2026-08-29, 17:23
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det riktigt intressanta är inte att BNP prognostiseras till +0,4 %.

Det är att Ryssland behöver en krigsekonomi med militärutgifter på över 6 % av BNP och kraftig statlig efterfrågestimulans för att åstadkomma ungefär nolltillväxt.

Lägg också till att staten genom finanspolitiken ger ekonomin en stimulans motsvarande 2 % av BNP, enligt artikeln.

Edit. Om man nu ska tro på 6,5%…
Fantastiska siffror….
Citera
2026-08-29, 19:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Fast det är ju just här BNP-siffran blir missvisande.
Rysslands 0,4 % tillväxt är inte någon ren temperaturmätare på den civila ekonomin.
En betydande del (möjligen allt) av den ekonomiska aktiviteten drivs av statens krigsbeställningar. Staten pumpar pengar in i försvarsindustrin, som sedan genererar produktion, löner och underleverantörer som räknas in i BNP.

Och finansieringen kommer inte ur någon magisk ekonomisk tillväxt. En vanlig sund ekonomisk utveckling. Staten har bland annat kunnat täcka underskott genom att använda National Wealth Fund.
Man tar framtidens säkerhet och spränger bort, idag.

Så när du säger att ”krigsutgifterna kan ignoreras” missar du själva poängen.
Om BNP växer 0,4 % samtidigt som staten håller uppe efterfrågan genom enorma militära utgifter, säger det ganska lite om hur den civila ekonomin mår.

Det intressanta är snarare: hur hade den ryska BNP-tillväxten sett ut utan den statligt finansierade krigsproduktionen?

Det är den siffran jag skulle vilja se innan man använder 0,4 % som argument för att den ryska ekonomin är motståndskraftig.

Och eventuell bränslebrist….eventuell? du är totalt hjärntvättad.

Du förstår inte. Ryssarna höll även upp ekonomin med militära investeringar förra året. Ni hade haft en poäng ifall ryssarna dubblat krigskostnaderna, och BNP hade varit oförändrad.

Detta är en diskussion om ekonomin utifrån ett krigsperspektiv. En bränslebrist som inte påverkar BNP är ingen bränslebrist i denna diskussionen.
Citera
2026-08-29, 20:09
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag tror att det är du som har dubbla foliehattar på dig.
Men vi är vana vid att du vill förminska de ryska problemen. Märkligt…🤔

Du säger att ryssarna höll uppe ekonomin med militär produktion även förra året. Ja, men det relevanta är vad det kostar 2026 jämfört med 2025.

Under Q1 2026 var de militära utgifterna omkring 30 % högre än under Q1 2025. Samtidigt hade den ursprungliga 2026-budgeten ett planerat underskott på 3,8 biljoner rubel, men redan i maj hade underskottet passerat 6 biljoner. Hela årets ursprungliga underskottsmål var alltså redan överskridet efter fem månader.
Du tror inte det påverkar…? Troligen inte.

Det är ganska svårt att bara säga ”krigsutgifterna kan ignoreras, de är inte högre i år”. Eller det är enkelt att säga, även om det inte är sant.

De är högre i årets inledning, och statsfinanserna har dessutom utvecklats betydligt sämre än den ursprungliga budgetplanen. Kan det vara kriget som kostar? Kan det vara att svartimporten blir dyrare. Högre signbonusar. O s v.
Kanske….?

Det är därför frågan inte är om militär produktion bidrog till BNP även förra året. Det gjorde den.
Frågan är hur mycket staten måste pumpa in 2026 för att få fram den där ynka 0,4-procentiga reala BNP-tillväxten.

Och finansieringen kommer dessutom delvis genom att staten använder sina finansiella reserver, bland annat National Wealth Fund. Man kan alltså hålla uppe dagens produktion genom att förbruka framtida finansiellt utrymme. Men, den är på väg att helt ta slut. Har tidigare skrivit om var man är.
NWF är nere på de icke omsättningsbara tillgångarna i bl avRDZ.

Sedan har vi bränslesituationen. Den är inte ”eventuell”. Ryssland har redan tvingats begränsa bränsleexporten och införa åtgärder för att stabilisera den inhemska marknaden samtidigt som raffinaderikapacitet slagits ut. Man subventionerar bränslet. Det, gjorde man inte förra året.

