2022-06-30, 15:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag undrar om verkligen så många hushåll skulle gå i konkurs även vid 7% ränta? Hur många % har egentligen mångmiljonbelopp i lån? Om jag kollar på min egen bekantskapskrets så har alla min syskon under en miljon, min föräldrar under en miljon och de av mina vänner (6 stycken) som jag pratat lån med så har bara en lån över en miljon. Han har dock 5 mille i lån så han är orolig. Och själv har vi under en miljon i lån. Jag tror det är en ganska liten men kanske högljudd grupp som verkligen har hög risk för ekonomiska problem om räntan stiger till 7%.
Bankerna ser ju till att folk inte lånar mer än att dom skall klara ca 7%.

Riksbanken gjorde en sammanställning över bostadslån för några år sedan.
Man kan justera upp nivåerna i den med ökad skuldsättning sedan dess. Men då blir det så att folk har ca 1.2 MSEK (medianen) i lån när de lånar som mest. Dvs mellan 36-40 år. Sedan minskar beloppen i stadig takt. Pensionärer ligger på ca 500 kSEK.

Så det är den här 1 MSEK som skall göra att folk får gå från hus och hem när räntan stiger 0.5%. Enligt de hysteriska tokarna i tråden.
Citera
2022-06-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Långt, långt innan 10-12% så kommer samhället braka ihop. "Offra de som överbelånat sig" säger några. Visst, var och en är ansvarig för sin egen situation. Dock har staten med sin invandring av våldsamma parasiter gjort att svenskar känt sig tvingade att överbelåna sig för att fly vansinnet. Ska man få ihop jobb, barn, skola, framtid så kanske ett torp i Norrland inte är optimala lösningen.

Hur man än vrider och vänder på det så är man själv helt ansvarig för sin ekonomi och skall då också ta konsekvenserna om man överbelånat sig då sämre tider kommer. Vilket det alltid gör. Visst har samhället ett visst skuld i att situationen uppstått men ansvaret ligger hos den enskilde.

Jag är också helt emot den oproportionerligt höga invandringen men att det skulle vara orsaken till att svenskar överbelånat sig håller inte som argument. Däremot borde inte räntorna på bolånen tillåtits sjunka så mycket så Svensson kunnat bygga eller köpa lyxvillor i princip gratis. Det kan man inte skylla invandringen för. Visst förstår jag att vanliga svenskar helst inte vill bo i samma områden som invandrare men varken torp i Norrland eller en lyxvilla i Danderyd är den optimala lösningen för de flesta.

Nu kommer det tyvärr bli så att även de som varit lite försiktiga med att dra på sig stora lån kommer att drabbas då det blir sämre tider med bl.a. stigande arbetslöshet som en konsekvens av att samhället "stannar upp". För att det inte skall bli total katastrof tvingas staten att gå in i många fall och rädda ekonomin åt många. Hoppas dock att man är så restriktiva som möjligt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bankerna ser ju till att folk inte lånar mer än att dom skall klara ca 7%.

Riksbanken gjorde en sammanställning över bostadslån för några år sedan.
Man kan justera upp nivåerna i den med ökad skuldsättning sedan dess. Men då blir det så att folk har ca 1.2 MSEK (medianen) i lån när de lånar som mest. Dvs mellan 36-40 år. Sedan minskar beloppen i stadig takt. Pensionärer ligger på ca 500 kSEK.

Så det är den här 1 MSEK som skall göra att folk får gå från hus och hem när räntan stiger 0.5%. Enligt de hysteriska tokarna i tråden.
Du tänker för kortsiktigt.
Citera
Medlem
heggeness avatar
Med bolånen så finns det en koll hos bankerna så att folk inte lånar mer än de klarar av. Och den ligger högre, upp mot 5-7%. Men det är just vad det låter som, "vad de klarar av".

Ökad ränta innebär ökade ränteutgifter. Det innebär att man drar ned på annat, kan vara restaurangbesök, den där nya frysen, man bygger inte om verandan, väntar lite med bilköpet. Man klarar av det, och kan bo kvar, det är så man räknar.

De extra pengar man ska betala i ränta kan inte komma ur luften. Man drar bort något annat. Och det är inte enbart sparande, utan bankerna räknar med en minskad konsumption när de räknar på vad man "klarar av".
Citera
2022-06-30, 15:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det är ju den stora frågan om inlåningsräntan kommer att stiga över huvud taget. Finns ju egentligen ingen direkt koppling mellan inlånings- och utlåningsränta. Folk vill ju "säkra" sina börspengar så bankkontoalternativet blir ju lockande ändå. Vi får dock hoppas att inlåningsräntan stiger betydligt mer än 0,5%.
Jo det finns en strikt koppling mellan bankers inlåningsränta och riksbankens styrränta via räntestyrningsmekanismen.
Dock blir det inte exakt samma ränta iom att bankerna har kostnader för transaktionerna på avistakonton.
Men de .25% man haft i marginal lär vara tillräckligt.
Vi kan nog vänta oss att avistaräntorna går upp i 0.5%.

MFI med rätt att ta deposit har haft klart högre räntor på avista konton hittills. Komplett tror jag ligger på 1%. Den räntan kan dom ha för deras alternativ är att låna i bank till högre ränta.

