2006-07-13, 21:23
Medlem
Jag slutade läsa Tom Clancy för några år sedan då hans böcker började avhandla så pass osannolika scenarier att det mest kändes löjligt att läsa dom.

Nu tror jag att han har fått en överman! Carl Hamilton blir alltså befäl över en super-hemlig-titan-ubåt som ryssarna skänkt till palestina? Herregud, det låter ju inte riktigt friskt faktiskt.

Och jag som gillade några av dom tidiga hamilton-böckerna.
Citera
2006-07-13, 23:18
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyHalme
http://www.piratforlaget.se/sidor/ffjgu2.html

Herregud! Det som stod skrivet där var ju för böfvelen bland det värsta jag sett på länge. Kommer detta att sälja? Jag har ett råd till förlaget, skjut Copywritern. Å andra sidan kanske det bara var Janne som fick fria händer att skriva vad han ville och visa lite oredigerad tanke.

Seriöst, blir någon intresserad av att läsa boken efter att ha läst den teasern?

//FNG
Citera
2006-07-14, 08:51
Medlem
leonsedovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Herregud! Det som stod skrivet där var ju för böfvelen bland det värsta jag sett på länge. Kommer detta att sälja? Jag har ett råd till förlaget, skjut Copywritern. Å andra sidan kanske det bara var Janne som fick fria händer att skriva vad han ville och visa lite oredigerad tanke.

Seriöst, blir någon intresserad av att läsa boken efter att ha läst den teasern?

//FNG

Ord, FNG, ord! Svenskan är helt bedrövlig: "Palestinierna som alltid varit i tekniskt underläge och alltid beskrivits som terrorister insåg ..." och, en mening eller två senare, "Uppdraget att genomföra den största terroristattacken i världens historia går till den kvinnliga brigadgeneralen Mouna Husseini. Hon inser direkt...", och sen tempusbyte igen, en bit ner, "Den omöjliga kombinationen fanns i verkligheten och var en gammal vän till Mouna Husseini."

Notera också att "den omöjliga kombinationen" var "en gammal vän". Jag visste inte att man kunde bli vän med en kombination, än mindre en omöjlig sådan!

Mer pärlor: "Hon inser direkt att problemen i motsättningen mellan rasistiska ryska offi cerare (sic!) och högt utbildade palestinier är oöverstigliga. Och att projektet bara kan genomföras om man finner en fartygschef som för det första inte är rysk, som för det andra talar perfekt ryska och helst även är dekorerad med Röda stjärnan samt Rysslands finaste orden – Rysslands hjälte – och gärna med den palestinska Hederslegionen. Och därtill är äkta hög sjöofficer."

Och är intelligent. Och duktig på att skjuta. Och dessutom har bra klädsmak. Och vidare är vältränad. Och har insikt i världspolitiska förhållanden och har erfarenhet av strid och gillar att kriga och inte tevkar för att möra, och, och, och.

Försöket till tagline är skrattretande: "De blev vänner för livet. Och fiender."

Om jag ska nämna något om själva boken, hehe, så tycker jag att det låter spännande (i Hamiltons litterära klass, dårå). Som sagt är det lite b att plocka fram den igen, och man börjar misstänka att Guillou efter 70-talets lysande politiska romaner, och Hamiltons mer 80-talsinslagna actionpolitik, börjar få slut på - om inte pengar, så idéer. Men Hamilton är vanligtvis roande nog. Någon nämnde greppet med att plocka in Pierre i Tjuvarnas marknad, och jag håller med, det var ett bottennapp, kanske ett försök att plocka fram meriter från äldre, mer uppskattade verk - lånad glans, et cetera.
Citera
2006-07-14, 11:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Den skulle tydligen handla om att palestinierna fick en ubåt av titan av ryssarna (titan så att den inte skulle upptäckas av magnetradar). Sen åkte ryssar och palestinier runt i Medelhavet med den, under Hamiltons ledning såklart, och skapade både inom- och utomubåtska spänningar.

Om det är sant så låter det som världens sämsta intrig.

Guillou har kanske skrivit en parodi? Det vore i så fall ett lysande practical joke.
Citera
2006-07-14, 15:24
Medlem
pöbelns avatar
Lite märkligt att han inte använder t.ex HMS Gotland, en ubåt som jänkarna bevisligen har svårt att finna. Det borde dessutom tilltala den tilltänkta målgruppen lite mer om svenska vapen figurerar. Men han kan väl inte låta bli att vurma lite även för gamla Soviet när han ändå är i farten.

