2022-07-01, 10:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Backa lite i tråden och läs vilket inlägg du svarade på först. Ha en fin kväll!
Ja, det jag svarade på (i inlägg nr #2) var trådstarten som adresserar att Riksbanken höjer med 0.5%. Och frågade vad folk skall göra med ränteinkomsterna.

På det skrev du inlägg nr #9 där du ifrågasatte att inlåningsräntorna skulle stiga. "Det är ju den stora frågan om inlåningsräntan kommer att stiga över huvud taget."
Där försökte du blanda in utlåningsräntor vilket är irrelevant.

Räntestyrningen påverkar inlåningsräntorna.

Utlåningsräntorna påverkas av påslag för bankens omkostnader, bindningstider och kreditrisk.

Och som jag förklarade utan räntestyrningen hade man kunnat lägga ned Riksbankens räntor.

Har du inte förstått diskussionen alls?
Citera
2022-07-01, 10:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Talade med en bonde som var beroende utav diesel. Bönderna får ju köpa utan skatt. Han betalade 3 kronor för dieseln 2018, nu betalar han 11.
Dvs det finns starkare och starkare incitament för att kostnadsrationalisera jordbruket.

Det är detta som skiljer privat sektor från offentlig sektor. I privat sektor försöker man kostnadsrationalisera. Privat sektor har incitament för det.

Enda undantaget här är konservativa bönder. Dom menar att allt skall gå till som det gjorde på farfars tid. Dom får det sämre och sämre. (Och skriver antagligen inlägg på Flashback där dom klagar på att inget blivit bättre).
Citera
2022-07-01, 10:35
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det går inte förstå hur du menar. Det låter som du tror att 30% av avista försvinner. Borde inte vara så att du tror det. Du får förtydliga.

Fö har ingen satt in några pengar på avistakonton. De ligger där från att låntagaren skapade de. Och byter bara ägare, tills någon använder de för att amortera.

Räntan ligger också där sedan tidigare. Det är bara ägandet som överförs från låntagaren till långivaren.
Baserat på nuvarande inflationstakt (lågt räknat, 7%).

Utfall 1:
Susanne har 100 kr. Hon köper en spade för 100 kr.

Utfall 2:
Susanne har 100 kr. Hon sätter in dessa på ett bankkonto med 1% ränta. Efter 4 år så har hon sammanlagt 104,06 kr. Hon har då inte råd att köpa spaden, eftersom den nu kostar 131,08 kr.
Citera
2022-07-01, 10:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Med bolånen så finns det en koll hos bankerna så att folk inte lånar mer än de klarar av. Och den ligger högre, upp mot 5-7%. Men det är just vad det låter som, "vad de klarar av".

Ökad ränta innebär ökade ränteutgifter. Det innebär att man drar ned på annat, kan vara restaurangbesök, den där nya frysen, man bygger inte om verandan, väntar lite med bilköpet. Man klarar av det, och kan bo kvar, det är så man räknar.

De extra pengar man ska betala i ränta kan inte komma ur luften. Man drar bort något annat. Och det är inte enbart sparande, utan bankerna räknar med en minskad konsumption när de räknar på vad man "klarar av".
Och det extra som låntagarna betalar, dyker upp hos långivarna. Som gör vad med ränteintäkterna?
Citera
2022-07-01, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ja och han ser inte saker i ett helhetsperspektiv. Kort sagt är liksom-fb genomkorkad och full av skit. Räntorna är inte ett problem i sig förrutom i väldigt extrema fall där människor är belånade upp till tänderna. Problemet för dom allra flesta är att räntorna stiger samtidigt som drivmedel, el, mat och mycket annat som behövs för att kunna leva ett drägligt liv också ökar. Några extra tusenlappar i räntekostnader kanske inte är ett problem men när elräkningen damper ner på ett fyr-siffrigt belopp och dina pendlingskostnader ökat exponentiellt så kan det leda till att människor som "bor för dyrt" börjar sälja och då börjar en devalveringsspiral på bostäder och när det sker kommer det inte bli vackert.
Stagflation
Citera
2022-07-01, 10:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Många aktier är nere 70%? Vilka då?
kajusi svamlar som vanligt.
Sorterar man alla aktier så är det 4 som backat nästan 70% sedan årsskiftet.
Citera
2022-07-01, 10:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det fetade, sedan i vintras så har ju räntorna på bolånen gått upp med ca 1.5 procentenheter (snittränta som ges tll kunder). Men jag de flesta stora affärsbanker (SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken) ger fortfarande 0.00% ränta på sina "sparkonton", om man inte vill binda pengarna.

