2006-06-27, 22:08
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Exakt min plan. Toyota Corolla funderar jag i första hand på. Har bra erfarenhet av dem.

Försök att hitta en utan rost i såna fall, även om det är svårt. Att laga rost är jobbigt och tar tid, och blir därmed dyrt. Bättre med mekaniska fel då, det går lättare att laga.
Citera
2006-06-27, 22:10
Medlem
PastorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka2k
Reparationer 500kr månad

men alltså.. 500 spänn i månaden GÅR inte att ha sönder saker för.. även om man totalrasar fem motorer om året kommer man undan billigare
Citera
2006-06-27, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ja, men det gör det ju såklart. Och betydligt billigare än så kan man också hitta.

Toyota tänker jag för att det är en driftsäker bil som oftast inte kräver så mycket reparationer, så 500:-/mån för reparationer låter ganska mycket.

Men om 2270:-/mån är mycket (låter lite mycket tycker jag också även om mina kunskaper är lite begränsade), vad tror man då? 1500:-/mån? Lite mer kanske?

500kr i månaden är i underkant.

Servar du bilen på verkstad samt reparerar så kan du räkna med följande:

"vanlig årsservice" cirka 1500
Ljuddämparen kanske det går hål i eller varför inte främre avgasröret? 2000kr + arbete 300kr
Besiktningen underkänner bromsarna, 2000kr inkl arbete

Bensin 1000kr per månad = 12000kr per år

Försäkring 400kr per månad = 4800per år

Däckslitage = 1000kr per år

Värdeminskning = ?

Säger inte att det kommer bli så dyrt som 2270kr per år men tycker att du ska räkna med de pengarna.
Citera
2006-06-27, 22:15
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka2k
500kr i månaden är i underkant.

Servar du bilen på verkstad samt reparerar så kan du räkna med följande:

"vanlig årsservice" cirka 1500
Ljuddämparen kanske det går hål i eller varför inte främre avgasröret? 2000kr + arbete 300kr
Besiktningen underkänner bromsarna, 2000kr inkl arbete

Bensin 1000kr per månad = 12000kr per år

Försäkring 400kr per månad = 4800per år

Däckslitage = 1000kr per år

Värdeminskning = ?

Säger inte att det kommer bli så dyrt som 2270kr per år men tycker att du ska räkna med de pengarna.
Men hallå. Det är väl klart jag fattar att man måste vara beredd på oförutsedda utgifter när man har bil. Vad jag är ute efter är en realistisk månadskostnad. En buffert för oönskade utgifter har jag ändå.
Citera
2006-06-27, 22:17
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Det är väldigt svårt att säga vad kostnaderna blir. Till exempel se på den bil jag kör nu.
VW Passat kombi -91 inköpt i nov 05 för 4500 nyskattad och nybes då. Har lagt ut cirka 1000:- på servicedelar, arbetet gjorde jag själv. Så fyra beg sommardäck på fälg för 700:- försäkringen kostade 2800 för helhår (bara trafik)
Detta gör att jag hittils MED INKÖPET lagt ut 1125:- i månaden hittils och den summan blir ju lägre ju längre tiden går eftersom försäkringen och inköpspriset delas upp på flera månader. Till detta kommer bensin men det tycker jag inte kan räknas in i fasta kostnaderna eftersom du kan påverka detta själv en hel del. Jag kör till exempel vissa månader tur och retur Gbg-Kalmar och andra månader knappast ens här i stan.

Intressant.
Citera
2006-06-27, 22:17
Bannlyst
Billig bil - HÖGA utgifter per månad, när bilen jävlas. Går nåt sönder gör det det rejält och dyrt.
Ny bil - JÄMNA utgifter per månad, inte nödvändigtvis låga, beror på hur man köper, och vad man köper.

Personligen kör jag på det nyare spektrumet, kan inte mecka själv..

