Citat:
Ursprungligen postat av
StoppKlossKlas
Hej,
Jag och sambon sparar för ett framtid bostadsköp, hyffsat i närtid, allt beror på vad vi hittar. Men inte tidigare än 12mån och inte senare än 24mån.
Idagsläget har jag 600k på ett vanligt sparkonto på banken. Om de nu ska finnas där och ökas på med ca 6k/mån ytterligare ett till två år.
Ska man föra över den summan till fonder eller ska man behålla detta på ett vanligt sparkonto som inte har ngn ränta? Jag har noll kunskap och intresse av aktier/fonder och skulle isf använda en "fondrobot" typ.
Vi vill ju såklart inte ha hög risk och riskera att förlora denna framtida kontantinsats.
Vad hade ni gjort? Behålla de på ett vanligt sparkonto hos din bank för att vara säker eller försökt få de att växa via fonder?
Tacksam för alla tips.
Många verkar säga kategoriskt nej till fonder, men då tycker jag nog de överförenklar lite. Frågan är normalt inte fonder vs sparkonto utan frågan om aktier vs räntebärande.
Väljer man t.ex. korträntefonder så är de inte riskmässigt något att välja bort om man har en sparhorisont som du beskriver. Däremot går aktiefonder normalt fetbort med sån placeringshorisont (undantag finns även där dock beroende på olika faktorer).
Det kanske dock fortfarande finns konton med insättningsgaranti som överträffar marknadsräntan, men jag gissar att det fönstret stängs nu när räntan stiger, men det bör gå att hitta konton som kommer rätt nära marknadsräntan och räntefonder kommer man inte långt ifrån dem heller.
Valet mellan att ha pengarna på konto eller i (ränte)fonder menar jag mer är en fråga om vad man tycker är mest praktiskt, givet att man väljer fond/konto väl. Det du söker hos ett konto är bra ränta vid den bindningstid som är lämplig för ert ändamål. Samma sak gäller räntefond även om det kan vara svårare att läsa ut den siffran.