• 1
  • 2
2022-06-23, 11:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Kära flashbackare,

Jag har minst sagt ett problem och undrar om ni har något råd till mig?

Jag fick ombilda en bostad i ett område i västerort i sthlm. Jag fick köpa lägenheten för ca 1.3 mkr och bluestep övertalade mig att även ta ett andra lån på 50 000 kr. Dum som jag var så tackade jag ja och sitter nu på två lån som går ut i oktober och november.

Jag hade förhoppningar om att sälja min lägenhet för 2.2-2.4 mkr och få en trevlig vinst för att kunna köpa en annan lägenhet. Jag var arbetslös när jag tog lånet men har idag ett jobb.

Nu har marknaden för lägenheter totalt gått ned och en liknande lägenhet som min som hade utgångspris ca 2.0 mkr har nu sänkt sitt utgångspris till 1.6 mkr.

Så jag sitter nu och funderar på hur jag ska kunna komma ur det här med någon vinst.

Frågade bluestep om att förlänga lånet men de sa att man får se vad räntan i så fall skulle bli.

Jag har redan en hög ränta på över 13%

Så om jag ska sälja lägenheten så ska jag förutom att betala tillbaka lånet på 1.3 mkr även betala räntan på 13-14% och sedan skatt och sedan arvodet till mäklaren. Dvs om jag säljer lägenheten för 1.6 mkr så går jag ju nästan minus!

Hur ska jag göra för att inte bli helt körd av den här affären? Om mäklaren skulle lyckas sälja lägenheten för 1.8 mkr vad skulle jag få ut då?

Jag har ju även renoverat bostaden och målat om och bytt ut det tråkiga golvet.

Känns lite deppigt att mitt "livs affär" snarare kan bli en av mina sämre affärer.

Hoppas på råd från någon klok person.
Citera
2022-06-23, 11:25
Medlem
13%?
Om du har jobb idag ansök om lån i "vanlig" bank, betydligt billigare och bo sedan kvar och avvakta marknaden
Citera
2022-06-23, 11:27
Medlem
Black.Panthers avatar
Börjar ångra bitter att jag köpte lägenheten.

Så om jag fattat det hela rätt

Så först själva lånet

1 395 000 kr plus säg 14% ränta dvs

1395 000 plus 195 300 kr

så är jag uppe i 1 590 300 kr

Sedan är det skatt och mäklaravrodet. Jag kommer ju gå med förlust.

Känns jätte deppigt. Det hade varit bättre om jag bara varit ren kommunist och låtit lägenheten förbli i kommunalt ägo.

måste försöka att åtminstone inte bli skyldig pengar.
Citera
2022-06-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Kära flashbackare,

Jag har minst sagt ett problem och undrar om ni har något råd till mig?

Jag fick ombilda en bostad i ett område i västerort i sthlm. Jag fick köpa lägenheten för ca 1.3 mkr och bluestep övertalade mig att även ta ett andra lån på 50 000 kr. Dum som jag var så tackade jag ja och sitter nu på två lån som går ut i oktober och november.

Jag hade förhoppningar om att sälja min lägenhet för 2.2-2.4 mkr och få en trevlig vinst för att kunna köpa en annan lägenhet. Jag var arbetslös när jag tog lånet men har idag ett jobb.

Nu har marknaden för lägenheter totalt gått ned och en liknande lägenhet som min som hade utgångspris ca 2.0 mkr har nu sänkt sitt utgångspris till 1.6 mkr.

Så jag sitter nu och funderar på hur jag ska kunna komma ur det här med någon vinst.

Frågade bluestep om att förlänga lånet men de sa att man får se vad räntan i så fall skulle bli.

Jag har redan en hög ränta på över 13%

Så om jag ska sälja lägenheten så ska jag förutom att betala tillbaka lånet på 1.3 mkr även betala räntan på 13-14% och sedan skatt och sedan arvodet till mäklaren. Dvs om jag säljer lägenheten för 1.6 mkr så går jag ju nästan minus!

Hur ska jag göra för att inte bli helt körd av den här affären? Om mäklaren skulle lyckas sälja lägenheten för 1.8 mkr vad skulle jag få ut då?

