• 1
  • 2
2022-06-23, 13:20
Medlem
Hej! Jag studerar på universitetsnivå och reser ofta då en större del av mina studier hålls på distans. Jag har därför ett konto på Revolut för att kunna köpa samt använda Euros (till t.ex. mat, biljetter, hyror mm.) när jag befinner mig utomlands och skickar därför över mitt CSN dit. Nu vill Swedbank ha underlag på varför jag skickar pengar till mitt eget Revolut- konto, varför jag fått pengar av ett annat Swedbank konto (min mamma som brukar skicka pengar till mig) samt en insättning som gjordes en gång av min pojkvän som arbetar i England. Jag har varit helt ärlig och skickat underlag på t.ex. insättningar/att jag köpt Euro och förklarat att det helt enkelt rör sig om gåvor av min mamma samt att det är min pojkvän som skickat pengar till mig, en gång. Men känns som att Swedbank ändå kommer att välja att tro att det handlar om något helt annat, t.ex. att insättningen jag fått av min pojkvän skulle vara något annat bara för att det är en utlandsinsättning. Har de rätt att då bara avsluta mitt konto? Jag studerar och behöver ha ett bankkonto, är orolig och vet inte hur jag ska gå tillväga Vågar man öppna ett annat konto på en annan bank eller sänder det lite varningssignaler till Swedbank och/eller den nya banken?
Citera
2022-06-23, 13:22
Medlem
franges avatar
Anledningen att de frågar är för att de enligt lag måste fråga, för att säkra sig om att det inte handlar om penningtvätt.

Hur stora enskilda belopp, och sammanlagda summor över ett år handlar det om?

Senast redigerad av frange 2022-06-23 kl. 13:25.
Citera
2022-06-23, 13:24
Medlem
Severlohs avatar
Be dem dra åt helvete och använd ditt Revolut-konto till allt istället.
Citera
2022-06-23, 13:25
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Anledningen att de frågar är för att de enligt lag måste fråga, för att säkra sig om att det inte handlar om penningtvätt.

Svenska banker ställer väldigt ofta mer frågor än de enligt lag måste.
Citera
2022-06-23, 13:30