Men det är inte tillräckligt mycket kapital som flyr dit för att storbankerna skall bry sig så mycket.
Citera
2022-06-30, 16:09
Medlem
Citat:
Jo det finns en strikt koppling mellan bankers inlåningsränta och riksbankens styrränta via räntestyrningsmekanismen.
Dock blir det inte exakt samma ränta iom att bankerna har kostnader för transaktionerna på avistakonton.
Men de .25% man haft i marginal lär vara tillräckligt.
Vi kan nog vänta oss att avistaräntorna går upp i 0.5%.

MFI med rätt att ta deposit har haft klart högre räntor på avista konton hittills. Komplett tror jag ligger på 1%. Den räntan kan dom ha för deras alternativ är att låna i bank till högre ränta.

Men det är inte tillräckligt mycket kapital som flyr dit för att storbankerna skall bry sig så mycket.

Nu skrev jag mellan "inlånings- och utlåningsränta" och inte "styrränta och utlåningsränta". RB styr inte över hur stort ränteglapp resp bank väljer att ha. Vad jag menar är att inlåningsräntan inte stiger lika mycket som utlåningsräntan.
Citera
2022-06-30, 16:43
Medlem
Väntat men borde vara mer. Varför smådutta då vi ligger på 0,25/0,75%? Höj den med minst en 1% i varje möte. Överraska marknaden uppåt. Marknaden väntade sig 0,5 till 0,75. Riksbanken borde då ha valt typ 1,5% för ha chockad marknaden, för få någon effekt. Kronan gick ju ner på beskedet, det måste ses som ett gigantiskt misslyckande.
Citera
2022-06-30, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Många aktier är redan nere 70-80%.
Många aktier är nere 70%? Vilka då?
Citera
2022-06-30, 16:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
För lite, för sent.

Sverige har fortfarande en hög negativ realränta långt över 5%.
Ju längre RB väntar med att få stopp på en negativ realränta, desto högre måste de höja styrräntan för att få stopp på eländet innan en recession är ofrånkomlig, vilket jag redan tror är ett ofrånkomligt faktum.
RB har genom sitt slappa agerande lurat bostadsägare att bolåneräntan kommer ligga på några enstaka procent, vilket fått dem ta fullständigt vansinniga beslut angående sin privatekonomi.
RB skall vara ytterst transparent i sin räntebana och se till att ha framförhållning i sina prognoser.
Ingves har ju lyckats med konststycket att ha fel i mer eller mindre samtliga sina ränteprognoser.
You had ONE job…
Så är det. Riksbanken har ju nu i åratal magiskt hoppats på att den undermåliga räntepolitiken skulle lösa sig själv. Inte underligt egentligen då både de och regeringen har vetat länge att vi inte har råd med höga räntor men man kan ändå kalla det naivt. Riksbanken har ju länge vetat att minusränta/nollränta varit garanten för att inte skapa en bostadsbubbla men att köra på nollränta i en högkonjunktur vet ju alla hur det slutar.

Att Ingves avgår nu säger också sitt, han vet exakt varthän detta barkar. Kruxet är att vi hade kunnat löst det iaf delvis med tidigare räntehöjningar och en nedkyld bostadsmarknad. Visst, det hade ändå lett till recession men en viss del av inflationen kunde ha undvikits. Nu blir det inflation + höga räntor och ett jäkla stålbad för de som balanserar på gränsen ekonomiskt.
Citera
2022-06-30, 17:01
Medlem
Det blir fortsatt nedgång på bostadsmarknaden vilket är sunt. Jag tog en titt på en kalkyl, om jag köpte det huset o räntan blir 3,4% så blir månadskostnaden 14000 kr. Detta är något jag klarar men jag inte vill, så därför köper jag inte. Så tänker nog många nu. Men det börjar bli svårt för de som köpte på topp. Igår pratade jag med en förstagångsköpare förra året som nu säljer o hon räknade med minussiffror
Citera
2022-06-30, 17:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu skrev jag mellan "inlånings- och utlåningsränta" och inte "styrränta och utlåningsränta". RB styr inte över hur stort ränteglapp resp bank väljer att ha. Vad jag menar är att inlåningsräntan inte stiger lika mycket som utlåningsräntan.
Du svarade på mitt inlägg där jag uttalade mig om inlåningsräntor. (Stod inget om utlåningsräntor).
Och för inlåningsräntor har Riksbankens styrränta stor betydelse.
Hade vi inte haft räntestyrningen hade Riksbanken kunnat lägga ned sin ränteverksamhet.

För utlåningsräntorna är det väsentligen konkurrens som styr.
Och samma sak för räntenettot. Den bank som försöker öka räntenettot blir inte konkurrenskraftig och tappar market share.
Citera
2022-06-30, 17:19
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Du svarade på mitt inlägg där jag uttalade mig om inlåningsräntor. (Stod inget om utlåningsräntor).
Och för inlåningsräntor har Riksbankens styrränta stor betydelse.
Hade vi inte haft räntestyrningen hade Riksbanken kunnat lägga ned sin ränteverksamhet.

För utlåningsräntorna är det väsentligen konkurrens som styr.
Och samma sak för räntenettot. Den bank som försöker öka räntenettot blir inte konkurrenskraftig och tappar market share.

Det fetade, sedan i vintras så har ju räntorna på bolånen gått upp med ca 1.5 procentenheter (snittränta som ges tll kunder). Men jag de flesta stora affärsbanker (SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken) ger fortfarande 0.00% ränta på sina "sparkonton", om man inte vill binda pengarna.

Så nog har deras marginaler ökat senaste tiden. De är alltid "sega" att höja inlåningsräntan men nog så snabba med att höja bolåneräntorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in