2022-06-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det var väl Beyer som uppfann Zyklon B, skriv och fråga dem hur tankegångarna gick.

Vad jag hört så va väl IG-Farben inblandat, kontrollerat av Warburg bank/ Wallenberg.....

Står att läsa om detta delvis i statens offentliga utredningar om jag minns rätt
SOU1999:20
Citera
2022-06-26, 21:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vovloman
Vad jag hört så va väl IG-Farben inblandat, kontrollerat av Warburg bank/ Wallenberg.....

Står att läsa om detta delvis i statens offentliga utredningar om jag minns rätt
SOU1999:20
Jag vet bara att Bayer och zyklon B kom upp när de köpte Monsanto. De har väl i sin tur kanske köpt upp det tidigare bolaget alternativt moralwashat med nytt namn?
Citera
2022-06-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Bra inlägg, jag håller med! Problemet kan tyckas uppenbart, men har inte belysts i särskilt stor omfattning i den historiografiska litteraturen, och problemen har (såsom med mycket annat kring förintelsen) sopats under mattan av ortodoxa akademiker.

Tack! Din jämförelse är ganska slående. Istället för att tillämpa den expertis som inte bara tyska industrimän rent generellt besatt, eller den kunskap som många duktiga hygientekniker inom Waffen-SS besatt, så består den officiella legenden i att SS-ledningen i Auschwitz sjösatte fullständigt bakvända och provisoriska lösningar, som trots detta påstås ha varit abnormt effektiva. Andra liknande exempel är den provisoriska hiss i Krema II som bekymmerslöst påstås ha hissat hundratusentals lik upp till krematoriet, en skriande flaskhals för hela maskineriet.

Vet inte om jag fått detta om bakfoten eller, men va det inte en av USA:s delstater som ansökte om Zyklon-B som avrättningsmetod?
Dock fick man avslag då metoden ansågs som inhuman då det krävs sådan enorm koncentration av gasen att det inte är praktiskt genomförbart.

Detta va mer en ”ögonöppnare” för att klargöra detta va ett avlusningsmedel, och inte ett ”massavrättningsverktyg”.....
Citera
2022-06-26, 21:45
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det känns som om kolmonoxid är ungefär lika giftigt som Zyklon B och mycket lättare att tillverka, man skulle nog kunnat tillverka det på plats med lokalt tillgängliga råvaror (typ trä). Istället involverade man ett antal olika företag i tillverkningen, transporterade kemikalier tvärs över Tyskland och blandade i dofttillsatser osv. som varningsmedel.

Man kan ju fråga sig varför tyskarna skulle göra allt detta så krångligt som möjligt när ett mycket enklare sätt vore att bara stänga in personer de ville ha ihjäl och inte ge dem mat eller vatten. Men så förlorade de ju kriget också.

Kolomonoxid som en bättre lämpad gas är något som många tidigare debattörer kommenterat, bl.a. Friedrich Berg på 90-talet. Absurt nog så påstås de så kallade Reinhardt-lägren (Treblinka, Belzec och Sobibor, de "rena dödslägren") ha utnyttjat koldioxid från dieselmotorer för utrotning av judar, trots att dieselavgaser av naturliga skäl är mycket mindre giftiga än kolmonoxid från bensinmotorer. Som jag kommenterade i trådstarten så påstod Höss i brittisk fångenskap att han fick sin utrotningsorder i maj eller juni 1941, före Operation Barbarossa, men av oklara skäl så påstods ovanstående "rena dödsläger" redan ha existerat vid denna tidpunkt (idag vet vi att alla dessa läger öppnade upp portarna först 1942, ett problem som fortfarande hemsöker ortodoxa förintelsehistoriker), och att Himmler och Eichmann var missnöjda med hur "ineffektiva" dessa dödsläger var. Trots denna påstådda ineffektivitet så anses Treblinka ha gasat ihjäl 800 000 judar (utan bevis). Med tanke på att dessa läger enligt flera vittnen påstås ha utnyttjat dieselavgaser är det intressant att Auschwitz-ledningen inte tog till vara på detta och istället provade kolmonoxid för gasning av judar, vilket (som du säger) kunde produceras på plats och under betydligt diskretare former.
Citera
2022-06-26, 22:07
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vovloman
Vet inte om jag fått detta om bakfoten eller, men va det inte en av USA:s delstater som ansökte om Zyklon-B som avrättningsmetod?
Dock fick man avslag då metoden ansågs som inhuman då det krävs sådan enorm koncentration av gasen att det inte är praktiskt genomförbart.

Detta va mer en ”ögonöppnare” för att klargöra detta va ett avlusningsmedel, och inte ett ”massavrättningsverktyg”.....