Så nog har deras marginaler ökat senaste tiden. De är alltid "sega" att höja inlåningsräntan men nog så snabba med att höja bolåneräntorna.
Ja, det är som jag skrivit. Bankerna har kostnader för transaktionerna som görs på avista konton. Det tas vanligen ut i form av lägre ränta på avistakonton. Om tidigare 0.25% matchar kostnaderna perfekt vet jag inte. Men det finns inget skäl att ta mer iaf. Därav att vi bör se 0.5% på avistakonton snart.

Tidigare med 0% från RB fick bankerna ta kostnaderna av låntagarna. Vilket är oskäligt men bankerna hade inte några rimliga möjligheter att ha negativ ränta.

Att just utlåningsränta för bolån ökat har att göra med att bankernas upplåning för de sker genom att emittera obligationer. Och då får obligationsränta stor betydelse.

Den bank som försöker ta ut ett större räntenetto kommer tappa market share. På sikt. Det är inte framgångsrikt. Däremot kan man tänka sig att alla banker ligger och lurpassar på varandra och höjer inte inlåningsränta förrän man måste. Dvs konkurrensviljan är för ögonblicket svag.
Det kan ju bankkunderna lösa genom att flytta besparingar till de MFI som har hög inlåningsränta.

Man kan titta här för en lista på "bra" räntor. https://www.compricer.se/sparande/?gclid=Cj0KCQjwtvqVBhCVARIsAFUxcRuEu__2-ODqmAGBWpb2Cg-Yu36Dn3dmc6OewG4-v8yt5w7Wc3abbvAaAnhkEALw_wcB&maxbindtime=0&showonl ydepositguarantee=no&showonlyfreewithdrawals=no&bi ndingtime=3
Citera
2022-07-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, det jag svarade på (i inlägg nr #2) var trådstarten som adresserar att Riksbanken höjer med 0.5%. Och frågade vad folk skall göra med ränteinkomsterna.

På det skrev du inlägg nr #9 där du ifrågasatte att inlåningsräntorna skulle stiga. "Det är ju den stora frågan om inlåningsräntan kommer att stiga över huvud taget."
Där försökte du blanda in utlåningsräntor vilket är irrelevant.

Räntestyrningen påverkar inlåningsräntorna.

Utlåningsräntorna påverkas av påslag för bankens omkostnader, bindningstider och kreditrisk.

Och som jag förklarade utan räntestyrningen hade man kunnat lägga ned Riksbankens räntor.

Har du inte förstått diskussionen alls?

Eftersom jag har ett relativt stort belopp på ett sparkonto med individuell räntesättning så kontaktade jag chefen för mitt bankkontor redan igår för att få ett svar på när inlåningsräntan kommer att höjas och med hur mycket. Svaret blev att han inte visste om det skulle höjas över huvud taget. Kontot finns hos Handelsbanken och de var först med att höja utlåningsräntorna. Det är bakgrunden till mitt resonemang.

Men ingen är gladare än jag om det är du som har rätt och bankchefen som har fel.
Citera
2022-07-01, 11:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Baserat på nuvarande inflationstakt (lågt räknat, 7%).

Utfall 1:
Susanne har 100 kr. Hon köper en spade för 100 kr.

Utfall 2:
Susanne har 100 kr. Hon sätter in dessa på ett bankkonto med 1% ränta. Efter 4 år så har hon sammanlagt 104,06 kr. Hon har då inte råd att köpa spaden, eftersom den nu kostar 131,08 kr.
Nej, men nu förstår du inte frågeställningen alls.
(Och inte har du någon förklaring på det med "sätter in" heller. Vet du inte vad det är?).

Frågeställningen är följande:
* M1 är ca 4540 mdr.
* Stiger räntan med 0.5% kommer de som lånar ut avista till bankerna erhålla 23 mdr.
* Vad kommer långivarna göra med dessa 23 mdr?

Dessa 23 mdr är räntehöjningen för låntagarna som nu är omfördelad till långivarna.

Inga pengar försvinner när räntan höjs. Det är omfördelning från låntagare till långivare.
När låntagarna får mindre att spendera för, så får långivarna lika mycket mer.
Citera
2022-07-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är väl klart att det blir tuffare (och tuffast för de som har det sämst nu) när ekonomin i stort svänger. Vatten är blött också.

Ja, boendekostnaderna går förstås upp för de som inte har bundit sina lån när räntan går upp. Påståendet var att "Läste att många barnfamiljer inte klarar en förändring på 1000 Kr som bor i hus." vilket förstås är rent skitsnack. Eller, det är möjligt att du har läst det, men jag har läst att jorden är platt.

Nä, du har rätt. 3000 - 4000 kr verkar vara mer rimligt. Fortfarande låg summa i höjning per månad som man inte klarar av. Vilket i sig är väldigt konstigt att man klarar leva sitt liv så.

"13 procent av svenska barnfamiljer skulle inte klara en räntehöjning på 3 procentenheter, utan få det mycket svårt eller behöva flytta, visar en ny undersökning från Infostat. En ungefär lika stor grupp uppger i stället att de inte skulle påverkas nämnvärt av en sådan höjning.