.. men fyfan vad kooooolt det hade varit med en gammal välhållen merca, eller en vacker folkabus..
Citera
2006-06-27, 22:22
Bannlyst
Citat:
Men hallå. Det är väl klart jag fattar att man måste vara beredd på oförutsedda utgifter när man har bil. Vad jag är ute efter är en realistisk månadskostnad. En buffert för oönskade utgifter har jag ändå.

Jag pratar bara av erfarenheter. Vill bara göra dig uppmärksam på att bilar kostar mer än vad man tror.

Men har du en problemfri bil som aldrig jävlas blir det 1500 i månaden.
Toyota är ett bra alternativ om man vill ha en billig bil. Se bara upp med rost som är vanligt på dessa bilar.
Citera
2006-06-27, 22:24
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ja, men det gör det ju såklart. Och betydligt billigare än så kan man också hitta.
Menade att 20.000 är enormt mkt för en gammal japanare De flesta kostar myyyyycket mindre än så.
Citera
2006-06-27, 22:26
Medlem
Hårbolls avatar
Jag tror många blundar för de kostnader bilägande innebär. Självklart går det att komma billigare undan om man har tur, är händig, har möjlighet att meka själv, är polare med bilskroten och har en gammal Volvo.

För vanliga människor är nog pekka2ks kalkyl mycket rimlig. Slår man ut de oförutsedda utgifterna över året blir det många pengar per månad. Dessutom glömde pekka2k kostnaden för parkering.
Citera
2006-06-27, 22:27
Medlem
Erk Swedes avatar
kostnad

Citat:

Vad jag kan förstå så är försäkringen oftast största kostnaden.
den är individuell,och beror på var du bor och hur gammal och skadetyngd du är.
Jag har en ganska extrem öppen sportbil som jag betalar knappt 1000 kronor om året i försäkring ,som jag vet kostar kring 12000 för ung storstadsboende kille.
Så ett tips är att du tar regnumret på en bil av den typ du tänkt köpa och ringer runt till försäkringsbolagen och kollar.
Och försök att hitta ett bra objekt hellre än ett billigt.Att betala några tusen till för en bil som är fin är oftast en bra affär.
Och att läsa instruktionsboken noga är speciellt viktigt om man inte kan skruva själv.
Citera
2006-06-27, 22:27
Medlem
kör själv en Corolla årsmodell 89 bensinen ligger på 700-1800kr/mån beroende på hur mkt jag kör, ca 1800 om jag kör till jobbet varje dag (ca 4-5mil/dag)... inte siffran i huvudet vad försäkringen kostar (men kan pm:a reg nr till dig om du vill så kan du själv kolla på tex trygghansa.se)... serva den på Toyota verkstad är inte ens att tänka på, servade den på en icke märkesverkstad för 2600kr vilket skulle kostat närmare 7000 hos Toyota. Detta var andra servicen på två år som är gjord på bilen.

inte något exakt värde på den idag, men strax under 10000 skulle jag tro då jag fick den värderad till 15000 av försäkringsbolaget för några år sedan i samband med en krock. Så för 20000 kan du få en rätt vettig Toyota, bytbil.com är också ett ställe att kolla ungefärliga priser på beg bilar.
Citera
2006-06-27, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
kör själv en Corolla årsmodell 89 bensinen ligger på 700-1800kr/mån beroende på hur mkt jag kör, ca 1800 om jag kör till jobbet varje dag (ca 4-5mil/dag)... inte siffran i huvudet vad försäkringen kostar (men kan pm:a reg nr till dig om du vill så kan du själv kolla på tex trygghansa.se)... serva den på Toyota verkstad är inte ens att tänka på, servade den på en icke märkesverkstad för 2600kr vilket skulle kostat närmare 7000 hos Toyota. Detta var andra servicen på två år som är gjord på bilen.

inte något exakt värde på den idag, men strax under 10000 skulle jag tro då jag fick den värderad till 15000 av försäkringsbolaget för några år sedan i samband med en krock. Så för 20000 kan du få en rätt vettig Toyota, bytbil.com är också ett ställe att kolla ungefärliga priser på beg bilar.

Jup. Bytbil.nu, blocket.se. Ha mycket att jämföra med så det vet vad något anses vara värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in