2022-07-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Du har uppenbarligen väldigt svårt med läsförståelsen. Jag säger ju uttryckligen att nästan ingen har BTC som referens, och att BTC givetvis är allt annat än riskfri om du har någon annan valuta som referens. Allt det här snacket om bitcoin är ju bara ett sidospår.

Men du säger att man kan ha vad som helst som referensvaluta och därmed blir alla placeringar helt riskfria om man bara vill det. Smart Einstein!

Läs mitt inlägg igen och tänk lite så du lär dig, eller åk på några rejäla smällar. Ditt val.
Citera
2022-07-02, 14:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Hej,

Jag och sambon sparar för ett framtid bostadsköp, hyffsat i närtid, allt beror på vad vi hittar. Men inte tidigare än 12mån och inte senare än 24mån.

Idagsläget har jag 600k på ett vanligt sparkonto på banken. Om de nu ska finnas där och ökas på med ca 6k/mån ytterligare ett till två år.

Ska man föra över den summan till fonder eller ska man behålla detta på ett vanligt sparkonto som inte har ngn ränta? Jag har noll kunskap och intresse av aktier/fonder och skulle isf använda en "fondrobot" typ.
Vi vill ju såklart inte ha hög risk och riskera att förlora denna framtida kontantinsats.

Vad hade ni gjort? Behålla de på ett vanligt sparkonto hos din bank för att vara säker eller försökt få de att växa via fonder?

Tacksam för alla tips.

Förstår inte varför svenskarna har sitt sparande på storbankerna där räntorna är obefintliga? Eftersom ni ska köpa hus inom en snar framtid så ska du absolut inte köpa fonder eller aktier i detta läge. Lägg in pengarna på en nisch bank där det finns insättningsgarantin. Du kan få 1.05% i ränta med fria uttag och räntan läggs in varje månad på sparkontot. Bättre än att ha dom sitta på din vanliga bank där förmodligen räntan är 0%. Så hade jag gjort i alla fall.

Vart har ni tänkt köpa hus? Ska ni köpa där husen är dyra så räcker nog pengarna i långt, eller har din tjej också sparade pengar?
Det ska betalas 15% kontant, lagfartkostnad, ev pantbrev, ev renoveringar samt en buffert för oförutsedda utgifter etc.etc. Det sticker iväg.
Citera
2022-07-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Förstår inte varför svenskarna har sitt sparande på storbankerna där räntorna är obefintliga? Eftersom ni ska köpa hus inom en snar framtid så ska du absolut inte köpa fonder eller aktier i detta läge. Lägg in pengarna på en nisch bank där det finns insättningsgarantin. Du kan få 1.05% i ränta med fria uttag och räntan läggs in varje månad på sparkontot. Bättre än att ha dom sitta på din vanliga bank där förmodligen räntan är 0%. Så hade jag gjort i alla fall.

Vart har ni tänkt köpa hus? Ska ni köpa där husen är dyra så räcker nog pengarna i långt, eller har din tjej också sparade pengar?
Det ska betalas 15% kontant, lagfartkostnad, ev pantbrev, ev renoveringar samt en buffert för oförutsedda utgifter etc.etc. Det sticker iväg.

Rimligt tänkt tycker jag då pengarna ska gå till bostad snart. Man kan dock också tänka att börsen och bostadspriserna sannolikt går åt samma håll och då kan det vara ett alternativ med börsen nu ändå.

Vänder börsen upp stärks nog bostäderna också och fortsätter det ned så gäller nog samma för båda. Inte säkert dock och bopriser är normalt lite mer trögrörliga men kan vara värt att tänka på. En mix mellan nischbank och börsen är också ett alternativ.
Citera
2022-07-02, 16:51
Medlem
kika runt vad det finns för ränta på sparkonton hos andra banker och jämför, men håller med övriga inlägg att fonder/aktier inte är någon bra idé kortsiktigt om du inte har stenkoll på marknaden och har råd att torska hela investeringen
Citera
2022-07-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Men du säger att man kan ha vad som helst som referensvaluta och därmed blir alla placeringar helt riskfria om man bara vill det. Smart Einstein!

