2006-06-27, 22:34
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Menade att 20.000 är enormt mkt för en gammal japanare De flesta kostar myyyyycket mindre än så.
Ah. Det slog mig när jag hade postat att du kanske menade så. Är det inte bättre att investera lite mer för att få en bättre och mindre strulande bil?
Citera
2006-06-27, 22:34
Medlem
Balthazaer-s avatar
Annars är ju en prenumeration på Toyota Aygo ett alternativ om man vill ha stenkoll på vad bilen kostar.
Är väl inte det billigaste alternativet, men med tanke på att försäkringen ingår och att det är ett fast pris så kan det ju vara bra för unga män i storstäder eller folk som gillar fasta poster i budgeten.
Citera
2006-06-27, 22:37
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Annars är ju en prenumeration på Toyota Aygo ett alternativ om man vill ha stenkoll på vad bilen kostar.
Är väl inte det billigaste alternativet, men med tanke på att försäkringen ingår och att det är ett fast pris så kan det ju vara bra för unga män i storstäder eller folk som gillar fasta poster i budgeten.

Vad kostar det då? (För att jämföra)
Citera
2006-06-27, 23:02
Bannlyst
Först av allt kan vi kanske konstatera att en BIL är en ANTITES till en sparbössa?

Man ska ha tur, man ska ha visst mått av skicklighet, och KUNNIGHET när man köper bil. Äkta eller spelad. Pruta alltid.

Bil ÄR inte gratis! Är bensinkostnaden viktig är kanske en lancia fire aktuellt? eller en fiat uno 45? Micra?

För billigt bilägande (äldre bilar) ska man känna nån som kan mecka, som man kan ge gentjänster till.
Citera
2006-06-27, 23:10
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Vad kostar det då? (För att jämföra)
1800kr/mån för billigaste varianten. Kontraktet är på 2 år.
Man får en sprillans ny bil och det enda man behöver betala utöver dessa pengar är fordonsskatt (några hundralappar/år) och bensin.

http://www.aygo.se/
Citera
2006-06-27, 23:25
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
1800kr/mån för billigaste varianten. Kontraktet är på 2 år.
Man får en sprillans ny bil och det enda man behöver betala utöver dessa pengar är fordonsskatt (några hundralappar/år) och bensin.

http://www.aygo.se/

Och försäkring. Det är ju helt vanlig leasing.
Citera
2006-06-28, 09:55
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Billig bil - HÖGA utgifter per månad, när bilen jävlas. Går nåt sönder gör det det rejält och dyrt.
Ny bil - JÄMNA utgifter per månad, inte nödvändigtvis låga, beror på hur man köper, och vad man köper.

Personligen kör jag på det nyare spektrumet, kan inte mecka själv..

.. men fyfan vad kooooolt det hade varit med en gammal välhållen merca, eller en vacker folkabus..

Tänk bara på att värdeminskningen drar iväg fort på en ny bil. Skillnaden är bara att du inte känner den kostnaden förrän du byter bil...
Behöver inte vara dyrt att reparera en gammal bil om man har en relativt vanlig modell där det finns gott om delar på skroten och om man kan skruva själv. Det är ju dock inte nåt som gäller för alla bilägare.
Citera
2006-06-28, 11:45
Medlem
redbull72s avatar
Kostnaden för bilägande är ju olika för alla... jag vet en som fick köpa en -85 micra som gått 6 000 mil för 4 000 kr... ett klipp, men man kan oxå gå på en nit som jag gjorde o betala 14 000 kr för en -90 mazda 323, som såg fin ut men som visade sig inte alls vara så bra, fick byta koppling 4500kr, kylaren läker, kostar 1200kr, dåliga stötdämpare o fjädrar bak, 2500 kr... så det byggs på hela tiden... även om det är en bilmodell jag kan rekomendera, pigg som attan, hyfsat bränslesnål o billig att äga överhuvud taget.Så leta länge, köp inte första bästa, det är köparens marknad idag! köp en med mycket utrustning,men om du inte är i behov av en snabb bil, hoppa över gti, gsi, turbo o sånt, för extra hk kostar mer, försäkringen är dyrare, har du mer hk gasar du mer o då går det åt mer soppa, modelerna kan vara ovanliga o då blir det dyrare delar...
Om du funderar på en japanare, (gäller även alla andra tillverkare!) se till att få en som är nyare än -90, utvecklingen går framåt, och dom rostar mindre!

