• 1
  • 2
2022-06-23, 13:20
Medlem
Hej! Jag studerar på universitetsnivå och reser ofta då en större del av mina studier hålls på distans. Jag har därför ett konto på Revolut för att kunna köpa samt använda Euros (till t.ex. mat, biljetter, hyror mm.) när jag befinner mig utomlands och skickar därför över mitt CSN dit. Nu vill Swedbank ha underlag på varför jag skickar pengar till mitt eget Revolut- konto, varför jag fått pengar av ett annat Swedbank konto (min mamma som brukar skicka pengar till mig) samt en insättning som gjordes en gång av min pojkvän som arbetar i England. Jag har varit helt ärlig och skickat underlag på t.ex. insättningar/att jag köpt Euro och förklarat att det helt enkelt rör sig om gåvor av min mamma samt att det är min pojkvän som skickat pengar till mig, en gång. Men känns som att Swedbank ändå kommer att välja att tro att det handlar om något helt annat, t.ex. att insättningen jag fått av min pojkvän skulle vara något annat bara för att det är en utlandsinsättning. Har de rätt att då bara avsluta mitt konto? Jag studerar och behöver ha ett bankkonto, är orolig och vet inte hur jag ska gå tillväga Vågar man öppna ett annat konto på en annan bank eller sänder det lite varningssignaler till Swedbank och/eller den nya banken?
Citera
2022-06-23, 13:22
Medlem
franges avatar
Anledningen att de frågar är för att de enligt lag måste fråga, för att säkra sig om att det inte handlar om penningtvätt.

Hur stora enskilda belopp, och sammanlagda summor över ett år handlar det om?

Senast redigerad av frange 2022-06-23 kl. 13:25.
Citera
2022-06-23, 13:24
Medlem
Severlohs avatar
Be dem dra åt helvete och använd ditt Revolut-konto till allt istället.
Citera
2022-06-23, 13:25
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Anledningen att de frågar är för att de enligt lag måste fråga, för att säkra sig om att det inte handlar om penningtvätt.

Svenska banker ställer väldigt ofta mer frågor än de enligt lag måste.
Citera
2022-06-23, 13:30
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saradvv
Hej! Jag studerar på universitetsnivå och reser ofta då en större del av mina studier hålls på distans. Jag har därför ett konto på Revolut för att kunna köpa samt använda Euros (till t.ex. mat, biljetter, hyror mm.) när jag befinner mig utomlands och skickar därför över mitt CSN dit. Nu vill Swedbank ha underlag på varför jag skickar pengar till mitt eget Revolut- konto, varför jag fått pengar av ett annat Swedbank konto (min mamma som brukar skicka pengar till mig) samt en insättning som gjordes en gång av min pojkvän som arbetar i England. Jag har varit helt ärlig och skickat underlag på t.ex. insättningar/att jag köpt Euro och förklarat att det helt enkelt rör sig om gåvor av min mamma samt att det är min pojkvän som skickat pengar till mig, en gång. Men känns som att Swedbank ändå kommer att välja att tro att det handlar om något helt annat, t.ex. att insättningen jag fått av min pojkvän skulle vara något annat bara för att det är en utlandsinsättning. Har de rätt att då bara avsluta mitt konto? Jag studerar och behöver ha ett bankkonto, är orolig och vet inte hur jag ska gå tillväga Vågar man öppna ett annat konto på en annan bank eller sänder det lite varningssignaler till Swedbank och/eller den nya banken?

Skaffa konto på andra banker också.
Gissningsvis så kan inte Swedbank veta om du är kund hos Handelsbanken eller SEB
Citera
2022-06-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

De vill ha underlag för ett helt år, så 1) CSN på ca 164k som skickats FRÅN mitt Nordeakonto till Revolut. 2) sammanlagt ca 8000 från min mamma, som jag antar att de själva borde fatta att det är i och med att hon själv har sitt konto på Swedbank? 3) ca 9000kr från min pojkvän som han skickat EN gång till mig från sitt utländska bankkonto.
Citera
2022-06-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Skaffa konto på andra banker också.
Gissningsvis så kan inte Swedbank veta om du är kund hos Handelsbanken eller SEB
Jo det vore nog smartast.. Om inte den nya banken har någon form av kontakt med min nuvarande bank och sedan nekar mig då jag är under "granskning"
Citera
2022-06-23, 13:43
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jo det vore nog smartast.. Om inte den nya banken har någon form av kontakt med min nuvarande bank och sedan nekar mig då jag är under "granskning"

Nä det låter osannolikt.

Banken har bedömt att dina transaktioner möjligtvis skulle kunna vara suspekta.
Nu frågar banken och ber dig förklara - Allt för att FI inte ska kunna påstå att banken möjliggör penningtvätt.
Sannolikt kommer banken att lugna sig när du förklarar hur det ligger till.

Handlar det om stora summor?

Swedbank sitter inte och diskuterar sina kunder tillsammans med andra banker.
Jag tror att det bryter lagen om banksekretess.
Citera
2022-06-23, 13:59
Medlem
Citat:
De vill ha underlag för ett helt år, så 1) CSN på ca 164k som skickats FRÅN mitt Nordeakonto till Revolut. 2) sammanlagt ca 8000 från min mamma, som jag antar att de själva borde fatta att det är i och med att hon själv har sitt konto på Swedbank? 3) ca 9000kr från min pojkvän som han skickat EN gång till mig från sitt utländska bankkonto.

Vad använder du Swedbank till egentligen när du har Nordea och Revolut?
Senast redigerad av randomuser 2022-06-23 kl. 14:01.
Citera
2022-06-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Vad använder du Swedbank till egentligen när du har Nordea och Revolut?
Menar givetvis Swedbank Funderar på att byta till Nordea!
Citera
2022-06-23, 14:47
Medlem
Citat:

Ja, det är sjukt. Det börjar likna DDR när man blir ifrågasatt kring överföringar av skitsummor. Vet folk som fått näsvisa frågor från banken angående små belopp som folk swishat till dem.
Citera
2022-06-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ja, det är sjukt. Det börjar likna DDR när man blir ifrågasatt kring överföringar av skitsummor. Vet folk som fått näsvisa frågor från banken angående små belopp som folk swishat till dem.
Jo jag läste ett inlägg i en grupp på facebook där en kvinna berättar att både hon och hennes man fick sina konton spärrade och sedan avslutade då det swishats en hel del för bensin och annat flera gånger i veckan. Trots inskickade kvitton och annat underlag valde banken att avsluta deras konton
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in