2022-06-27, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Att mina kollegor känner att livskraftet tryter för att se blir lite sboriga är inte mitt fel.

Chefen har sagt att det är okej att jag jobbar förkyld (jobbar alltid bara med en kollega två timmar på morgonen och ensam resten av dygnet) då det är svårt att hitta bra ersättare.
Jag har inte råd att vara sjuk, för sjukskriver jag mig så jag åker på den där karensdagen så går min nettolön efter löneutmätning ner till 12.000.
Det är helt enkelt inte rimligt att jag ska betala hyra och mata hela familjen på så lite.

Om däremot de andra kollegorna sjukar sig, ja då kan jag jobba extra. Och chefen får personal på plats (mig) som kan läsa, skriva, höra och tala svenska till fullo, och fixa med tekniken när den krånglar.
Och det är ju bara bra för arbetsgivaren om jag jobba mer, för arbetsmiljöregler säger att jag inte får schemalägga mer än 7 pass per månad, men att jag får vikariera utöver det.

Jag tycker inte så synd om kollegorna blir lite förkylda och inte vill jobba då, när det är uttalat okej att göra det ändå. Är det så hemskt att sitta ledig hemma och kolla på film eller läsa så får de ta och göra något åt det.

Sprita handtag och slicka inte folk i ögat.
Så nu är det 99,9% större chans att någon på jobbet INTE blir sjuk
Citera
2022-06-27, 19:24
Medlem
Min förra chef brukade försöka övertala en att komma och jobba, om man ringde och sjukanmälde sig. Det var svårt för henne att få tag på extrapersonal.
Citera
2022-06-27, 19:26
Medlem
Jag har haft hosta i två veckor nu. Ingen feber och ingen rinnande näsa. Jag går till jobbet.
Citera
2022-06-27, 19:26
Medlem
R5As avatar
Ja hade ett psyk till kollega, varannan månad så sa hon ”Jag har 2 sjuka barn hemma”, men jag är inte sjuk,så kommer hon till jobbet. De hon inte fattar är att hennes immunförsvar är rustad för de tillskillnad från alla andra som inte är föräldrar.
Citera
2022-06-27, 19:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Japp, har man ändå kostat på med en karensdag så ingår det ju minst 3 sjukdagar i paketet. Blir en ganska bra deal i slutändan om man får lite extra ledighet.

Under vinterhalvåret brukar jag dra en 10-dagars ifall ngt miffo lyckats smitta mig
.

Det är ju också ett sätt att vara omoralisk på.
Citera
2022-06-27, 19:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxskaft666
Min förra chef brukade försöka övertala en att komma och jobba, om man ringde och sjukanmälde sig. Det var svårt för henne att få tag på extrapersonal.
Det är lite så på mitt jobb också.
Har blivit inringd två gånger efter att jag sjukat mig sen i julas tror jag.

Jobbar inom vården, och har fått höra att det inte går ta in extrapersonal från staden 4 mil bort vid akut behov.
Nu i veckan när det var behov i den staden, DÅ passade det sig att försöka få oss att jobba där med lite extrakompensation och gratis skjuts.
Citera
2022-06-27, 19:33
Medlem
Idumeas avatar
Du har rätt i sak, men chefer älskar timanställningar (särskilt inom vården osv). Är du timanställd kan du i praktiken inte sjukskriva dig eftersom du oftast inte har något att sjukskriva dig från. Du kan bara tacka nej till arbete, vilket är svårt när man har räkningar att betala.
Så med det i åtanke är det ett under att inte fler går till jobbet med förkylning.

Tycker att inställningen till sjukdom har ändrats lite efter corona också? Innan stannade jag bara hemma om jag hade feber eller kräktes. Är uppfostrad med att man är en svag idiot om man stannar hemma för mindre och tror att många andra har haft det likadant.