Det betyder inte att Ryssland står inför en omedelbar ekonomisk kollaps. Inte idag eller imorgon. Men den mår fan inte bra. Och det betyder att +0,4 % BNP inte säger särskilt mycket om hur effektiv eller hållbar den ryska krigsekonomin är. Inte när vi ser kvartalsrapporter. Som jag skrev ovan….
2025 gick cirka 41 % av de federala utgifterna till försvar och säkerhet. 2026 planerades fortfarande 38 %. Och redan under Q1 var de militära utgifterna cirka 30 % högre än Q1 2025. Samtidigt hade årets ursprungliga underskottsmål redan passerats i maj.

Det är just det som saknas i din analys: inte bara hur mycket ekonomin producerar, utan hur mycket staten måste spendera och vilka reserver man måste förbruka för att hålla produktionen uppe och BNP.

Så nej, det går inte att bortse från något. Även om du helst vill det….🤔

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du förstår inte. Ryssarna höll även upp ekonomin med militära investeringar förra året. Ni hade haft en poäng ifall ryssarna dubblat krigskostnaderna, och BNP hade varit oförändrad.

Detta är en diskussion om ekonomin utifrån ett krigsperspektiv. En bränslebrist som inte påverkar BNP är ingen bränslebrist i denna diskussionen.
Citera
2026-08-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Sberbanks gjorde en prognoshöjning för rysk BNP häromdagen.

Rysslands BNP-prognos för 2026 höjs från 0,3 till 0,4 procent och presenteras som goda nyheter. Men 0,4 procent är i praktiken stagnation – särskilt för en krigsekonomi där staten pumpar in enorma summor pengar.

När en ekonomi med massiva krigsutgifter jublar över 0,4 procents tillväxt, samtidigt som inflationen är hög och räntan ligger på 14 procent, säger det kanske mer om hur dåligt läget är än hur bra prognosen är.

https://www.reuters.com/business/russias-sberbank-sees-more-rate-cuts-higher-growth-this-year-despite-ukrainian-2026-08-28/
Vi ska komma ihåg att tillväxten visar faktisk tillväxt minus inflation, och då rysseriet befinner sig i en situation där alla varugrupper stiger i pris snabbare än inflationen (dvs det kokas böcker/hittas på). betyder 0,4% officiell tillväxt att ekonomin minskar med ca 5%
Citera
2026-08-29, 23:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag tror att det är du som har dubbla foliehattar på dig.
Men vi är vana vid att du vill förminska de ryska problemen. Märkligt…🤔

Du säger att ryssarna höll uppe ekonomin med militär produktion även förra året. Ja, men det relevanta är vad det kostar 2026 jämfört med 2025.

Under Q1 2026 var de militära utgifterna omkring 30 % högre än under Q1 2025.

Har du en källa på detta?
Citera
2026-08-30, 00:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du får lära dig att söka på nätet. Du kanske lär dig något av det.

https://janiskluge.substack.com/p/russian-military-spending-surges
Citera
2026-08-30, 07:06
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du menar att du sitter och har tvärsäkra åsikter men kan inte hitta denna källa?

En stor varningsklocka är när statsbudgeten spricker redan i maj.
Det ger dig inga som helst impulser att något inte är som förut?

https://www.breakingviews.com/columns/considered-view/defence-spending-chokes-russia-stagnation-2026-06-25/
Förutom Janis…(tack Conception)

Sedan har du Sipri…du får själv söka.

Citat:
Krigsutgifterna kan du ignorera, de är inte högre i år.
Herregud vad korkat påstående.

Ska vi bara för skojs skull lägga till ryska Starlink. Visserligen går det inte så bra. Men det kommer driva kostnader. rymdteknik är inte billigt.

Citat:

Dags att logga ut och försvinna?
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-08-30 kl. 07:21.
Citera
2026-08-30, 08:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Du menar att du sitter och har tvärsäkra åsikter men kan inte hitta denna källa?

En stor varningsklocka är när statsbudgeten spricker redan i maj.
Det ger dig inga som helst impulser att något inte är som förut?

https://www.breakingviews.com/columns/considered-view/defence-spending-chokes-russia-stagnation-2026-06-25/
Förutom Janis…(tack Conception)

Sedan har du Sipri…du får själv söka.

