2022-06-23, 10:43
Medlem
Hej,
Har fått tabletter utskrivna jag ska ta ett bra tag. När jag hämtade ut dem sa apotekaren att det blir betydligt billigare om läkaren skriver ut 100 tabletter direkt än de 30 st jag fick utskrivet nu.

Min fråga är om jag kan gå via receptförlägningen man ringer in till sin vårdcentral kan få större volym eller om jag måste få läkartid igen för att få fler antal tabletter?

Tabletterna ifråga är inte på något sätt beroendeframkallande och tanken är att man ska ta dem långsiktigt.
Citera
2022-06-23, 12:05
Medlem
Du kan ju se vad det skulle kosta att få dem i apodos. Tjänsten kostar dock, men tabletterna tas från större paket och man betalar mindre per tablett. Det kanske inte blir billigare för just dig att göra så, men det kan vara värt att kolla upp.
Citera
2022-06-23, 12:38
Medlem
vadsadusadus avatar
Vissa läkare skriver ut en liten "provförpackning" för att se att det är rätt medicin för en och sen får man den större volymen när man sett att medicinen och dosen är rätt. Är lite onödigt att skriva ut 100 pack om det visar sig efter en vecka att du tex är allergisk eller du av nån anledning inte funkar på den medicinen.
Citera
2022-06-23, 12:41
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vissa läkare skriver ut en liten "provförpackning" för att se att det är rätt medicin för en och sen får man den större volymen när man sett att medicinen och dosen är rätt. Är lite onödigt att skriva ut 100 pack om det visar sig efter en vecka att du tex är allergisk eller du av nån anledning inte funkar på den medicinen.

Exakt.
Jag har samma.
När jag förnyade receptet sen (eller du kanske har flera uttag liggandes) så ändrade vi till 100 tabletter ist för 30.
Men av annan anledning behövde jag ändra då ringde jag vc och förklarade läget sen ringde läkaren upp och vi ändrade.
Citera
2022-06-23, 12:43
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Hej,
Har fått tabletter utskrivna jag ska ta ett bra tag. När jag hämtade ut dem sa apotekaren att det blir betydligt billigare om läkaren skriver ut 100 tabletter direkt än de 30 st jag fick utskrivet nu.

Min fråga är om jag kan gå via receptförlägningen man ringer in till sin vårdcentral kan få större volym eller om jag måste få läkartid igen för att få fler antal tabletter?

Tabletterna ifråga är inte på något sätt beroendeframkallande och tanken är att man ska ta dem långsiktigt.

Läkaren har nog inte tänkt så långt bara. Skriv det som önskemål via receptförnyelsen på 1177. Du behöver absolut inte fixa en ny läkartid för en sån sak.

Sen ligger ju medicinen under högkostnadsskydd, så ska du ta den länge så betalar du ju i förlängningen inte mer än att du kommer upp i fullt högkostnadsskydd till sist och får den gratis.

Apodos kan du glömma som någon annan svarade. Det är en tjänst man använder när man har svårt att komma ihåg sin medicin etc, och den tjänsten i sig är knappast gratis. Helt onödigt för en sånhär sak.
Citera
2022-06-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Apodos kan du glömma som någon annan svarade. Det är en tjänst man använder när man har svårt att komma ihåg sin medicin etc, och den tjänsten i sig är knappast gratis. Helt onödigt för en sånhär sak.

Jag har apodos och det är inte för att jag har svårt att komma ihåg när jag skall ta medicinen. Det är för priset och bekvämligheten. Jag skrev att tjänsten kostar men att det i vissa fall kan bli billigare då tabletterna kommer från bulkförpackningar.
Citera
2022-06-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Du kan ju se vad det skulle kosta att få dem i apodos. Tjänsten kostar dock, men tabletterna tas från större paket och man betalar mindre per tablett. Det kanske inte blir billigare för just dig att göra så, men det kan vara värt att kolla upp.

Det är ytterst få läkemedel som finns i såna storpack numera. Dessutom är 100-packen ofta billigare ändå pga konkurrensen på dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu

Well... Om ett 100-pack kostar 70 kr och ett 30-pack kostar 130 kr så är det mest onödiga den extra kostnaden. Den största miljöbelastningen ligger ändå på transporten. Så i de flesta fall kan man lika gärna få ut ett 100-pack och slänga överskottet om det inte funkade. Med undantag förstås för väldigt dyra läkemedel, så finns det väldigt lite som motiverar startförpackning.
Citera
2022-06-23, 13:42
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Jag har apodos och det är inte för att jag har svårt att komma ihåg när jag skall ta medicinen. Det är för priset och bekvämligheten. Jag skrev att tjänsten kostar men att det i vissa fall kan bli billigare då tabletterna kommer från bulkförpackningar.

Det är självfallet upp till dig men den absoluta majoriteten som har apodos har det för att det blir enklare att hålla rätt på om/när man tar sin medicin.

Att föreslå apodos för att en liten förpackning är dyrare än en stor är att gå över ån efter vatten.
Citera
2022-06-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Det är självfallet upp till dig men den absoluta majoriteten som har apodos har det för att det blir enklare att hålla rätt på om/när man tar sin medicin.

Att föreslå apodos för att en liten förpackning är dyrare än en stor är att gå över ån efter vatten.

Som sagt, i mitt fall är det billigare och det kostar inget att fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in