2022-07-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Diskussionen om riskfri blir lite märklig som ni för den. Naturligtvis är varje tillgångsslag riskfritt i förhållande till sig själv. En tysk riksmark år 1923 var alltid värd en tysk riksmark. Den Venezuelanska bolívaren är alltid värd en bolívar.

Men så brukar man ju inte räkna, det blir fånigt. Ska man avgöra risk och värde på en tillgång för oss som bor i Sverige får man använda krona eller dollar som referensram.

Frågan är vad du kan köpa en venezuelisk bolívar, det är det som avgör dess värde. Svängningarna eller de förväntade svängningarna av realvärdet är risken du tar om du är investerad i den.

Men nej, det blir heller inte rätt att mäta i SEK bara för att man bor i Sverige. Faller SEK i realvärde så tappar du i realvärde, allt blir dyrare då. Ett misstag att tro att svenska priser skulle vara konstant i nominella kronbelopp när det händer. Tänk på tyskarna när riksmarken kraschade så blir det tydligt.
Citera
2022-07-03, 15:36
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Frågan är vad du kan köpa en venezuelisk bolívar, det är det som avgör dess värde. Svängningarna eller de förväntade svängningarna av realvärdet är risken du tar om du är investerad i den.

Men nej, det blir heller inte rätt att mäta i SEK bara för att man bor i Sverige. Faller SEK i realvärde så tappar du i realvärde, allt blir dyrare då. Ett misstag att tro att svenska priser skulle vara konstant i nominella kronbelopp när det händer. Tänk på tyskarna när riksmarken kraschade så blir det tydligt.

Du har rätt i att det inte finns något som har ett fast värde, allt är i förhållande till varandra. Men man måste göra en approximation och i Sverige så är den svenska kronan det närmaste vi kommer till en stabil referensram, iallafall just nu. Godtagbara alternativ som också fungerar ganska bra är dollar och Euro.
Citera
2022-07-03, 15:39
Medlem
Citat:
Du har rätt i att det inte finns något som har ett fast värde, allt är i förhållande till varandra. Men man måste göra en approximation och i Sverige så är den svenska kronan det närmaste vi kommer till en stabil referensram, iallafall just nu. Godtagbara alternativ som också fungerar ganska bra är dollar och Euro.

Nej det bästa att använda som referens är realvärdet, inte en godtycklig valuta, inte ens valutan i det land man bor i.
Citera
2022-07-03, 16:25
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Nej det bästa att använda som referens är realvärdet, inte en godtycklig valuta, inte ens valutan i det land man bor i.

Vad är realvärdet av någonting?
Citera
2022-07-03, 16:31
Medlem
Citat:
Vad är realvärdet av någonting?

Ett enkelt mått är att kompensera SEK (eller annan fiatvaluta) med KPI.
Man kan visserligen ha synpunkter på hur bra KPI mäter inflationen men det har åtminstone en ambition att göra det.

I tider av låg inflation gör det förstås ingen större skillnad att kompensera med KPI men ju högre inflationen är desto mer nödvändigt blir det om man vill mäta realvärdesförändringen.
Citera
2022-07-03, 18:17
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ett enkelt mått är att kompensera SEK (eller annan fiatvaluta) med KPI.
Man kan visserligen ha synpunkter på hur bra KPI mäter inflationen men det har åtminstone en ambition att göra det.

I tider av låg inflation gör det förstås ingen större skillnad att kompensera med KPI men ju högre inflationen är desto mer nödvändigt blir det om man vill mäta realvärdesförändringen.

Men vad mäter du realvärdet i? Vilken enhet?

Om det ligger en banan på bordet framför dig och du vill uttrycka hur mycket den är värd. Säger du inte "bananen är värd 5 kronor" snarare än "bananen är värd en banan"?
Citera
2022-07-03, 18:33
Medlem
Citat:
Men vad mäter du realvärdet i? Vilken enhet?

När vi pratar om risk är det volatiliteten eller den implicita volatiliteten av realvärdet som är intressant, dvs svängningarna eller de förväntade svängningarna. Det intressanta är alltså inte om värdet är 5, 9 eller 13 just nu.

Citat:
Om det ligger en banan på bordet framför dig och du vill uttrycka hur mycket den är värd. Säger du inte "bananen är värd 5 kronor" snarare än "bananen är värd en banan"?