Jag jobbade på en restaurangkedja som brukade guilttrippa en utav bara helvete om man sjukanmälde sig, samt frågade om man verkligen mådde såå dåligt. Det var verkligen innan corona!
Citera
2022-06-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Ja hade ett psyk till kollega, varannan månad så sa hon ”Jag har 2 sjuka barn hemma”, men jag är inte sjuk,så kommer hon till jobbet. De hon inte fattar är att hennes immunförsvar är rustad för de tillskillnad från alla andra som inte är föräldrar.
Alltså bättras imunförsvaret på vid lite förkylningar ?? eller hur.
Citera
2022-06-27, 19:48
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ofta är det samma personer som säger att "de aldrig haft en sjukdag" men inte begriper att de orsakat hundratals andra.
Mycket bra resonerat!

För en herrans massa år sedan hade jag ett jobb i ett kontorslandskap. Där fanns en sån där "jag har aldrig varit borta från jobbet"-kille.

Han satt bokstavligen med två näsdukar uppstoppade i varje näsborre i flera dagar. Hans sopkorg var full med näsdukar, på bordet var det alla möjliga huvudvärkstabletter och vitaminer. Nysningar och hostningar hela tiden.

Vi var en avdelning på drygt 20 personer. Alla förutom två blev sjuka. En helt galen influensa. Jag låg med hög feber, spydde och det kändes som att andas ur ett sugrör. Varje person på avdelningen var borta 1-2 veckor.

Det spred sig till hela kontorslandskapet och bara i vår byggnad var det nog upp mot 100 personer som blev drabbade. Som sen drog med sig skiten hem och smittar sina respektive, som i sin tur tog det till sina jobb.

När halva arbetsstyrkan var borta på en och samma gång, sitter smittospridaren och stoltserar med att han "krigade igenom" det värsta.

Han var dessutom inte den enda som kom in till jobbet med den här influensan, utan det var fler som satt öppet och hösta, snörvla och var illröda i ansiktet av febern.

Det här är alltså fullvuxna människor med rösträtt. Skrämmande.
Senast redigerad av Bajslukt 2022-06-27 kl. 19:51.
Citera
2022-06-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Mycket bra resonerat!

För en herrans massa år sedan hade jag ett jobb i ett kontorslandskap. Där fanns en sån där "jag har aldrig varit borta från jobbet"-kille.

Han satt bokstavligen med två näsdukar uppstoppade i varje näsborre i flera dagar. Hans sopkorg var full med näsdukar, på bordet var det alla möjliga huvudvärkstabletter och vitaminer. Nysningar och hostningar hela tiden.

Vi var en avdelning på drygt 20 personer. Alla förutom två blev sjuka. En helt galen influensa. Jag låg med hög feber, spydde och det kändes som att andas ur ett sugrör. Varje person på avdelningen var borta 1-2 veckor.

Det spred sig till hela kontorslandskapet och bara i vår byggnad var det nog upp mot 100 personer som blev drabbade. Som sen drog med sig skiten hem och smittar sina respektive, som i sin tur tog det till sina jobb.

När halva arbetsstyrkan var borta på en och samma gång, sitter smittospridaren och stoltserar med att han "krigade igenom" det värsta.

Han var dessutom inte den enda som kom in till jobbet med den här influensan, utan det var fler som satt öppet och hösta, snörvla och var illröda i ansiktet av febern.

Det här är alltså fullvuxna människor med rösträtt. Skrämmande.
Fy fan dom finns på alla kontor. Jag har slutat vara så finkänslig. Säger rakt ut att du borde vara hemma. Blir lite dålig stämning sen går det över.
Citera
2022-06-27, 20:47
Medlem
henrikos avatar
Smittar inte det mesta ett par dagar innan symptom?
Citera
2022-06-27, 21:38
Medlem
Min arbetsgivare kräver att jag arbetar från kontoret X dagar per vecka.

Om jag känner mig sjuk ska jag jobba hemifrån tycker arbetsgivaren.

Eftersom jag tvingas arbeta på en viss mängd tänker jag ta det yttersta beslutet när detta sker, om jag är förkyld och det passar mig bättre att jobba från kontoret kommer jag göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in