Personligen skulle jag vilja få tag på en fin bmw 323i, E21 modellen, har haft en -82:a som tyvärr rostade bort o var svindyr i försäkringen, men 145 hk, bakhjulsdrift, o dubbla utblås bak, gud vad rolig den bilen var!
Citera
2006-06-28, 11:56
Medlem
DevilsGirls avatar
Men asså ang. försäkringen så betalar strax under 400:- i mån för vår volvo fr. 98... Borde inte en äldre bil bli billigare i försäkring eller har det att göra med nåt annat?!?
Citera
2006-06-28, 13:39
Medlem
Vardons avatar
Alltid svårt att uppskatta sånna saker, dock som någon nämnt, kom ihåg parkeringen. Nu kanske du bor så det inte är några problem men bor du i stan så är det en stor utgift. Jag brukar räkna om ungefär 10 000 kr / år för en förenings volvo 740, iofs är den då helförsäkrad, men med parkering, skatt, försäkring och lite reservdelar så hamnar man på de summorna men då har jag dåligt utrymme för större reparationer. Å andra sidan behöver de inte vara så stora reparationer.

Är det en bil för runt 20 000 kr så överväg helt klart alternativet att bara trafikförsäkra den, det gör några tusenlappar om året. Ta god tid på dig och undersök flera olika bolag, spela gärna ut dem mot varandra och ljug gärna, dvs du ringer först ett bolag sen nästa och då säger du till nummer två att då tecknar jag med nummer 1 istället för de vara si och så mycket billigare, inte alls ovanligt att bolag 2 sänker sitt pris då.

Fundera även ut hur mycket du ska köra per år så att du kan teckna rätt milantal. Bätre att ta i lite för lågt och justera upp det om du kör mera.

När du ska köpa bilen, köp aldrig en obesiktigad sak, och är du osäker, ta den till verkstad och be dem kolla upp den, de hittar ju saker som inte bilprovningen anmärker på, det kan vara värt den 500 hundringen, om inte för att slippa gå på en mina.

Och som sagts innan, köp en vanlig bil, inga extra bokstäver eller allt för mycket lull lull, sånt går gärna sönder. Kolla även på reservdelspriser på tex avgassystem, koppling och andra saker som typiskt brukar gå sönder innan du köpt bilen. Så du har en uppfattning om det är lätt att få tag på och prisnivåer. Undvik automatlåda skulle jag nog även vilja säga.
Citera
2006-06-28, 13:48
Bannlyst
Jag tycker att du borde titta på VW Golf också. Jag köpte nyss en VW Golf eftersom min fru länge velat ha en småbil (eller ja, jag bytte bort den mot en gammal skrothög med golvrost) och jag har köpt delar för 700 kr (tändkablar, soppa- och luftfilter, rotor och lock samt en ny fläktrem). Servicejobbet har jag gjort själv, det kostade mig ett par timmar i garaget och ett skrapsår på handen. Det är billigt. Bilen är rostfri, nyskattad, nybesiktigad och bara 20.000 körda mil. Den är värd cirka 10-15 tusen om jag skulle få för mig att sälja den. Det är ungefär så man ska köpa bil.

// Roger P.
Citera
2006-06-28, 14:20
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsGirl
Men asså ang. försäkringen så betalar strax under 400:- i mån för vår volvo fr. 98... Borde inte en äldre bil bli billigare i försäkring eller har det att göra med nåt annat?!?

Det vore ju en dröm om det vore så... Men bolagen går ju efter hk/vikt o om det är en model som ofta är inblandade i olyckor... och så är det väl olika om man är ungdom eller äldre. Min bmw 323 som jag hade kostade drygt 700 i månaden på trafikförsäkringen... min mazda som jag har nu kostar 170 i månaden på halvförsäkring....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in