Jag är inte säker på om amerikanska delstater sökte implementera just produkten Zyklon B för avrättningar, men däremot användes ju vätecyanid, som är den aktiva ingrediensen i Zyklon B, i flera årtionden efter kriget för att avrätta fångar i amerikanska fängelser.

I boken The Last Gasp av forskaren Scott Christianson, som utforskade gaskammarens användning i USA under 1900-talet, så framgår att amerikanska fångar utsattes för en kraftfull dos på ca. 3,6-4 g/kubikmeter, vilket alltså är betydligt lägre än den abnormt höga koncentration som Rudolf Höss påstår användes i "gaskamrarna" i Auschwitz, vilket alltså understryker argumentet om den enorma slösaktigheten som därmed tillskrivs SS. Det mest anmärkningsvärda är att den genomsnittliga avrättningstiden i USA, när offret utsattes för en dödlig dos rakt upp i ansiktet, var ca. 10 minuter. Ibland kunde avrättningen ta avsevärt längre tid, om fången t.ex. höll andan eller vred ansiktet bort från HCN-gaserna.

Samtidigt påstår t.ex. Rudolf Höss i ett förhör att fångarna dog "omedelbart" när gasen introducerades i rummet. Andra vittnesmål gör gällande att fångarna avled efter 1-10 minuter, en fullständigt orimlig avrättningstid i sken av hur gasen påstås ha släppts ned i ett hål i rummet och sedan långsamt förångades.
Citera
2022-06-26, 23:35
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag är inte säker på om amerikanska delstater sökte implementera just produkten Zyklon B för avrättningar, men däremot användes ju vätecyanid, som är den aktiva ingrediensen i Zyklon B, i flera årtionden efter kriget för att avrätta fångar i amerikanska fängelser.

I boken The Last Gasp av forskaren Scott Christianson, som utforskade gaskammarens användning i USA under 1900-talet, så framgår att amerikanska fångar utsattes för en kraftfull dos på ca. 3,6-4 g/kubikmeter, vilket alltså är betydligt lägre än den abnormt höga koncentration som Rudolf Höss påstår användes i "gaskamrarna" i Auschwitz, vilket alltså understryker argumentet om den enorma slösaktigheten som därmed tillskrivs SS. Det mest anmärkningsvärda är att den genomsnittliga avrättningstiden i USA, när offret utsattes för en dödlig dos rakt upp i ansiktet, var ca. 10 minuter. Ibland kunde avrättningen ta avsevärt längre tid, om fången t.ex. höll andan eller vred ansiktet bort från HCN-gaserna.

Samtidigt påstår t.ex. Rudolf Höss i ett förhör att fångarna dog "omedelbart" när gasen introducerades i rummet. Andra vittnesmål gör gällande att fångarna avled efter 1-10 minuter, en fullständigt orimlig avrättningstid i sken av hur gasen påstås ha släppts ned i ett hål i rummet och sedan långsamt förångades.
Kaliumcyanid, som används i US gaskammare och vid cyanväterökning kräver ett syrabad för att avge gas. Vid cyanväterökning, som Dan Anderson dog av genom att kudden bundit gas och inte vädrats, kommer gasmolnet direkt i en hög konc. Jag har svårt att se hur Zyklon B, som är designat att släppa ifrån sig natruimcyanid under en längre tidsperiod och behöver värme för att processen ska löpa inom en förutbestämd tidsram, skulle vara effektivt att avrätta människor med. I avlusningskammare för kläder tillsattes hetluft för att få Zyklon B granulaten att avge gas. Varför gjorde man inte det i de påstådda homocidala gaskammarna? Det måste tagit åtskilliga timmar om granulaten legat i en kolonn på ett kallt källargolv.
Citera
2022-06-26, 23:53
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag har svårt att se hur Zyklon B, som är designat att släppa ifrån sig natruimcyanid under en längre tidsperiod och behöver värme för att processen ska löpa inom en förutbestämd tidsram, skulle vara effektivt att avrätta människor med. I avlusningskammare för kläder tillsattes hetluft för att få Zyklon B granulaten att avge gas. Varför gjorde man inte det i de påstådda homocidala gaskammarna? Det måste tagit åtskilliga timmar om granulaten legat i en kolonn på ett kallt källargolv.

Det är helt korrekt. Enligt experiment med Zyklon B som genomfördes av kemisten Rudolf Irmscher på 40-talet så tog det flera timmar för de vätecyaniddränkta gipspelletsarna att förånga allt sitt innehåll. Vid 15°C så hade bärmedlet utsöndrat 75% av sitt innehåll efter 1 timme, och 96,4% efter 2 timmar. Föreställningen att man kunde "gasa" en hel lokal med judar på några minuter genom att dumpa en Zyklon B-burk på golvet är alltså fullständigt ohållbar.