Läs mitt inlägg igen och tänk lite så du lär dig, eller åk på några rejäla smällar. Ditt val.
"Riskfri" är som sagt en teknisk term. Det har ingenting att göra med om det är en god investering eller inte. Att säga att btc är en riskfri investering i termer av btc är tekniskt sett sant men helt ointressant. Det är en tautologi. Som att säga att "1 bitcoin kommer alltid att vara värd 1 btc". Det är trivialt sant, men helt ointressant.

Så sluta tjata om det nu och köp en bok i grundläggande ekonomi om du är så intresserad av att diskutera det online.
Citera
2022-07-03, 12:07
Medlem
Citat:
"Riskfri" är som sagt en teknisk term. Det har ingenting att göra med om det är en god investering eller inte. Att säga att btc är en riskfri investering i termer av btc är tekniskt sett sant men helt ointressant. Det är en tautologi. Som att säga att "1 bitcoin kommer alltid att vara värd 1 btc". Det är trivialt sant, men helt ointressant.

Så sluta tjata om det nu och köp en bok i grundläggande ekonomi om du är så intresserad av att diskutera det online.

Du fortsätter tjata om samma sak men du har fortfarande hamnat toksnett. Risken med bitcoin är inte beroende av hur du tänker, bara för att du ser det som din referensvaluta betyder inte det att den blir riskfri. Likaså om du tänker på SEK som referensvaluta, den blir inte riskfri för att du tänker på den som en referensvaluta.

Detta borde du ha kommit till insikt om nu när inflationen har dragit iväg kraftigt, då ser du att värdet av varje SEK har fallit kraftigt och att du därför inte får lika mycket varor när du handlar. Du tar alltså en risk när du sitter med SEK även om du tänker på den som referensvaluta, och den risken är att dessa nominella kronor kan få ett betydligt lägre värde i framtiden.

Dina tankar om en tillgång styr alltså inte risken med tillgången.
Citera
2022-07-03, 12:51
Medlem
Citat:
Du fortsätter tjata om samma sak men du har fortfarande hamnat toksnett. Risken med bitcoin är inte beroende av hur du tänker, bara för att du ser det som din referensvaluta betyder inte det att den blir riskfri. Likaså om du tänker på SEK som referensvaluta, den blir inte riskfri för att du tänker på den som en referensvaluta.

Detta borde du ha kommit till insikt om nu när inflationen har dragit iväg kraftigt, då ser du att värdet av varje SEK har fallit kraftigt och att du därför inte får lika mycket varor när du handlar. Du tar alltså en risk när du sitter med SEK även om du tänker på den som referensvaluta, och den risken är att dessa nominella kronor kan få ett betydligt lägre värde i framtiden.

Dina tankar om en tillgång styr alltså inte risken med tillgången.
Risk är fortfarande en teknisk term. Du verkar blanda ihop ekonomisk risk med vardagsrisk. Det är olika saker. Det här är exempelvis en riskfri investering, i ekonomisk mening:

1. Ta ut pengarna i kontanter
2. Elda upp dem

Den investeringen har alltid en avkastning på -100%, med varians 0. Definitionsmässigt är det en riskfri investering.

Jag förstår inte varför du envisas. Du har uppenbarligen inte läst ekonomi, och det är du ju medveten om själv. Ändå insisterar du på att du har koll på terminologin och jag har fel. Är det så att du chansar på att jag faktiskt inte heller läst ekonomi, och bara hittar på? Annars fattar jag inte vad poängen är.

Risk inom finans har en specifik betydelse som inte sammanfaller med vardagsbetydelsen
Citera
2022-07-03, 12:56
Medlem
Citat:
Här ser du ditt tankefel. Värdet på SEK förändras inte i termer av SEK. Om du är intresserad av inflationseffekten så måste du utgå från något annat än SEK, exempelvis någon inflationsjusterad variant. Men då är det inte SEK längre.

