Citat:
Ursprungligen postat av
Akon
mna men de kan ju inte förhandla bort konsumentköplagen.
Vad tror ni om detta?
Jag tror du kan vinna detta.
Innan du går vidare skall du
1. skriva ner alla datum och klockslag och exakt vad som hänt samt
2. försöka få svar på vad de gjorde för åtgärd första gången.
Ta detta på mail för att kunna bevisa vad de sagt.
kanske drar de öronen åt sig för att skriva något och då skall du ringa dem och spela in samtalet. har du ingen samtalsinspelare på mobilen eller kan skaffa ett vittne som sitter bredvid eller använder en annan mobil som spelar in samtalet som du har på högtalare får du åka dit och spela in samtalet i smyg.
Jag hade sagt att jag vill åtgärda felet på bilen och undrar om de har kontakt med någon som kan fica det på ett bra sätt. När han minst anar det hade jag frågat vad det var för fel och vad de gjorde för att laga det. Därefter hade jag skrivit ett mail och bett att få svar på samma fråga. deras undfallenhet att svara talar för dig när du går vidare, men du måste dokumentera allt.
3. sedan kollar du upp om det står på deras hemsida eller någon annan stans - tex i avtalet - att de förljer ARN:s rekommendationer. Hittar du inte det kan du låta en kompis gå och provköpa en bil och ställa frågorna
- om jag upptäcker ett fel på bilen efter några veckor som fanns när jag köpte bilen hur agerar ni då?
- om man tar det till All änna reklamationsnämnden och vinner där fäljer ni i så fall ARN:s beslut?
ÖVERKURS:
4. när du samlat in all info från bilfirman kollar du alla papper för att se om det står något där. Det kan ju visa att felet fanns tidigare. Det borde en professionell handlare ha uppmärksammat. Jag tror att det stärker ditt fall hos ARN, du borde visserligen också kollat detta, men är ju i god tro iom att säljaren skulle ha berätta om felet om det fanns kvar vid köpet.
5. och till sist ringer du förre ägaren och undrar
- du airbagen lyser rött, har du försökt att fixa det tidigare. Svarar han ja är ditt case starkare. Svarar han nej och berättar detta för bilsäljaren är ditt case svagare.
------------------------------------------------------------------
Sedan kan du gå till en konsumentvägledare etc, men du måste sowieso anmäla detta till ARN.
Vill du inte göra allt det jag skrivit ovan kan du gå till ARN direkt.
Du har goda chanser att vinna, fast det kan ta ett halvår och det är inte säkert att bilsäljaren följer ARN:s rekommendationer: de kan strunta i det utan andra konsekvenser än dåligt rykte.
Kan du få dem att säga att de gör det kan du nämligen ta dem inför tingsrätten varpå de tvingas att betala på grund av kontraktsbrott.
Om de har pengar på kontot vill säga.
--------------------------------------------------------
jag har haft ett liknande fall med ett större bilföretag - Riddermarks - gällande motorn på en xc 90 som jag vann och slapp betala reparationen på ca 100.000 kr. Det tog 10 månader efter köpet.
--------------------------------------------------
Det är ett typiskt lurendrejer eller? Bilfirman köper in en felaktig bil skitbilligt och släcker alla lampor och säljer den veckan efter som felfri.