I övrigt låter handlingen närmast pinsamt patetisk.
Citera
2006-07-14, 15:36
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG

//FNG

Jag verkligen rös, rent fysiskt, när jag läste teasern. Det här måste vara all time high i litterärt trams och pubertalt fantasteri. Har det slagit över för Janne Pannben fullkomligt!? Nu ska han skriva alla sina åsikter på näsan på läsarna; terroristkrameri, vänsterjoller, kvinnodyrkan och übermenschideal i en osalig blandning. Detta har toppotential att kunna bli det största bottennappet sedan Kursk.

Jag hoppar fötterna av otålighet att få läsa sågningarna av detta pekoralens pekoral. Nu är du slut, Janne; over, finished, done, gone, out!

Skadeglädjen är banne mej den finaste glädje som finns, hoho.
Citera
2006-07-14, 23:33
Medlem
Tjohildas avatar
Jag fattade det som om att Hamilton inte kommer att vara annat än en bifigur, huvudpersonen skulle vara karaktären "Mouna", den kvinnliga palestinska officeren som förekommer i några Hamiltonböcker.
Citera
2006-07-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Räknar du in Hamlon så är dom redan 11. Antar att Janne fick slut på ideer.

Hamlon hade ju underrubriken "En skiss till en möjlig fortsättning".
När jag läste den 1995, så var det ju ganska uppenbart att en fortsättning skulle komma förr eller senare. Jag tänkte då att om ca 10 år och det är ju 11 år sedan den kom ut. Jag tror att det är läget i världen och främst i Israelkonflikten som styrt att det kommit en ny bok av JG.
Att ryssarna och USA har en stor roll i boken, speglar ju enbart att stormakterna redan från början haft och har den största rollen i detta områdes konflikter och historik. Jag ser Hamiltonböckerna som både underhållande läsning och träffande politisk satir.

Jag kommer defenitivt båda köpa och läsa denna boken och jag hoppas inte den blir en besvikelse eller flopp. Jag tror tiden är den precis rätta för denna fortsättningen av Hamiltons äventyr och JG sk. "inlägg" i debatten

Här skriver JG själv, varför Hamilton fick fortsätta sin bana, trots allt....
http://www.svb.se/Nyheter/92240/93931

här är en intervju från TT Spektra som står i många blaskor, tog bara en av dessa länkar, som fungerande idag....

http://www.kristianstadsbladet.se/ap...104050961/1012
Citera
2006-07-28, 14:44
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag fattade det som om att Hamilton inte kommer att vara annat än en bifigur, huvudpersonen skulle vara karaktären "Mouna", den kvinnliga palestinska terroristen som förekommer i några Hamiltonböcker.

Rättade lite åt dig.
Citera
2006-07-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag fattade det som om att Hamilton inte kommer att vara annat än en bifigur, huvudpersonen skulle vara karaktären "Mouna", den kvinnliga palestinska officeren som förekommer i några Hamiltonböcker.

Mouna dog ju i slutet av en av de gamla böckerna? Fast det kanske inte hindrar Janne...
Citera
2006-07-29, 20:53
Medlem
Tjohildas avatar
Just ja. Tja, antingen har hon återuppstått, som hjältinnan i "Alien", eller så utspelar sig boken innan hon dör...den som har lever får se

Tyckte f ö det var så löjligt att Hamilton drog till Kalifornien. Jag menar, där är väl inte helt tomt på svenskar? Jag trodde hela tiden han skulle sticka till nån Datja i ryska ödemarken ihop med den där ryssen han räddade. Där hade de kunnat dricka vodka och skjuta/äta björnstek i alla sina dagar, eller tills de vådaskjutit varandra på fyllan
Citera
2006-07-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Mouna dog ju i slutet av en av de gamla böckerna? Fast det kanske inte hindrar Janne...

Tack, då är vi två som har den funderingen. Mailat Janne på hans aftonbladetadress och frågat detta

och varför skulle ryssarna skänka palestina en ubåt? Eller gick Arrafats hela arv till köpet?

boken slutar med att en specialstyrka intar båten bestående av Pierre som skjuter ihjäl hamilton och sedemera blir skjuten av Mouna som blir skjuten av Pierres flickvän som är med av nån anledning(svensk polis) och i Jerusalem sitter Erik Ponti och refererar allt för svensk radio när en bomb smäller i restaurangen han befinner sig i och han dör. Finito för alla av Jannes hjältar på en och samma gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in