Nä, du har rätt. 3000 - 4000 kr verkar vara mer rimligt. Fortfarande låg summa i höjning per månad som man inte klarar av. Vilket i sig är väldigt konstigt att man klarar leva sitt liv så.
"
13 procent av svenska barnfamiljer skulle inte klara en räntehöjning på 3 procentenheter, utan få det mycket svårt eller behöva flytta, visar en ny undersökning från Infostat. En ungefär lika stor grupp uppger i stället att de inte skulle påverkas nämnvärt av en sådan höjning.
För de allra flesta, 42 procent, skulle höjningen innebära att ekonomin påverkas men att de ändå skulle kunna bo kvar.
Sett till alla hushåll är andelen som får mycket svårt att betala, eller tvingas flytta, högst i Stockholm. Där uppger 9 procent av hushållen att höjningen skulle slå så hårt. I Malmö, Göteborg och utanför storstadsregionerna är siffran lägre, mellan 2 och 6 procent.
Skulle få mycket svårt att betala eller behöva flytta: 13 % Jag skulle kunna bo kvar, men min ekonomi skulle påverkas: 42 % Jag skulle inte påverkas märkbart: 14 % Har inget bolån: 29 % Vet ej/ ej svar: 2 %"
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/var-%C3%A5ttonde-barnfamilj-klarar-inte-3-procents-h%C3%B6jning/ar-AAYTe7D
"Enligt banken SBAB kommer en genomsnittlig familj med två barn, en villa och bil att drabbas av kostnadsökningar på 37 000 - 40 000 kronor i år.
För familjen Abrahamsson-Ikonen i Västerås märks prisökningarna av i hela deras vardag, inte minst när bilarna ska tankas.
”Det är aldrig kul att titta på prislappen när man tankar”, säger Emil Ikonen.
Levnadskostnaderna för en genomsnittsfamilj väntas öka rekordmycket i år. Nästan 40 000 kronor dyrare att leva kommer det bli för en familj med villa, dieselbil och två barn.
Det visar en sammanställning som SBAB har gjort på uppdrag av Ekot.
Emil Ikonen och Sandra Abrahamsson bor med sin fem månader gamla son i en 1,5-plansvilla strax utanför Västerås.
”Det är aldrig kul att titta på prislappen när man tankar var tredje dag, som jag måste göra”, säger Emil Ikonen.
Förutom de två dieselbilarna som de behöver använda varje dag märks även kostnadsökningarna av i uppvärmningen av huset. Det trots att huset som de flyttade in i i höstas är ett energihus.
Det är långt ifrån alla ökade kostnader som går att göra något åt. Familjen ser prisökningar på flera varor i köket."
https://sverigesradio.se/artikel/prischock-for-barnfamiljer-nastan-40-000-i-okade-levnadskostnader