En annan sak du antagligen inte förstått är att risken är volatiliteten i avkastningen, inte avkastningen som sådan. En investering som garanterat ger 1% per år och en som garanterat ger 2% har båda samma risk, nämligen noll, de är riskfria.
Citera
2022-07-03, 12:57
Medlem
Citat:
Risk är fortfarande en teknisk term. Du verkar blanda ihop ekonomisk risk med vardagsrisk. Det är olika saker. Det här är exempelvis en riskfri investering, i ekonomisk mening:

1. Ta ut pengarna i kontanter
2. Elda upp dem

Den investeringen har alltid en avkastning på -100%, med varians 0. Definitionsmässigt är det en riskfri investering.

Jag förstår inte varför du envisas. Du har uppenbarligen inte läst ekonomi, och det är du ju medveten om själv. Ändå insisterar du på att du har koll på terminologin och jag har fel. Är det så att du chansar på att jag faktiskt inte heller läst ekonomi, och bara hittar på? Annars fattar jag inte vad poängen är.

Risk inom finans har en specifik betydelse som inte sammanfaller med vardagsbetydelsen

Du kan tjata om att risk är en teknisk term hur mycket du vill men det du inte förstår är att verklig risk är att tillgången förlorar realt värde.

Om du köper en bitcoin och bara sitter på den blir inte din risk noll bara för att du alltid kommer ha din bitcoin kvar. Risken du utsätter dig för är att den tappar i realvärde, inte att det nominella antalet bitcoin förändras.

Det finns ingen ekonom som håller med dig om dessa vansinniga tankar som du har.
Citera
2022-07-03, 13:48
Medlem
Citat:
Du kan tjata om att risk är en teknisk term hur mycket du vill men det du inte förstår är att verklig risk är att tillgången förlorar realt värde.

Om du köper en bitcoin och bara sitter på den blir inte din risk noll bara för att du alltid kommer ha din bitcoin kvar. Risken du utsätter dig för är att den tappar i realvärde, inte att det nominella antalet bitcoin förändras.

Det finns ingen ekonom som håller med dig om dessa vansinniga tankar som du har.
Jag säger ju om och om igen att bitcoin självklart har enormt hög risk i termer av SEK, vare sig du talar om reella eller nominella SEK.

På samma sätt har USD en viss risk i SEK-termer, och SEK har en viss risk i USD termer. Men givetvis har inte SEK någon risk i SEK-termer, och BTC har inte heller något risk i BTC-termer. Är det verkligen så svårt att förstå?

Framförallt, i dina egna exempel så använder du ju inte BTC som referensvaluta, du använder ju inflationsjusterade SEK. Du säger det ju explicit själv:

Citat:

Har du ens läst ekonomi på gymnasiet? Varför envisas du med det här? Du har ju bevisligen fel, en enkel googling visar ju det.

För att beräkna risk hos en investering måste du först bestämma hur du ska mäta värdet. Om du av någon outgrundlig anledning väljer att mäta värdet i BTC så kommer din BTC alltid att vara värd 1. Avkastningen kommer alltså med säkerhet vara 0%, och eftersom avkastningen inte varierar så är det definitionsmässigt en riskfri investering.
Senast redigerad av Pankeborg 2022-07-03 kl. 13:51.
Citera
2022-07-03, 13:52
Medlem
Citat:
Jag säger ju om och om igen att bitcoin självklart har enormt hög risk i termer av SEK, vare sig du talar om reella eller nominella SEK..

Du säger också att bitcoin är helt riskfritt om man tänker på bitcoin som referensvaluta. Men vad du tänker på styr inte risken med bitcoin. Risken för två personer som båda köper bitcoin är densamma oavsett hur de tänker.

Tankar styr inte risk.
Citera
2022-07-03, 15:19
Medlem
heggeness avatar
Diskussionen om riskfri blir lite märklig som ni för den. Naturligtvis är varje tillgångsslag riskfritt i förhållande till sig själv. En tysk riksmark år 1923 var alltid värd en tysk riksmark. Den Venezuelanska bolívaren är alltid värd en bolívar.

Men så brukar man ju inte räkna, det blir fånigt. Ska man avgöra risk och värde på en tillgång för oss som bor i Sverige får man använda krona eller dollar som referensram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in