Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Hur mkt har du renoverat för? Du deklarerar alltid året efter så går du med vinst kan du ta i lite med utgifterna så länge det känns troligt. Då får du mindre summa att skatta på.
Men detta är baksidan av bostadsaffärer om du måste sälja när priset har gått ner. Jag vill inte vara någon moralpolis men hur kan du ta ett högt lån på 13% när du inte har ekonomin till det? Folk pratar nu om kaos på 4-5 % du har 13.
Du kan inte göra mkt mer än du har gjort. Mäklaren kommer jämföra med liknande lägenheter och framförallt köpare går ofta på senast sålda.
Har du möjlighet att betala nu när du har jobb? Isåfall är det bättre du sitter still i båten och betalar.
Går du med förlust har du lån kvar när du har sålt lägenheten. Det är skit.
Jag renonverade via en kontakt från min sambos sida, gick på ca 15 000 kr men det blev mycket snyggare.
Jag har svårt att se att jag ens skulle gå med vinst, säljer jag lägenheten för 1.6 mkr så är det redan plus/minus noll och sedan mäklararvodet då.
om det inte blir någon vinst så betalar jag ingen skatt?
Jag fick höra av anhöriga och andra att det var "once in a lifetime" chans och att man alltid får ombilda billigt och att jag kan sälja den sedan och få flera 100 000 kr i vinst och sedan köpa en större lägenhet.
vad menar du med "betala nu", avgiften till föreningen? ja, eller menar du hela lånet på 1.4 mkr? inte en chans.
Funderar på att hyra ut den svart om så behövs och försöka ta några tusenlappar i vinst och sedan sälja bostaden när marknaden vänder men oroar mig för den enorma ökningarna på räntan.
Fy vad jag var dum. Nästan så jag kan tänka mig o sälja den för 1.6 mkr och gå plus/minus noll och åtminstone ha ett problem mindre.