Min invändning mot stollen ovan var just att det är betydelselöst att säga att bananen är värd en banan och att dessutom hävda att bananer därmed är en helt riskfri placering är direkt korkat.

Att säga att bananen är värd 5 kr fungerar bra i detta ögonblick men det är inte lämpligt att mäta en prisförändring över tid i SEK då även SEK förändras över den tidsperioden. Då vet du alltså inte om du mäter prisförändringen av bananen eller av SEK.

Ett bättre sätt är det som jag föreslog, att inflationskompensera bananens pris i t.ex. SEK, USD eller vilken valuta du vill. Då har du bättre koll på hur realvärdet av bananen har förändrats under den tidsperioden.
Citera
2022-07-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Hej,

Jag och sambon sparar för ett framtid bostadsköp, hyffsat i närtid, allt beror på vad vi hittar. Men inte tidigare än 12mån och inte senare än 24mån.

Idagsläget har jag 600k på ett vanligt sparkonto på banken. Om de nu ska finnas där och ökas på med ca 6k/mån ytterligare ett till två år.

Ska man föra över den summan till fonder eller ska man behålla detta på ett vanligt sparkonto som inte har ngn ränta? Jag har noll kunskap och intresse av aktier/fonder och skulle isf använda en "fondrobot" typ.
Vi vill ju såklart inte ha hög risk och riskera att förlora denna framtida kontantinsats.

Vad hade ni gjort? Behålla de på ett vanligt sparkonto hos din bank för att vara säker eller försökt få de att växa via fonder?

Tacksam för alla tips.

Många verkar säga kategoriskt nej till fonder, men då tycker jag nog de överförenklar lite. Frågan är normalt inte fonder vs sparkonto utan frågan om aktier vs räntebärande.

Väljer man t.ex. korträntefonder så är de inte riskmässigt något att välja bort om man har en sparhorisont som du beskriver. Däremot går aktiefonder normalt fetbort med sån placeringshorisont (undantag finns även där dock beroende på olika faktorer).

Det kanske dock fortfarande finns konton med insättningsgaranti som överträffar marknadsräntan, men jag gissar att det fönstret stängs nu när räntan stiger, men det bör gå att hitta konton som kommer rätt nära marknadsräntan och räntefonder kommer man inte långt ifrån dem heller.

Valet mellan att ha pengarna på konto eller i (ränte)fonder menar jag mer är en fråga om vad man tycker är mest praktiskt, givet att man väljer fond/konto väl. Det du söker hos ett konto är bra ränta vid den bindningstid som är lämplig för ert ändamål. Samma sak gäller räntefond även om det kan vara svårare att läsa ut den siffran.
Citera
2022-07-05, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Många verkar säga kategoriskt nej till fonder, men då tycker jag nog de överförenklar lite. Frågan är normalt inte fonder vs sparkonto utan frågan om aktier vs räntebärande.

Väljer man t.ex. korträntefonder så är de inte riskmässigt något att välja bort om man har en sparhorisont som du beskriver. Däremot går aktiefonder normalt fetbort med sån placeringshorisont (undantag finns även där dock beroende på olika faktorer).

Det kanske dock fortfarande finns konton med insättningsgaranti som överträffar marknadsräntan, men jag gissar att det fönstret stängs nu när räntan stiger, men det bör gå att hitta konton som kommer rätt nära marknadsräntan och räntefonder kommer man inte långt ifrån dem heller.

Valet mellan att ha pengarna på konto eller i (ränte)fonder menar jag mer är en fråga om vad man tycker är mest praktiskt, givet att man väljer fond/konto väl. Det du söker hos ett konto är bra ränta vid den bindningstid som är lämplig för ert ändamål. Samma sak gäller räntefond även om det kan vara svårare att läsa ut den siffran.

Personligen har jag aldrig varit intresserad av korträntefonder (inte långränta heller) eftersom de gett så dålig avkastning. Är därför inte uppdaterad på hur det har sett ut på senare år men tvivlar på att de är bättre än nischbanker. Men om man väljer det bör man tänka på att INTE lägga de i en ISK eller KF utan istället välja en vanlig aktiefonddepå. Möjligen ska man också fundera på utebliven insättargaranti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in