• 1
  • 2
2022-06-29, 17:24
Medlem
Denoms avatar
Om den mänskliga livserfarenheten skulle vara jämförbar med ett spel där det gick att få ett visst antal poäng för allt man åstadkommer från födsel till död hur slår man i så fall rekord? Är det ens eftersträvansvärt i så fall att försöka vinna eller hur får man ett botten score till exempel?

Vem av alla människor som levt skulle ha fått bäst respektive sämst poäng? Hur ligger du till?
Citera
2022-06-29, 17:48
Medlem
JRdTLs avatar
Man tar livet av sig. Det enda sättet att vinna är att inte delta.
Citera
2022-06-29, 17:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRdTL
Man tar livet av sig. Det enda sättet att vinna är att inte delta.
Då har du ju ändå deltagit under din livstid från födsel till död.
Citera
2022-06-29, 17:54
Medlem
6stringlevins avatar
Den som blir äldst vinner?

Den som kostar mest i förhållande till alla skatt man betalar in?
Citera
2022-06-29, 17:55
Medlem
Rekord får människor som uppnår upplysning, då de har förstått vad spelet gick ut på och erövrat det.
Citera
2022-06-29, 18:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Låter lite som spelet Game of life, elektronic där man går omkring på en spelplan och får olika poäng för allt man företar sig.
Citera
2022-06-29, 18:05
Medlem
Stenballes avatar
Livet är ingen tävling, livet är en resa.
Somliga har en kort resa, andra en lång.

Somliga en väldigt behaglig, andra en miserabel, och de flesta av oss har en resa som inkluderar både det ena och det andra.

Somliga väljer att själv avsluta resan i förtid, medan andra lider av ångest över slutstationen.

Några reser helt ensamma, några byter resesällskap under vägens gång, medan andra på vägen hittar någon att följa så länge stövlarna håller.

Somliga planerar sin resa omsorgsfullt, och någon enstaka lyckas hålla sig till rutten, medan andra låter sig föras ditt vinden och slumpen för en.

De flesta av oss, men långtifrån alla, skapar nya resenärer i form av barn.
Vi förbereder dem för resan efter bästa förmåga, och hoppas att de följer den väg som de vill gå.

En dag når vi alla ändstationen.
Det finns ingen vinnare eller förlorare, bara resenärer som har nått vägs ände.

Men kanske ändå.
Kanske är man på något sätt en vinnare om man på sin dödsbädd kan känna: Utifrån mina förutsättningar, så gjorde jag mitt bästa av den tid jag fick...
Citera
2022-06-29, 18:21
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Livet är ingen tävling, livet är en resa.
Exakt så.
Citat:
En dag når vi alla ändstationen.
Generation Z, födda Millennium, säger de kommer få Evigt Liv. Men då måste de sälj' sig till Värdegrunden™.
Citat:
Men kanske ändå.
Kanske är man på något sätt en vinnare om man på sin dödsbädd kan känna: Utifrån mina förutsättningar, så gjorde jag mitt bästa av den tid jag fick...
Vi tror fullt och fast på att köra sitt eget race. Braka in i mål med en bredsladd och ett lika brett leende: -What a Ride..!
Citera
2022-06-29, 19:00
Medlem
Det borde väl vara hur eftervärlden minns en. Jesus ligger ju bra till där då alla minns honom. Alla andra som är bortglömda hamnar väl sist.
Citera
2022-06-29, 19:06
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om den mänskliga livserfarenheten skulle vara jämförbar med ett spel där det gick att få ett visst antal poäng för allt man åstadkommer från födsel till död hur slår man i så fall rekord? Är det ens eftersträvansvärt i så fall att försöka vinna eller hur får man ett botten score till exempel?

Vem av alla människor som levt skulle ha fått bäst respektive sämst poäng? Hur ligger du till?

Det beror väl på vem som skapat spelreglerna.

Jag tänker mig att man skulle kunna skapa en oändligt massa spel med livet som tema.

Ett spel skulle kunna vara: vem som skrivit flest tecken på Flashback under sitt liv.
Ett annat skulle kunna vara likadant men med underkategorin: "endast stockholmare"
En tredje: endast stockholmare med mustach osv osv..
Citera
2022-06-29, 20:05
Medlem
KlappMungons avatar
Lägst Apgar score tar väl hem jumboplatsen.
Citera
2022-06-29, 20:48
Avstängd
Alla förlorar, frågan är bara hur man gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in