Jag har ju även renoverat bostaden och målat om och bytt ut det tråkiga golvet.

Känns lite deppigt att mitt "livs affär" snarare kan bli en av mina sämre affärer.

Hoppas på råd från någon klok person.

Hur mkt har du renoverat för? Du deklarerar alltid året efter så går du med vinst kan du ta i lite med utgifterna så länge det känns troligt. Då får du mindre summa att skatta på.

Men detta är baksidan av bostadsaffärer om du måste sälja när priset har gått ner. Jag vill inte vara någon moralpolis men hur kan du ta ett högt lån på 13% när du inte har ekonomin till det? Folk pratar nu om kaos på 4-5 % du har 13.

Du kan inte göra mkt mer än du har gjort. Mäklaren kommer jämföra med liknande lägenheter och framförallt köpare går ofta på senast sålda.

Har du möjlighet att betala nu när du har jobb? Isåfall är det bättre du sitter still i båten och betalar.
Går du med förlust har du lån kvar när du har sålt lägenheten. Det är skit.

Edit: Som någon sa ovan. Kolla upp att flytta över lånet till SEB eller liknande. Du behöver ha över 350.000 kr i årslön och då kommer du toppa amorteringen. Men du kommer få lägre procent.
Detta skulle jag absolut prova
Senast redigerad av Minkapten 2022-06-23 kl. 11:30.
Citera
2022-06-23, 11:28
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
13%?
Om du har jobb idag ansök om lån i "vanlig" bank, betydligt billigare och bo sedan kvar och avvakta marknaden

Lånet är ju redan ett faktum så vet inte hur det skulle kunna gå till. Jag hade förlorat mitt jobb och gick på a-kassa när jag tog lånet. Har nu ett jobb som ger ca 30 000 kr brutto. Men kan inte sitta och förlora pengar på lägenheten varje månad. Bluestep tillåter mig inte att hyra ut lägenheten. Kan tänka mig att hyra ut den ändå.

Bor hos min sambo i en annan lägenhet.
Citera
2022-06-23, 11:31
Medlem
Citat:
Lånet är ju redan ett faktum så vet inte hur det skulle kunna gå till. Jag hade förlorat mitt jobb och gick på a-kassa när jag tog lånet. Har nu ett jobb som ger ca 30 000 kr brutto. Men kan inte sitta och förlora pengar på lägenheten varje månad. Bluestep tillåter mig inte att hyra ut lägenheten. Kan tänka mig att hyra ut den ändå.

Bor hos min sambo i en annan lägenhet.

Du skriver att dom förfaller i oktober och november, se till och sök lån i annan bank lös sedan lånet på BlueStep som tjänar pengar på dom som inte har pengar, deras affärsidé
Citera
2022-06-23, 11:34
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur mkt har du renoverat för? Du deklarerar alltid året efter så går du med vinst kan du ta i lite med utgifterna så länge det känns troligt. Då får du mindre summa att skatta på.

Men detta är baksidan av bostadsaffärer om du måste sälja när priset har gått ner. Jag vill inte vara någon moralpolis men hur kan du ta ett högt lån på 13% när du inte har ekonomin till det? Folk pratar nu om kaos på 4-5 % du har 13.

Du kan inte göra mkt mer än du har gjort. Mäklaren kommer jämföra med liknande lägenheter och framförallt köpare går ofta på senast sålda.

Har du möjlighet att betala nu när du har jobb? Isåfall är det bättre du sitter still i båten och betalar.

Jag renonverade via en kontakt från min sambos sida, gick på ca 15 000 kr men det blev mycket snyggare.

Jag har svårt att se att jag ens skulle gå med vinst, säljer jag lägenheten för 1.6 mkr så är det redan plus/minus noll och sedan mäklararvodet då.

om det inte blir någon vinst så betalar jag ingen skatt?

Jag fick höra av anhöriga och andra att det var "once in a lifetime" chans och att man alltid får ombilda billigt och att jag kan sälja den sedan och få flera 100 000 kr i vinst och sedan köpa en större lägenhet.

vad menar du med "betala nu", avgiften till föreningen? ja, eller menar du hela lånet på 1.4 mkr? inte en chans.

