Resultat: Tror du Pernilla fortsätter som allsångsledare också 2027?
Ja
38,46%
5 röster
Nej
61,54%
8 röster
2019-08-13, 20:40
Medlem
Det är dags att en man tar över programmet igen, ty kvinnor klar det inte.
Citera
2019-08-13, 20:46
Medlem
DjPuttes avatar
Största problemet är att Sanna spelar så jäkla självgod på scen allt ska kretsa kring henne allt fokus på hon inte på artisten typ, Sedan måsta man göra en hel renovering på den som ska sköta artistbokningen för som det är nu knappt ngn som drar stora massan!
Citera
2019-08-13, 20:59
Medlem
DjPuttes avatar
Fy fan bra då kan vi göra annat på Tisdagar än se Allsång med Sanna.....
Citera
2019-08-13, 21:00
Moderator
Dr Kings avatar
Jag återkommer till det jag alltid har sagt. Björn Skifs vore den perfekta programledaren för Allsång på Skansen. Duktig sångare, bra komiker med en enorm karisma och en härlig självdistans till sig själv.

Sanna var en otroligt usel skådis under avslutningsnumret och det var hela tiden uppenbart att hon skulle köra ett år till.

Jag tycker dock att hon är OK och har inget emot att hon kör ett år till.
Citera
2019-08-13, 21:38
Medlem
Sjöng Norlie & KKV playback? Såg fan ut så.
Citera
2019-08-13, 22:17
Medlem
Soterns avatar
Det här är första gången jag aldrig sett ett enda program av Allsång på Skansen under en säsong. Kollat varje gång i tidningen och antingen har det varit gamla artister man sett till leda eller några hipphoppare som jag hatar.
Jag har gett upp helt enkelt. Antagligen är jag för gammal och blasé.
Citera
2019-08-14, 10:11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Allsång på Skansen har de senaste åren förfallit till en blaskig kavalkad av artister som får sina fem minuter som de förvaltar på gapigast möjliga sätt och icke sällan genom att passa på att lansera någon ny skiva, låt eller album. Allsången, där alla sjunger bekanta låtar, faller allt mer i glömska - det är några enstaka bitar men inte alls så generöst och folkligt och varmt som förut. Ett tips hade varit att döpa om programmet till Artister på Skansen och sedan köra allsången som en separat utsändning en annan dag.

Ja, fokuset på artister har ju ändå funnits i rätt många år men den stora förändringen, som jag tycker mig se ganska systematiskt genomförd från och med denna säsong, är att även allsångerna genomgående är "artistlåtar". Alltså sådana som ursprungligen förknippas med en viss specifik artist eller inspelning och som är beroende av riff och komp och arrangemang: publiken skulle aldrig kunna sjunga dem på egen hand.

Det är förstås inget fel på sådana låtar i sig men de har ju inget att göra med den svenska allsångstraditionen (som väl ursprungligen går tillbaka på psalmboken och dess unikt starka ställning som folkbok under många hundra år), utan är vanlig populärmusik som gör programmet till enbart en utlöpare av Melodifestivalen, Idol eller Så mycket bättre. Men allsånger är väl inte artistcovers eller karaokeversioner av låtar utan ett aktivt medskapande i en tradition som inte enbart, eller ens huvudsakligen, bygger på personlig nostalgi av typen "å, jag minns sommaren då den här skivan kom". Och Sverige har ju en massa sådana låtar i sin musikhistoria – ofta tonsatta dikter som ursprungligen har skrivits för att bli minnesvärda även utan musik, till melodier som människor även kan gnola och sjunga i ensamhet. För "artistlåtarna" gäller ju sällan någonting av detta.

Jag antar att det finns flera skäl till förändringen:

• kommersiella – artisterna vill marknadsföra och sälja sådana låtar som ger royalties, inte allsånger som ingen äger. Men SVT har inget skäl att ge efter för sådana intressen.

• "värderingsbaserade" – man är rädd att det på något vis är nationalistiskt/rasistiskt att medverka till känslan av ett levande svenskt kulturarv. Miriam Bryant lät ju mycket riktigt bekymrad för det när hon ändå faktiskt sjöng en text av Fröding, men då var det förstås i Mando Diaos (fina) version. Men SVT måste ju i så fall bara lägga av med sin överdrivet beskäftiga folkuppfostran, och även inse att utan ett visst mått av nationalkänsla kommer det inte heller att finnas något SVT eller något Skansen.

• könsrelaterade – traditionella allsånger, när de inte är anonyma, förknippas väl nästan alltid med ett manligt konstnärskap. Att "sjunga Taube" blir därmed att upprätthålla en manlig, d.v.s. "gubbig" kulturtradition. Mycket riktigt var Taube nästan helt utstruken i år och bara representerad med det ganska bleka ålderdomsalstret Änglamark, som förmodligen fick komma med för Gretas skull. Med "artistlåtar" kan man i stället lyfta fram kvinnor, eftersom dessa historiskt sett oftare varit artister än kreatörer.
Citera
2019-08-14, 11:01
Medlem
Fattar ej hur de tillåter den sjuka gubben som är tandlös på allsången varje vecka och speciellt när de aldrig visiterar folk som går in på allsången. Han kan ha kniv mm. De borde visitera folk på detta program spec när kändisarna kommer nära folk och ger dem micken.
Citera
2019-09-02, 21:02
Bannlyst
Allsång på Skansen har verkligen blivit sämre för varje år som gått. Helt lamt, dåliga artister, mossiga allsånger och gammalmodigt. Sanna är dessutom too much och tar själv en för stor roll i programmet.
Citera
2020-03-27, 23:01
Bannlyst
Skansen på väg mot undergång och KK enligt Aftonhoran idag. Blir det nån kallsång i juni?
Citera
2020-03-28, 10:02
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Skansen på väg mot undergång och KK enligt Aftonhoran idag. Blir det nån kallsång i juni?

Oavsett om Skansen klarar sig eller ej lär det ju knappast bli nån allsång så länge restriktionerna om 50pers ligger kvar, knappast heller om man hade haft kvar 500.
Att bara filma artisterna på Solliden-scenen och sända ut utan publik hade ju inte varit nåt heller, meningen med just allsången är ju att det ska vara en "folkfest" på plats med.
Citera
2020-03-30, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Oavsett om Skansen klarar sig eller ej lär det ju knappast bli nån allsång så länge restriktionerna om 50pers ligger kvar, knappast heller om man hade haft kvar 500.
Att bara filma artisterna på Solliden-scenen och sända ut utan publik hade ju inte varit nåt heller, meningen med just allsången är ju att det ska vara en "folkfest" på plats med.

Stod i tidningen idag att det lutar mot att det ställs in och att Skansen hänger på fallrepet.

Äntligen!

Så trött på detta PK-jippo och alla evenemang där Knugen ska stå och prata på flaggans dag för alla nysvenskar om hur bra och demokratiskt Sverige är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in