För de allra flesta, 42 procent, skulle höjningen innebära att ekonomin påverkas men att de ändå skulle kunna bo kvar.

Sett till alla hushåll är andelen som får mycket svårt att betala, eller tvingas flytta, högst i Stockholm. Där uppger 9 procent av hushållen att höjningen skulle slå så hårt. I Malmö, Göteborg och utanför storstadsregionerna är siffran lägre, mellan 2 och 6 procent.

Skulle få mycket svårt att betala eller behöva flytta: 13 % Jag skulle kunna bo kvar, men min ekonomi skulle påverkas: 42 % Jag skulle inte påverkas märkbart: 14 % Har inget bolån: 29 % Vet ej/ ej svar: 2 %"

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/var-%C3%A5ttonde-barnfamilj-klarar-inte-3-procents-h%C3%B6jning/ar-AAYTe7D

"Enligt banken SBAB kommer en genomsnittlig familj med två barn, en villa och bil att drabbas av kostnadsökningar på 37 000 - 40 000 kronor i år.

För familjen Abrahamsson-Ikonen i Västerås märks prisökningarna av i hela deras vardag, inte minst när bilarna ska tankas.

”Det är aldrig kul att titta på prislappen när man tankar”, säger Emil Ikonen.

Levnadskostnaderna för en genomsnittsfamilj väntas öka rekordmycket i år. Nästan 40 000 kronor dyrare att leva kommer det bli för en familj med villa, dieselbil och två barn.

Det visar en sammanställning som SBAB har gjort på uppdrag av Ekot.

Emil Ikonen och Sandra Abrahamsson bor med sin fem månader gamla son i en 1,5-plansvilla strax utanför Västerås.

”Det är aldrig kul att titta på prislappen när man tankar var tredje dag, som jag måste göra”, säger Emil Ikonen.

Förutom de två dieselbilarna som de behöver använda varje dag märks även kostnadsökningarna av i uppvärmningen av huset. Det trots att huset som de flyttade in i i höstas är ett energihus.

Det är långt ifrån alla ökade kostnader som går att göra något åt. Familjen ser prisökningar på flera varor i köket."

https://sverigesradio.se/artikel/prischock-for-barnfamiljer-nastan-40-000-i-okade-levnadskostnader
Citera
2022-07-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag har sett dessa pk-svenskar här i Stockholm hur de alla bor nu och överbelånat sig för fastighet och är skitäckliga i beteendet, skadeglada och vanliga frågor från dom är ifall man bor i hyresrött eller bostadsrätt. För 10-15 år sen ställde aldrig någon den frågan, så det är uppenbarligen något som hänt på den fronten och att de försöker utröna ens sociala status genom bostaden och berusat sig i sin förträfflighet under nollräntan.

Japp, och med de bisarra priserna i Stockholmsområdet så har de, dessutom, inbillat sig att de står högt i social rang för att de har köpt en tvåa nära typ Telefonplan eller Enskede. Komiskt nog har de känt sig överlägsna folk som bor i hyresrätt på typ Kungsholmen, Gärdet och Sibirien till extremt låg hyra i förhållande till marknadsvärdet.

Nu plötsligt har de satt kaffet i vrångstrupen och pratar inte om annat än "hur dyrt allt blivit".

En del i tragiken är att det har blivit social status att ha en BRF OAVSETT om man är belånad till max eller äger den, på riktigt. Folk har således lånat sig till "social status" i kompisgänget ... Kul och hållbart så länge räntorna är låga.
Citera
2022-07-01, 11:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Eftersom jag har ett relativt stort belopp på ett sparkonto med individuell räntesättning så kontaktade jag chefen för mitt bankkontor redan igår för att få ett svar på när inlåningsräntan kommer att höjas och med hur mycket. Svaret blev att han inte visste om det skulle höjas över huvud taget. Kontot finns hos Handelsbanken och de var först med att höja utlåningsräntorna. Det är bakgrunden till mitt resonemang.

Men ingen är gladare än jag om det är du som har rätt och bankchefen som har fel.
Varför i all världen frågar du en linjechef på ett bankkontor om saker denne inte vet något om???

https://www.di.se/live/efter-dubbelhojningen-handelsbanken-hojer-alla-listrantor-pa-bolan/
Vad gäller inlåningsräntorna, det vill säga räntan på sparkonton, avser Handelsbanken höja flera av dessa i närtid.

Så, slå nu några frivolter av glädje.

---------------
Men då det är ett relativt stort belopp bör du ju lägga över de till några som ger bättre ränta. (ca 1% verkar man få på avista och några tiondelar till på bundet).

Om du nu inte behöver ha de just på SHB för att nå någon Private Banking gräns på 5 MSEK eller så. Fast då kan man fråga sig vad det är värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in