I riktiga avlusningskammare så användes mycket riktigt varm luft och fläktar för att påskynda förångandet av vätecyaniden och för att sprida gasen i avlusningskammaren, något som helt saknades i Auschwitz. Som du själv nämner så hade det kalla och fuktiga källargolvet därtill fördröjt processen ytterligare.
Citera
2022-06-26, 23:54
Medlem
area50s avatar
Varför fortsatte dom inte att använda senapsgas som under WW1? Den var ju framtagen för att potentiellt döda just människor?
Citera
2022-06-26, 23:57
Medlem
sommarlovs avatar
Jag vet ingenting om trådens kärnämne, men jag vet att bara för att ett ämne är en lägsta nivå för att leda till döden, räcker det inte, det kan ta för lång tid helt enkelt, man måste använda mera av giftet.

Dessutom är vätecyanid både lätt och billigt att framställa, det är verkligen inga slöserier som sker!
Citera
2022-06-27, 00:01
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Varför fortsatte dom inte att använda senapsgas som under WW1? Den var ju framtagen för att potentiellt döda just människor?
För att man hittade Zyklon B burkar med dödskallemärkning på, i lägret. Några burkar med senapsgas fanns inte så man tog vad man hade och ljög ihop en gaskammare som var lägrets likkällare. Tyskarna förfogade även över nervgaser som är långt effektivare att avliva människor med. Med tvåtusen judar inklämda på 100kvm /vilket är fysiskt omöjligt, hade det räckt med att stänga den enda ingångsdörren så ha de kvävts på en kvart, max.
Citera
2022-06-27, 00:11
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag vet ingenting om trådens kärnämne, men jag vet att bara för att ett ämne är en lägsta nivå för att leda till döden, räcker det inte, det kan ta för lång tid helt enkelt, man måste använda mera av giftet.

Dessutom är vätecyanid både lätt och billigt att framställa, det är verkligen inga slöserier som sker!
Gasen må vara billig att framställa men sen ska den förses med varningslukt, introduceras i pellets och förpackas i lufttäta i konservburkar. Via taket ska sen pelletsen hällas ner i en kolonn och spridas bland tätt packade människor som bildar gasfickor och fördröjer gasens spridning. Till slut ska likkällaren vädras, genom den enda dörren. En dyr och omständig process. Koloxid från en gengasmotor hade varit både billigare och snabbare. Ingen skulle gå tillväga på det korkade sättet för att industriellt massmörda människor.
Citera
2022-06-27, 00:42
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50

Det är intressant att du nämner stridsgaser i detta kontext. Ur ett rent historiografiskt perspektiv är det nämligen ett faktum att de allra tidigaste rapporterna om den "första gasningen" i Auschwitz, som härrörde från den polska motståndsrörelsen i lägret, hävdade att gasningen genomfördes som ett experiment för att ta fram nya stridsgaser för tyska armén. I en rapport från 24:e oktober 1941 framgår t.ex. att "850 sovjetiska officerare och krigsfångar gasades med en ny typ av stridsgas som skall användas på östfronten".

Det var först mot krigsslutet, och speciellt efter att Röda armén intog Auschwitz i januari 1945, som skrönorna om stridsgaser slutligen upphörde. I sken av att inga olagliga stridsgaser hittades i Auschwitz, och att det enda som gick att uppbringa var tomma Zyklon B-burkar med varningstecken på, så morfades myten om stridsgaser till att istället handla om en "testgasning med Zyklon B".

Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Gasen må vara billig att framställa men sen ska den förses med varningslukt

Innan någon av grindvakterna försöker visa sig på styva linan så måste jag påpeka att varningslukten i det Zyklon B som levererades till Auschwitz minskades och togs slutligen bort helt och hållet, antagligen på grund av ransoneringskrav och för att minska kostnader och förhindra leveransförseningar. I en garnisonsorder från 12:e augusti 1942 framgår t.ex. att avlusningspersonalen måste vara extra vaksamma vid användning av Zyklon B eftersom gasen innehåller en mindre mängd varningslukt än tidigare. I en inköpsorder till Tesch & Stabenow framgår också att medlet skall levereras "utan varningslukt". Förintelseivrare har ibland hävdat att detta bevisar att gasen användes för att döda människor, men de har aldrig kunnat förklara hur varningslukt i Zyklon B hade någon som helst relevans för de judar som påstås ha varit instängda i "gaskammaren" när gasen hälldes in genom taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in