Funderar på att hyra ut den svart om så behövs och försöka ta några tusenlappar i vinst och sedan sälja bostaden när marknaden vänder men oroar mig för den enorma ökningarna på räntan.

Fy vad jag var dum. Nästan så jag kan tänka mig o sälja den för 1.6 mkr och gå plus/minus noll och åtminstone ha ett problem mindre.
Citera
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Edit: Som någon sa ovan. Kolla upp att flytta över lånet till SEB eller liknande. Du behöver ha över 350.000 kr i årslön och då kommer du toppa amorteringen. Men du kommer få lägre procent.
Detta skulle jag absolut prova
Bluestep är horan på lånemarknaden som lånar ut pengar till folk med betalningsanmärkningar. Det är liksom därför lånet blir högre pga riskerna. Detsamma gäller freedom finance om dom ens existerar idag. Företaget klarar sig utomordentligt när man kan dra in dessa summor.
Citera
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du skriver att dom förfaller i oktober och november, se till och sök lån i annan bank lös sedan lånet på BlueStep som tjänar pengar på dom som inte har pengar, deras affärsidé

Alltså låna för att betala ett lån? känns farligt.
Citera
2022-06-23, 11:38
Medlem
Citat:
Alltså låna för att betala ett lån? känns farligt.

Men då får du en lägre ränta, mindre kostnad, nu 5år typ 4-5% i stället för 13%, i stället för 17 tusen i månaden till 7 tusen.
Citera
2022-06-23, 11:39
Medlem
Citat:
Jag renonverade via en kontakt från min sambos sida, gick på ca 15 000 kr men det blev mycket snyggare.

Jag har svårt att se att jag ens skulle gå med vinst, säljer jag lägenheten för 1.6 mkr så är det redan plus/minus noll och sedan mäklararvodet då.

om det inte blir någon vinst så betalar jag ingen skatt?

Jag fick höra av anhöriga och andra att det var "once in a lifetime" chans och att man alltid får ombilda billigt och att jag kan sälja den sedan och få flera 100 000 kr i vinst och sedan köpa en större lägenhet.

vad menar du med "betala nu", avgiften till föreningen? ja, eller menar du hela lånet på 1.4 mkr? inte en chans.

Funderar på att hyra ut den svart om så behövs och försöka ta några tusenlappar i vinst och sedan sälja bostaden när marknaden vänder men oroar mig för den enorma ökningarna på räntan.

Fy vad jag var dum. Nästan så jag kan tänka mig o sälja den för 1.6 mkr och gå plus/minus noll och åtminstone ha ett problem mindre.

Njae jag tycker du ska va snällare mot dig själv. Alla hade gjort samma sak. Får man chansen så tar man den. Du gjorde helt rätt i den saken. Sen kanske du skulle ha avvaktat när du fick reda på räntan för du har inte direkt 2 veckor på att dig att köpa.
Är det 75% som röstar ja för ombildning ligger det kvar och du kan välja att köpa den i senare skede. Men lätt att vara efterklok.

Vad har du för lön brutto idag? Om du säljer för samma som du köpte för så löser du ju lånet iaf? Har du amorterat något eller bara ränta?
Citera
2022-06-23, 11:39
Medlem
sebastian66s avatar
För att hjälpa dig på traven så visste du ju redan om detta när du tog lån för att köpa lyan.
Det innebär att du INTE fick lån på banken och tänkte göra klippet även med 13% ränta. Hur tänkte liksom ditt huvud förutsätter kan man ju inte göra men hoppas. Nu sitter du på röven och kanske ska satsa på att sälja innan det riktiga raset dyker upp. Om du går plus minus 0 är det ju bättre än att forska mer eller hur? Hade du betalningsanmärkningar och inte ens fick besöka banken? Det är liksom bara desperata personer som lånar på detta företag. Ibland är det enkelt att vara efterklok. Många kommer att sitta på röven om räntan ens går upp till 7 % som INTE är omöjligt. Det finns inga säkra pengar även på bitcoins aktier. Allt är ett spel och lite som lotteri båten kan haverera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in