2022-06-26, 22:05
Medlem
Så jag har tagit en sak på faktura och det håller i två månader. Nu undrar jag bara om man kan betala av hälften av fakturan första månaden(första lön) sedan betala av resten andra månaden(andra lön)?
Citera
2022-06-26, 22:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dribz
Så jag har tagit en sak på faktura och det håller i två månader. Nu undrar jag bara om man kan betala av hälften av fakturan första månaden(första lön) sedan betala av resten andra månaden(andra lön)?

Beror ju på vad du skrivit på. Om det är 2mån räntefritt är det inga problem, men annars brukar de ta rätt saftig ränta/avgifter om man delbetalar under uppsatt plan.
Citera
2022-06-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Beror ju på vad du skrivit på. Om det är 2mån räntefritt är det inga problem, men annars brukar de ta rätt saftig ränta/avgifter om man delbetalar under uppsatt plan.

Okej, jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem. De får ju deras pengar på tid bara att det gör det lättare för mig som privatperson att betala.
Citera
2022-06-26, 22:31
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Okej, jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem. De får ju deras pengar på tid bara att det gör det lättare för mig som privatperson att betala.

Det är inget problem för kreditbolagen, de lever på att folk är lata/fattiga/snåla och betalar minsta angivna (ofta finns det en "enligt plan" och en minsta summa) och därmed bryter betalplanen och går in på 15-20% ränteplan som de tjänar bra på. Ofta är det småsummor och folk kanske inte ens märker att de är en stor % av totalsumman.

Men som sagt se vad du har för villkor med ditt bolag. Du sa att det var 2månaders så då borde du ha en betalplan på 2 månaders delbetalning redan eller?
Citera
2022-06-26, 22:48
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Nej, det där kommer troligen ställa till problem i systemet.
Det måste väl ändå vara lättare att betala en gång istället för två...
Citera
2022-06-26, 22:53
Medlem
Citat:

Det bästa svaret är att du ringer och frågar hur de ställer sig till det. Det är omöjligt för någon här att ge ett korrekt svar när ingen vet avtalsvillkoren.
Citera
2022-06-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det där kommer troligen ställa till problem i systemet.
Det måste väl ändå vara lättare att betala en gång istället för två...

Jag kan så klart betala hela fakturan direkt, men jag var bara nyfiken ifall jag kunde betala hälften nu, sedan resten 25 juli när lönen kommer.
Citera
2022-06-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Det bästa svaret är att du ringer och frågar hur de ställer sig till det. Det är omöjligt för någon här att ge ett korrekt svar när ingen vet avtalsvillkoren.

Ja, jag glömde bort att lägga till avtalsvillkoren, tänkte mest om det fanns nån generell regel.
Citera
2022-06-27, 01:48
Medlem
vadsadusadus avatar
De flesta bolag accepterar en delbetalning (som överstiger en viss procent av totalbeloppet), så länge man vid sista betalningsdagen har betalat hela summan. Vill du betala allt i förtid (typ månaden innan fakturan går ut) är det sällan ett problem, men för att försäkra sig om det kan det vara bra att ringa och kolla.
Citera
2022-06-27, 08:38
Medlem
Fosterlands avatar
Du har alltså fått en faktura med ett förfallo-datum om två månader? Om så är fallet kan du gott dela upp det utan att tänka på ränta.

Räntan är inräknad till och med förfallodatumet och beloppet. Så har det iaf alltid vart på mina fakturor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in