Herregud vad korkat påstående.

Ska vi bara för skojs skull lägga till ryska Starlink. Visserligen går det inte så bra. Men det kommer driva kostnader. rymdteknik är inte billigt.

Dags att logga ut och försvinna?

Nu får du lugna ner dig, jag hade fel helt enkelt (eller så har din källa fel). Jag trodde att den ryska förmågan ökade 2022-2025 och sedan toppat. Men Ryssland har fortsatt öka militärutgifterna, i alla fall enligt din källan.

Min syn var den dominanta för ett halvår sedan, så inget konstigt att jag trodde det:
https://www.themoscowtimes.com/2025/12/26/did-russias-defense-sector-boom-peak-in-2025-a91555 (Did Russia’s Defense-Sector Boom Peak in 2025?)

Du är verkligen svältfödd på att ha rätt.
https://www.sipri.org/publications/2026/sipri-insights-peace-and-security/budget-fifth-year-war-military-spending-russias-budget-2026 (SIPRI)

https://carnegieendowment.org/russia-eurasia/politika/2025/10/russian-economy-forecast
(prognositices "nominal reduction in defense spending in 2026").
Citera
2026-08-30, 08:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du ville ha källa. Du fick källa.
Du kommer med, vaddå? Artikel från 2025??
The Moscow Times-artikeln från december 2025 är inte något facit för 2026.
Vi pratar ju om
Citat:
Ditt citat.
Och du kommer med en artikel från 2025?
Vad har den artikeln med saken att göra? Förklara din dumhet? Du är inte ämnet för tråden.
Däremot vad du påstår, är vad vi debatterar.

Återkommer om resten.

Citat:
Nu får du lugna ner dig, jag hade fel helt enkelt (eller så har din källa fel). Jag trodde att den ryska förmågan ökade 2022-2025 och sedan toppat. Men Ryssland har fortsatt öka militärutgifterna, i alla fall enligt din källan.

Min syn var den dominanta för ett halvår sedan, så inget konstigt att jag trodde det:
https://www.themoscowtimes.com/2025/12/26/did-russias-defense-sector-boom-peak-in-2025-a91555 (Did Russia’s Defense-Sector Boom Peak in 2025?)

https://www.sipri.org/publications/2026/sipri-insights-peace-and-security/budget-fifth-year-war-military-spending-russias-budget-2026 (SIPRI)

https://carnegieendowment.org/russia-eurasia/politika/2025/10/russian-economy-forecast
Citera
2026-08-30, 09:11
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Tar Carnegie länken.
Återigen. Oktober 2025?
Du sitter och skriver att:
Citat:
Hur kan du basera en färsk diskussion på vad du läste för 10 månader sedan?
En överintelligent person….
Jisses.

SIPRI
Svältfödd på att ha rätt” vet jag inte riktigt vad du menar med. Men det blir lite komiskt när du skriver det samtidigt som du själv länkar till SIPRI. alltså exakt samma rapport jag hade med i mitt resonemang.
Grattis, du hittade den!

Och SIPRI säger faktiskt inte det du verkar vilja använda rapporten till.
Hur kommer det sig?

SIPRI konstaterar att Rysslands militära och krigsrelaterade utgifter nådde omkring 16 biljoner rubel 2025 och ökade realt med 6,1 procent. Den planerade budgeten för 2026 sänktes däremot till 14,9 biljoner.
Men här kommer den viktiga delen som du verkar hoppa över: SIPRI skriver uttryckligen att 2026 års budget sannolikt kommer att ändras, precis som 2025 års budget ändrades två gånger.
Och det är det som vi sett och jag inledde med., nämligen att budgeten sprack i maj.
Och därmed faller ”budgeterad minskning” och ”faktisk minskning av militärutgifterna”. Det är inte med verkligheten överensstämmande. Fattar du?

Och den senare SIPRI-statistiken för 2025 landar dessutom på en real ökning av de ryska militärutgifterna på 5,9 procent och 190 miljarder dollar. SIPRI skriver också att de ryska militärutgifterna sannolikt fortsätter växa 2026 om kriget fortsätter. Inte minska! Fattar du?

