igen.
Du kan vara lite rolig ibland och informativ, men jag hoppas du förstår hur pass allvarligt centralbankerna tar den här inflationen.
Om ett par månader är den värsta sommar-konsumtionen över, hoppas demand-destruction sköter jobbet att få ner inflationen därifrån.
1. Vissa branscher får det svårare med såväl räntehöjning som lågkonjunktur. (Tja det senare får väl de flesta problem med).
Men det CB gör med räntehöjningarna är att skada ekonomin. Det gör man för att dämpa inflationen. Och det dämpar inflationen.

2. Nu kommer nog viss inflation att dämpas iaf, men de flesta CB anser att det inte räcker. T ex faller fraktrater. Och det kommer sänka varuinflationen. Den faller fö redan.
Problemet är att tjänstinflationen ökar. Och den menar CB att den kan man stoppa med räntehöjningar.
Dvs folk köper mindre hamburgare. McDonalds minskar personalstyrkan istället för att erbjuda högre löner för att fylla vakanser. Och så fick man stopp på tjänsteinflationen.
Dvs stigande räntor -> minskande lönsamhet, minskande ekonomisk aktivitet -> ökad arbetslöshet.
Det kan man ju ha synpunkter på. Speciellt som drabbad. Dvs aktieägare och de som blir arbetslösa. Men deras synpunkter kommer inte ändra något.

3. Jag är den som mest ståndaktigt förklarat för folk här att CB kommer höja räntan för att knäcka inflationen. Mängder av tomtar har yrat om att RB inte kommer göra det pga bostadslån (Något som är kvalificerat stolleri av folk som inte förstår mekanismerna).
Powell har också förklarat nyligen att det är stopp på inflationen som är prio 1. Allt annat är långt under. Dom har 0 tolerans för löne-pris-ökningsspiral.

4. Olika CB har lite olika ideer om hur man bör tackla detta.
ECB har inte höjt något än. Och kommer med 0.25 nästa gång. För att sedan öka till 0.5.
Medan FED är mer på kraftiga höjningar först och sedan ta det lite lugnt och se om det tar effekt.
Sedan har vi BoJ (som inte tänker höja alls). Och Schweiz som faktiskt höjt till -0.25. Dom är inte beredda att skada näringslivet för att dämpa inflationen.

Men man skall också ha klart för sig att finanspolitiken är olika i olika länder. Och det gör att CB kan agera lite olika.
Nyliberala länder behöver ingen CB. Då sköter marknaden regleringen själv.
Citera
2022-06-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det du säger stämmer förstås inte. Ingen bank har lånat ut på en kalkyl att låntagarna inte klarar en ränta på över 4%. Ingen. Folk kommer behöva se över sina utgifter, men givetvis kommer man att klara de prognosticerade räntehöjningarna för 2023.

Visst, så länge folk har jobb! Vi har redan en hög arbetslöshet. Läs på vad som hände 90-94...

EDIT: Du är inte alls bekymrad över att många sektorer redan idag har en negativ löneutveckling samtidigt som priserna höjs på alla fronter?

Det du säger stämmer kanske, men i verkligheten så har folk andra lån som man har tagit plus krediter osv.

Behövs inte mycket för att korthuset ska falla. Kanske inte gäller för dig men för en väldigt stor andel familjer så är det tyvärr verkligheten.
Senast redigerad av Knarkblomman 2022-06-30 kl. 12:52.
Citera
2022-06-30, 12:44
Medlem
Citat:
Precis…
Skulle gissa att storsläggan dyker upp vid jultid eller början på nästa år.
Jag har förhoppningsvis lämnat landet för gott då, så jag kan bara önska er alla: Lycka till!

...och jag kan bara gratulera.
Citera
2022-06-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Folk tänkte att dom skulle vara giriga, och belåna sig över sin kapacitet, då de ändå skulle göra mångmiljonvinst i och med att bostadspriserna skulle fortsätta stiga, så i nästan varje budgivning så hamnade man hela tiden lite högre och lite högre än vad huset egentligen var värt. Allt detta skedde med bankernas goda minne, då de också tjänade en hacka på de högre lånen.

Klart enklare att leka med andras pengar. Värsta är nog alla dessa blancolån som folk har tagit utöver höjda bostadpriser och lån.

Problemet kommer uppdagas när folk inte har ett jobb att gå till längre och redan nu så ser vi att många sektorer har en negativ löneutveckling samtidigt som priserna ökar på alla fronter.

Minnet är bra, men kort. Synd att inte alla lärde sig av sina föräldrar som gick på pumpen 90-94. Mina gjorde det och jag har alltid haft det i bakhuvudet och när jag påtalar detta för folk i min omgivning som är överbelånade så heter det "kommer inte hända igen"...
Citera
2022-06-30, 12:51
Medlem
Vad tror ni den rörliga räntan kommer vara efter årsskiftet om styrräntan kommit upp till 2%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in