• 6
  • 7
2022-06-28, 22:03
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Jag har det extremt gott ställt jämfört med mina jämgamla, tack vare min moder som är civilekonom och har lärt mig allt jag kan. Hon har bl.a. lärt mig uttrycket "Man kan inte påverka sin inkomst, endast sina utgifter".

Varför du antog att jag har det illa ställt ekonomiskt vet jag ej. Maten har blivit dyr, det betyder inte att jag inte har råd att handla.

När man är hemma en dag ryker X antal tusen för att man istället skall visa medmänsklighet och vara solidarisk mot sina kollegor, som för övrigt inte bryr sig ett skit vare sig jag lever eller dör. Ge mig ett legitimt incitament att följa karensen så kommer jag att stanna hemma så fort det kliar i halsen.

Det kanske är sant i kommuniststater men vi lever i en marknadsekonomi och här påverkar du helt och hållet din egen lön. Du kan löneförhandla, du kan byta arbetsgivare och du kan utbilda dig. Du kan starta eget företag till och med. Det där låter som något hon sagt för att du inte ska känna dig värdelös över att du aldrig tog dig ifrån ditt bajsjobb på kommunen.
Citera
2022-06-28, 22:11
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Det kanske är sant i kommuniststater men vi lever i en marknadsekonomi och här påverkar du helt och hållet din egen lön. Du kan löneförhandla, du kan byta arbetsgivare och du kan utbilda dig. Du kan starta eget företag till och med. Det där låter som något hon sagt för att du inte ska känna dig värdelös över att du aldrig tog dig ifrån ditt bajsjobb på kommunen.

En bra lön är inte lika med en god ekonomi. Kronofogden diskriminerar inte. Poängen är att du har X antal tusen att arbeta med varje månad och förhålla dig till och det faktum kan du inte ändra på. Att man sedan har som ambition att skaffa ett välavlönat arbete är en självklarhet men inget ekonomiskt råd.
Varför folk tar SMS-lån och frågar FB vad moms är beror inte på lögavlånade arbeten, det beror på ekonomisk inkompetens. Det jag värderar har jag råd med och mer därtil. Jag är nöjd.
Citera
2022-06-28, 22:15
Medlem
Jag har inte haft en sjukdag på flera år. Blir tvärtom irriterad på folk som sjukar sig jämt. Jag vet att folk gör det systematiskt, en del erkänner det till och med. Vi har en så himla dålig arbetsmoral i Sverige, de sjuk. Ingen är genuinitet intresserad av sitt arbete. Ingen kan någon. Kl 17 springer alla hem.

Fattar inte folk som kräver 6 timmars arbetsdag man hinner redan som det är inte jobba med alla möten och fika. Inte undra på allt som hamnar mellan stolarna och alla köer.
Citera
2022-06-29, 00:02
Medlem
Bara för den här tråden så ska jag gå till jobbet näst gång jag är sjuk.

Att reta gallfeber på tröttmössor är härligt!
Citera
2022-07-01, 11:50
Medlem
Miys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är ju också ett sätt att vara omoralisk på.

Japp!

Och du gör skäl för ditt namn ser jag , vilken härlig symbios vi har! 👍
Citera
2022-07-01, 11:54
Medlem
Witkos avatar
Klaga hos regeringen, de kanske kan ändra karensreglerna och ersättningsnivån.
Citera
2022-07-01, 11:57
Medlem
Jag är själv "antivaxare," men jag tycker att de gör det bra i Japan. Är man förkyld, stannar man hemma eller går ut med mask tills man är symptomfri. Det var så innan COVID också och de krävdes inga mandat, bara folkvett, vilket verkar saknas i Sverige.
Citera
2023-02-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ofta är det samma personer som säger att "de aldrig haft en sjukdag" men inte begriper att de orsakat hundratals andra.

Just det. Dessa personer har varit sjuknärvarande.

De har gått till arbetet när de varit sjuka.

Att vara lite småkrasslig kan vara ok. Det beror på vilket arbete man har. Ett tungt industriarbete då är det betydligt jobbigare än tex arbeta som bibliotikarie eller ljudtekniker.
Citera
2023-02-10, 10:10
Medlem
Ghastens avatar
Ja det är förbannat många som hostar och harklar på jobbet. Självklart ska man stanna hemma. Finns även vissa som kan jobba hemifrån med istället för att gå dit. Men det är viktigare att fika och snacka skit och smitta fler.
Citera
2023-02-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Förstår ni själva vilka egoistiska rövhål ni är? Inte nog med att du riskerar dina kollegors hälsa (risk för myokardit, lunginflammation osv) och får dem att må piss i >5 dagar, ni berövar dem på en dags inkomst och 20% efter det, endast för att du var ett egoistiskt rövhål som inte kunde stanna hemma några dagar.

Jag arbetar på ett gruppboende och för två veckor sedan så kom en kollega till jobbet med halsont och snuva (negativ för Covid), detta resulterade i att tre kollegor (inkl mig själv) och två brukare har blivit sjuka, varav två av oss lever för träning. Hade jag kunnat komma undan med det rättsligt så hade jag smällt till fanskapet.

Läkarna rekommenderar ju att gå till jobbet när man är "sjuk"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ba-trots-snuva
Citera
2023-02-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja det är förbannat många som hostar och harklar på jobbet. Självklart ska man stanna hemma. Finns även vissa som kan jobba hemifrån med istället för att gå dit. Men det är viktigare att fika och snacka skit och smitta fler.

Visst, får jag full lön så kan jag stanna hemma, men jag är inte villig att förstöra eller försämra min ekonomi för att jag är lite snuvig.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in