Så visst, du hade rätt i att det fanns en planerad minskning i 2026 års budget. Om det är det narrativ du vill sprida, för det var också det SIPRI skrev.

Så nej, jag behöver inte vara svältfödd på att ha rätt. Jag nöjer mig med att läsa hela källan som du själv länkar till. Men du är känd för att utelämna delar som inte passar ditt narrativ.
Så….med kunskap om att budgeten sprack redan i maj, gör den smarte ett strategiskt steg tillbaka och funderar på om information från förra året, är applicerbart på frågan om 2026 vs 2025.
Om man är smart vill säga.

Citat:

Citera
2026-08-30, 09:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

När 40% av statens budget placeras i krigsindustrin ( Du kallar det för investeringar ???) så skapar staten ett budgetunderskott åt sig själv därför att intäkterna inte kan balansera statens utgifter. Resultatet blir svårartad stagnation och krympande bnp kommer som ett brev med posten.

Det du kallar investeringar är rena utgifter . Militärindustrin är ett ekonomiskt slukhål av utgifter, och när ett land allokerar 40% av sin budget till saker som går boom och kassan inte fylls på i samma takt då befinner sig landet i recession och sprängda budgetar, då man behöver spara in på annat. De som jobbar med stridsvagnar eller tillverkning av drönare och ammunition går det bra för , men det är fortfarande pengar som tas ur ekonomiska buffertar och statskassan som måste hela tiden köpa nya kontrakt med tillverkning av militära medel.

Frågan är alltså , vad är det som håller RU BNP uppe enligt din modell ? BNP har nyligen kraftigt skrivits ner i RU , vad finns för argument att BNP kommer att förbli oförändrat framöver när budgetar spricker på löpande band ?

Dessutom finns en annan joker i Leken. Mer än 15 000 företag kånkar varje månad ( 3x fler än åren förut) Som skäl anges höga räntor - Företagare har inte råd att låna nödvändigt kapital , Ökad skattebörda och vikande efterfrågan från konsumenter . Den heliga treenigheten.

Det kommer direkt ur hästens mun ( Ryska Kommersant) i en tre veckor gammal rapport, som är lite av mellanmjölkrapport.
https://www.kommersant.ru/doc/8862069

Läget beskrivs lite mustigare och mer realistisk i " New voice of Ukraine"
https://english.nv.ua/business/up-to-15-000-russian-companies-close-monthly-as-business-conditions-worsen-50629741.html

Prognosen för Rys-landet står fast , den har inte ändrats sedan början av 2026.
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-30 kl. 10:13.
Citera
2026-08-31, 07:23
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Krigsekonomin orkar inte
I juli genomförde företagarorganisationen RSPP en undersökning bland ryska företag. 40 procent av företagen konstaterade att de planerar att sänka sina personalkostnader.

Det här ses som nya tecken på att krigsekonomin håller på att tappa fart, skriver The Moscow Times.

Den ryska ekonomin brottas just nu med höga räntor som hämmar investeringar, inflation som urholkar köpkraften och brist på arbetskraft som minskarproduktion och produktivitet.

Samtidigt visar tecken att den statsledda krigsproduktionen får svårare att hålla ekonomin uppe.

Jag hoppas på en mobilisering. Det kommer att sänka ryssarna snabbt.
Företagen är ålagda att föra listor över sin personal. Vilka som ska skickas till köttkvarnen.
Redan idag har vi flykten över gränsen. 100 000 drygt per vecka är siffrorna nu.
Med all den personal som tas bort ur produktionen och under en utbildningstid enbart kostar pengar och inte producerar något, kommer den ekonomiska dippen bli tydlig.
Sedan är arbetskraftsbristen total.
All produktionspersonal tillverkar militär utrustning. Vad finns då kvar?
Jordbruket går på knäna. Skörden som står kvar håller på att ruttna bort.
Exporthamnen i svarta havet står stilla efter attacker. Reparationer väntas ta hela året, minst.
Men troligen tycker Putin att allt går enligt plan.

Mera om det ekonomiska läget i artikeln.
https://www.dagensps.se/varlden/krisen-vart-tionde-ryskt-foretag-sparkar-anstallda/
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-08-31 kl. 07:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in