Citat:
Ursprungligen postat av
jacketpacket
Hej,
Har fått tabletter utskrivna jag ska ta ett bra tag. När jag hämtade ut dem sa apotekaren att det blir betydligt billigare om läkaren skriver ut 100 tabletter direkt än de 30 st jag fick utskrivet nu.
Min fråga är om jag kan gå via receptförlägningen man ringer in till sin vårdcentral kan få större volym eller om jag måste få läkartid igen för att få fler antal tabletter?
Tabletterna ifråga är inte på något sätt beroendeframkallande och tanken är att man ska ta dem långsiktigt.
Läkaren har nog inte tänkt så långt bara. Skriv det som önskemål via receptförnyelsen på 1177. Du behöver absolut inte fixa en ny läkartid för en sån sak.
Sen ligger ju medicinen under högkostnadsskydd, så ska du ta den länge så betalar du ju i förlängningen inte mer än att du kommer upp i fullt högkostnadsskydd till sist och får den gratis.
Apodos kan du glömma som någon annan svarade. Det är en tjänst man använder när man har svårt att komma ihåg sin medicin etc, och den tjänsten i sig är knappast gratis. Helt onödigt för en sånhär sak.